Avatar billede Novice-1 Seniormester
22. juni 2017 - 14:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

bærbar ca 14" 256 GB -denne Asus eller.....

Mit grafikkort synger vist på sidste vers ser det ud til efter mange års brug
nu havde jeg i EDBpriser.dk set denne pc på 256 GB til 3700 kr
ASUS VivoBook X540YA DM075T
mærket kender jeg ikke, så vil høre, når maskinen ikke! skal bruges til spil, lyder det som det som et fornuftigt køb? Eller skal jeg hellere bruge få!! hundrede kr mere på en anden maskine eller et andet mærk, passer mig vist udmærket/  kan vist godt klarer mig med 256 GB.
Maskinen skulle gerne kunne holde i mange år  --også selvom jeg bruger den meget. Men  der har ingen mærker og modeller vel noget at lade hinanden høre? !!

PS apropos grafikkortet der så ud som maskinen var ½vejs gået ned efter at have stået køligt
satte varmeblæser til at varme maskinen op hvorefter der ingen problemer var!  går næppe næste gang

på  forhånd tak!!
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juni 2017 - 16:25 #1
Det kunne godt være at den kunne trænge til at blive renset med trykluft, for det er utrolige mængder støv der kan sætte sig i en computer, og dette virker som en hel dyne. Et menneske kan jo også få hedeslag. Prøv derfor at blæse den igennem med trykluft. Dette kan købes på spryddåse eller hvis du har en rigtig kompresser kan den også bruges. Husk bare at holde lidt igen på blæserne, da disse kan komme op i utroligt høje omdrejning med skade på lejerne til følge.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/
Avatar billede Novice-1 Seniormester
22. juni 2017 - 19:06 #2
nej tror ikke det kan være det. Var så letsindig at tro på firma der sagde det kun var harddisken der var kaput for ca ½ år siden, og pc blev renset da disken blev skiftet,
fordi maskinen -ca 4 år-  var gået ned
---et firma sagde dengang det var grafikkortet --en anden at det var harddisken sidste lød  dengang !- umiddelbart billigst :-)

så særlig beskidt kan den næppe være -i forhold til før
men tak for forslaget!!
--så måske skulle jeg finde ud af  hvordan jeg kan komme til at rense den  næste pc      -har aldrig  pillet  ved en pc før
Avatar billede INK Ekspert
22. juni 2017 - 21:02 #3
Kan du give os mærke, type og specifikation på den gamle pc. Har for nylig reddet en ældre pc (laptop), hvor det ekstra grafikkort var stået af. Ved at gå i bios og slå det fra bruger det nu det indbyggede standard grafikkort og maskinen kører igen.
Men iøvrigt synes jeg den foreslåede pc, der ifølge spec har 512 GB SSD er et fornuftigt køb til dit behov, hvis den gamle ikke kan få livstidsforlængelse.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juni 2017 - 21:09 #4
#2
Hvis den har været åbnet så kan den ikke være så snavset/støvet indeni.
Hvis den står i omgivelser hvor der ryges kan støvet dog hurtigt sætte sig fast, og så er det igen varmen der ikke kan ledes ordentlig væk.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
23. juni 2017 - 17:51 #5
#3 Ink  er en Toshiba Sattelite L 855D -104 og hvis det betyder noget
PSKAYE - OOQOOCN5
og med AMD-4600 ...processor

Uha det med BIOS, der har jeg aldrig været inde så må have en forklaring, hvis du tror det ka få den til at holde lidt længere

på forhånd tak for hjælpen!

Ellers har jeg kigget på denne Fujitsu LifeBook A557  til ca 4.000 -i stedet for Asus
men måske kunne jeg i virkeligheden klarer mig med mindre. Oprindelig købte jeg pc efter de kunne holde evigt! men 'eer blevet klogere :-)

# 4    efter der er kommet nyt! moderne drev på synes jeg ikke den blir nær så varm som før
men måske kunne det snarer være temperatur og fugtighed i sommerhus, hvor den står for tiden, der svinger for meget
men den har været brugt rigtig rigtig meget gennem alle årene så måske er det kun alder/ "slid" eller hvad man skal kalde det!?
Avatar billede INK Ekspert
23. juni 2017 - 18:24 #6
#5 Jeg kan ikke rigtig gennemskue, om der er et grafikkort indbygget på motherboard plus det nævnte HD 7660. Kun ved at gå i bios, kan man se om der er 2 muligheder.
Under opstart trykker du på F2 og den skulle gerne åbne Bios. Her finder du grafikkortet og ser om der er muligheder for at skifte. Hvis du er helt blank med hensyn til bios, er det en god idé at finde en kammerat, der kan hjælpe ;-)
Avatar billede Novice-1 Seniormester
26. juni 2017 - 21:04 #7
Tak for svar, vil måske! prøve en dag jeg har knap så travlt, der er mindre stress.
Mine bekendte interesserer sig for alt andet end PC.
Siden jeg kun sætter den i dvale og den står mere lunt har der ikke været problemer
--men hvor længe! :-)