Avatar billede 4zaken Novice
21. juni 2017 - 10:04 Der er 13 kommentarer

Simpel gæstebog OFFLINE

Hej eksperter,

Jeg sidder i øjeblikket med en html side, som skal anvendes internt i en afdeling, på et lukket netværk uden internet.

På denne side vil jeg gerne have en slags gæstebog på forsiden, hvor mine ansatte nemt kan skrive navn og besked - hvorefter siden gerne skulle skrive dette.

Er der på nogen måde muligt, og hvordan?

Jeg skal lige nævne at det er et meget lukket netværk, hvor der ikke kan installeres noget, og hvor eneste tilgængelige browser er IE11
Avatar billede moddi100 Seniormester
21. juni 2017 - 10:14 #1
Du skal have fat i en serverside teknologi. Den server, der har HTML-filerne. Har den mulighed for at afvikle f.eks. php? Ellers skal du have opsat en lille server eller lign. på netværket, der kan gemme data. Du kan ikke gemme brugerens data i en html-fil clientside
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2017 - 10:32 #2
Bare lige for at gøre det klart: internet er komplet ligegyldigt, men én af computerne på netværket må fungere som server for disse HTML-sider, og den er der - som moddi100 siger - nødt til at kunne enten køre server-side kode på, eller at kunne installeres noget på.

Med mindre HTML-siden er en fil I sender rundt mellem hinanden, og der ikke findes en server. I så fald er der intet at gøre.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juni 2017 - 10:46 #3
det burde kunne laves med xampp på en usb-stick.
Der er en fil xampp-control.exe som bruges til at starte en localhost, og php/html sider ligger så også på usb.
https://portableapps.com/apps/development/xampp
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2017 - 10:49 #4
... men - igen for at gøre det klart - hvad claes57 siger kræver stadig en server på netværket. Det nytter ikke noget bare at køre xampp på hver enkelt computer.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. juni 2017 - 10:54 #5
Hvis vi snakker en computer kun, kunne man så ikke kigge på noget html5 og localstorage ?
Så burde det kunne klares uden brug af php, xamp osv.
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2017 - 10:56 #6
#5: Hvis vi snakker én computer, jo. Men han nævner et lukket netværk, så det lyder som om der er flere.

Under alle omstændigheder er vi på det punkt, hvor vi har brug for mere information fra opretter.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. juni 2017 - 11:02 #7
#6 Korrekt, der er lidt ting der mangler afklaring. :) Måske spørger skal forklare om der er tale om flere maskiner der skal kunne tilgå systemet eller om det vil kunne afvikles fra en computer kun.
Avatar billede 4zaken Novice
21. juni 2017 - 11:11 #8
Tak for svarene!

Siden kommer til at ligge på et fællesdrev, hvor alle brugere har adgang til.
Jeg er sgu i tvivl om det kan lade sig gøre at få en server kørende på netværket.
Kan det virkelig passe at en form ikke kan sende dataene til en fil i samme mappe, som så bare loades hver gang?
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2017 - 11:14 #9
Du kan ikke skrive til en fil (ud over dem browseren styrer, som f.eks. cookies) med client-side browserkode. Det ville give alt for mange sikkerhedsproblemer. Så det kræver stadig at en computer kan køre noget server-side kode.
Avatar billede 4zaken Novice
21. juni 2017 - 11:22 #10
Det var præcis hvad jeg frygtede :)

Jeg tror ikke jeg kan oprette noget mysql eller database på computeren, men den kan godt køre php.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. juni 2017 - 11:24 #11
Du burde kunne overveje sådan en her: https://portableapps.com/apps/development/xampp
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2017 - 11:25 #12
Hvis den kan køre PHP, så intet problem. Du kan sagtens bare skrive til en tekstfil eller lignende. Så længe PHP har skriveadgang til en eller anden mappe.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. juni 2017 - 12:25 #13
du kunne overveje at ligge det i en database, hvis du ikke har en mysql database tilrådighed, kan jeg anbefale en sqlite, hvilke er en enkelt fil.

http://php.net/manual/en/book.sqlite.php
http://php.net/manual/en/sqlite3.query.php

som database API vil jeg anbefale PDO, istedet for sqlite API

ellers er alternativet som skrevet i #12
>Du kan sagtens bare skrive til en tekstfil<