Avatar billede Nesta Juniormester
22. juni 2017 - 21:25 Der er 30 kommentarer

ASUS recovery virker ikke

Hej

Jeg har en ASUS K95VM bærbar, hvor Windows 7 recovery er en del af den oprindelige 1 TB harddisk.

Jeg har tidligere monteret en SSD disk, og for at undgå al softwaren fra ASUS installerede jeg Windows på SSD disken med en Windows cd.

Nu vil jeg bruge recovery for at installere Windows med ASUS softwaren, men den melder fejl / error og siger, den mangler filer.

I Denne Computer kan jeg se, at F drev er til recovery, men det er som om, at den under gendannelsen ikke kan finde alle discs. I BIOS kan jeg heller ikke finde 1 TB harddisken.

Nogen med en løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2017 - 22:37 #1
Har ikke selv prøvet det, men har du forsøgt at have Dvd Med Win 7 i når du forsøger recovery?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2017 - 22:38 #2
Har du slettet det oprindelige c drev på 1 TB disken?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juni 2017 - 06:49 #3
Du skal ind i bios og vælge række følgen!
https://ibb.co/fcat3Q
For du har vel ikke lavet DVD eller en iso fil da du havde muligheden?
https://ibb.co/n4j6q5
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 07:01 #4
Jeg synes, ASUS setup er ret underligt. Når man laver deres recovery, kan man ikke vælge drev, men kun vælge om det skal være på en eller to partitioner.

Jeg fjernede C: drev (1 TB disken) og installerede Windows på SSD'en, som i stedet blev til C: Bagefter formaterede jeg 1 TB disken, så den var klar til brug. Men den burde vel ikke fjerne det software, når det er på en separat disk?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juni 2017 - 08:38 #5
Nu skulle dr jo bruges 4 DVDer men du havde både mulighed for at lave en .iso- fil
Eller en BD  Det fylder jo 13GB. men se om du kan finde ASUS All og lave en Iso.
https://billedeupload.dk/images/EhTKR.png
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juni 2017 - 09:15 #6
Se efter om du har denne mappe eSupport
https://ibb.co/c9bxDQ
Avatar billede INK Ekspert
23. juni 2017 - 09:18 #7
Hvis du har en gyldig licensnøgle for Windows7, så kan du med "media creation tool" fra Microsoft installere Windows10. Er der særlige grunde til at bøvle med recovery af de medfølgende skodprogrammer fra Asus? Har du særligt ønske for netop Win7?
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 14:13 #8
Jeg skal have solgt maskinen, og selv om der er meget ligegyldigt software med, så er alle driverne med.
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 14:20 #9
Jeg kører også Windows 7 på min stationære. Windows 10's design ligner noget, en børnehave kunne have lavet :-)
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 14:45 #10
Jeg undrer mig over, at BIOS slet ikke kan finde harddisken. Den kan kun finde SSD'en, DVD drevet og Windows boot manager til at boote med.

Inde i Windows fremgår harddisken uden problemer.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juni 2017 - 15:29 #11
Du kan nu sagtens få den til både at ligne og køre som Windows-7!

https://ibb.co/jMJsf5
I øvrigt må du kun have Den originale HDD i under installering og Recovery.
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 16:06 #12
Men hvis jeg kun må have den org. i, hvordan får jeg så den til at køre system på SSD'en?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2017 - 16:45 #13
Recovery delen ligger jo på den gamle 1Tb disk, og med sletning og formatering af c drevet har du sikkert mistet muligheden for at køre recovery da de filer du mangler lå på dette  gamle c drev.
Kan godt forstå ink's kommentar i #7.
Det er meget sjældent at de programmer der er preinstalleret er specielt gode.
Bruger selv Win 10 og er godt tilfreds med den.
Kan du ikke lide brugerfladen kan den let ændres.
I Win 8 tiden brugte jeg Classic Shell. Den virker også på Windows 10.
http://www.classicshell.net/
Hvis du skal sælge den vil du så ikke bruge ssd til noget andet?
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 16:52 #14
Jeg har en SSD til at køre system på den stationære, og jeg tænker, det er nemmere at sælge den bærbare, hvis den har en SSD til at køre system.

Alternativt beholder jeg den.

