Avatar billede Jacii Novice
21. juni 2017 - 17:07 Der er 3 kommentarer

Indlæs information fra et excel-ark til et andet

Hej eksperter!

Jeg arbejder i øjeblikket med et projekt, hvor det er relevant at omdanne noget "ukendt" information til "kendt" information. Det vil sige, at jeg vil modtage noget data i et givent format, men jeg kender ikke omfanget af informationer (se eksempel nedenfor).

Det er lykkedes at lave en datakilde og indlæse informationerne ved at opdatere grundlaget. Dette virker dog kun sålænge, at formaterne er identiske, hvilket ikke vil være tilfældet.

Eksempel:
Der modtages data i følgende format:
Kolonne 1 | Kolonne 2 | Kolonne 3 |....|
ID1          |  Data1      | Data1        |...|
ID2          |  Data2      | Data2      |....|

Antallet af kolonner og rækker er ukendt og varierer fra gang til gang.

Findes der er en snedig løsning?

DBH
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. juni 2017 - 17:49 #1
1. KildeData Arket ligger det i samme projektmappe som, Dest.Arket?

2: Når antallet af kolonner ikke vides er der så kun udvalgte kolonner der skal over?

Jan
Avatar billede Jacii Novice
21. juni 2017 - 18:18 #2
Hej Jan

1:  nej, det er to forskellige projektmapper - beklager forvirringen.

2: korrekt.

Dbh
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. juni 2017 - 19:13 #3
-En vba løsning er rimelig simpel

macro i dest Projektmappen

1. Åben data-projektmappen
2. læst alle data ind i et Array
3. luk data projektmappen
4. gennemløb array'et og find relevante kolonner
5. kopier de relevante data over i et nyt array
6. læs array'et ind i dest. Arket
7. Bum