Maskinen har en licens til Windows 7 home, og jeg vil ikke til at betale for en opgradering, hvis den alligevel skal sælges.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juni 2017 - 16:52 #15
På det billede af min kones K95VM Jeg har uploader kærer vi også Clssicshell
Og uanset hvordan du installerer kommer ASUS med meldingen at d skal fjerne den ene HDD og når du trykker på ok Genstarter den og det samme sker hvis du kører videre!
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 16:59 #16
Jeg har bootet den uden SSD, men den mangler desværre de filer til at lave en recovery.

Et eller andet sted er det underligt, at den sletter dem ved en formatering, da recovery-softwaren ligger på et særskilt drev på harddisken.
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 17:05 #17
Ellers må jeg skaffe en Windows 7 home CD, da jeg har en licensnøgle.
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 17:10 #18
Fidusen ved recovery softwaren var dog, at den installerede alle drivere.

Ved I, om man kan få en bundkort-cd med softwaren?

Noget hurtigere end hente alle de forskellige softwares på ASUS's hjemmeside.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2017 - 17:11 #19
#16 Jo men måske recovery kigger efter nogle systemfiler den behøver for at starte recovery op. Disse lå måske på det gamle c drev som der så efterspørges efter.
Havde selv det samme probleme med en Xp maskine hvor der var blevet installeret fra en cd. Her virkede recovery heller ikke bagefter.
Tror du du har lettere ved at sælge den når den kører Windows 7?
Her tror jeg du tager fejl.
Windows 7 supportes kun til 2020 hvor Windows 10 bliver løbende opgraderet.
Avatar billede INK Ekspert
23. juni 2017 - 17:13 #20
Et sidste bud herfra. Du har en licensnøgle. Du skal alligevel sælge. Installer Windows 10, den finder nok de fleste drivere selv. Skulle du efterinstallere en enkelt eller to drivere er det altsammen hurtigere end de nuværende forsøg ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juni 2017 - 17:15 #21
Kan kun være enig i #20. Det er også min erfaring. :-)
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 18:12 #22
Er fristen for gratis opdatering til Windows 10 ikke udløbet?
Avatar billede INK Ekspert
23. juni 2017 - 18:27 #23
Jo i princippet, men det virker alligevel, når du anvender ovennævnte værktøj. Microsoft ønsker flest muligt på Windows 10, men jeg tror de undlader at reklamere med denne mulighed, da en del jo har købt Windows 10 i mellemtiden.
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 19:31 #24
Jeg har installeret Win 7 forfra. Kan jeg opgradere til Windows 10, eller hvordan gør jeg?

Kan licensnøglen fra Win 7 bruges til opgraderingen?

Går jeg ind på Microsofts hjemmeside, koster Windows Home 999 kr.
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 19:45 #25
"Hvis du har en gyldig licensnøgle for Windows7, så kan du med "media creation tool" fra Microsoft installere Windows10"

Læs og forstå, Martin.

Glem ovenstående :-)
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 20:05 #26
Hmm. Den beder alligevel om licensnøgle til Windows 10. Den fra Windows 7 duer ikke.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juni 2017 - 20:28 #27
læs hvis den har været registreret som win-10 før
https://billedeupload.dk/images/n8aVT.png
Avatar billede Nesta Juniormester
23. juni 2017 - 20:38 #28
Jeg føler mig som en rookie.

I forbindelse med installationen af Windows 7 tastede jeg produktnøglen ind. Det viste sig dog, at Windows ikke var aktiveret. Derfor bad den om produktnøgle til Windows 10. Beklager forvirringen.

Findes der en guide, hvor man kan få Windows 10 til at ligne Windows 7?

Jeg kan huske, der var samme irritation, da jeg skulle skifte fra XP til Windows 7.
Avatar billede Nesta Juniormester
24. juni 2017 - 08:34 #29
Nå, nevermind.

En anden ting. Jeg overvejer at opgradere min egen stationære til Windows 10.

Ved I, om jeg bare kan opgradere, uden den sletter ting på mit C drev? Jeg har alle mine spil liggende på den disk.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. juni 2017 - 08:56 #30
Hvis du ikke får muligheden Bevar Personlige....& Apps
Så kan du ikke! Men det kan man i de allerfleste tilfælde.
https://billedeupload.dk/images/4Spqf.png