Avatar billede Martin Juniormester
27. juni 2017 - 12:03 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Brænding af dvd

Hej
Jeg sidder med en lille opgave, hvor jeg skal brænde en del billeder til dvd.
jeg er dog i den sammenhæng løbet ind i en del problemer:

1. Der er 864 billeder som fylder lidt over 8 gb,, er der en nem måde/program hvorpå jeg kan komprimere billederne så de kan være på en dvd (jeg skal nemlig lave lidt over 30 kopier)? Jeg troede måske at brænderprogrammet bare kunne komprimere...

2. Mit brænderprogram (NERO) beder om en opdatering for at kunne udføre opgaven, men jeg har ikke lige pt. de 370,- som det koster at hente den nye pakke (NERO 2017 platinum), men vil dog overveje det, hvis den kan løse alle problemerne.

3. Når jeg flytter de 864 filer fra mappen på computeren og ind i selve programmet så bytter den rundt på rækkefølge, og jeg kan umiddelbart ikke løse dette. Filerne er nummeret koloni (1), koloni (2) osv.., men den ligger den i en rækkefølge som hedder koloni (1), Koloni (10), Koloni (100), koloni (101) osv..

Håber virkelig at nogle kan hjælpe, også gerne med et godt brænderprogram.....

På forhånd tak..

Martin
Avatar billede eurositi Ekspert
27. juni 2017 - 12:55 #1
Der er masser af gratis alternativer til CD- og DVD-brænding, f.eks.:
- CDburnerXP
- Burnaware Free

Gratisprogrammet IrfanView har en massekonverteringsfunktion, som giver mulgihed for at tilpasse både størrelse og opløsning på billederne. Optimalt set bør de fylde DVD'en ud efter komprimeringen, dvs. fylde 4,3 gb i alt.
Installér og start IrfanView. Klik på File>Batch conversion... og vælg hovedmappen (hvorunder alle billederne ligger i undermapper). Prøv først med en enkelt lille mappe, hvor du justerer filformat, kvalitet og billedstørrelse (f.eks. 50% af originalstørrelsen).

Husk altid at bevare originalerne (bortset fra fejlskud og dubletter, forstås).
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2017 - 13:51 #2
nero er også ret dårligt til navnestandarden - derfor har du rækkefølgen 1 - 10 - 100 - 101 - 102 - osv.
Jeg mener cdburnerxp kan håndtere det bedre, men ikke 100 % sikker - hvis ikke det virker, skal du nok lave navnene om til 001, 002, osv. så har de i hvert fald den samme rækkefølge
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2017 - 15:09 #3
du kan ikke gøre noget ved at den laver om på rækkefølgen. det er windows der gør det.

det vil ikke være smart at komprimere billederne, du ender med at fortryde det. da kvaliteten på billederne forringes meget.

(bare min mening)
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juni 2017 - 15:20 #4
SKAL det være en DVD ??? Alternativt KUNNE en 16 GB usbstik være et alternativ. ??
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juni 2017 - 15:22 #5
Vedr. #4 Hov så ikke lige det med de 30 kopier ;)
Avatar billede milter Ekspert
27. juni 2017 - 16:27 #6
Hvad skal billederne bruges til?

Hvor store er de, dvs. pixels og hvilket format?

De ting har betydning for, hvilken komprimeringsmetode du bør bruge.
Avatar billede Martin Juniormester
27. juni 2017 - 20:16 #7
Hej alle..

Tak for de mange forslag, jeg går fluks i gang med at afprøve mulighederne, og kan indtil videre se, at CDBurnerXP, løser det med nummereringen, da den umiddelbart beholder rækkefølgen. Da det jo så samtidigt er et program som gratis kan brænde, så er det da to ud af tre som er løst...

#6 Billederne er fra en koloni, som vi har været på, og skal vidergives til forældrene. De har en størrelse af 6000*4000, fylder ca 10 mb stykket, og er i jpeg.

Men er der nogle der ved hvordan man får windows til at ændre på den tildelte nummerering? Så de f.eks. får nummeringen 001, 002 osv.

Bedste hilsner
Martin
Avatar billede Martin Juniormester
27. juni 2017 - 20:48 #8
Men jeg kan ikke lige få Irfanview til at konverterer billederne.....
Avatar billede eurositi Ekspert
27. juni 2017 - 21:37 #9
I Batch conversion vinduet navigerer du først til den mappe, som indeholder de filer, du vil konvertere (vælg en lille undermappe, første gang du prøver).

I menuen til venstre ser du knappen [Options] ud for filformatet, som billederne konvereres til. Klik på Options og vurdér, om kvaliteten 80 er passende (ellers justér den). Du kan også prøve at tilvælge "Try to save with original JPG quality". Klik herefter på OK.

Markér checkboxen "Use advanced options (for bulk resize...)" og klik på [Advanced]. Bemærk de mange muligheder for tilpasning i denne menu.
Markér checkboxen RESIZE. Det er nemmest at vælge muligheden "Set new size as percentage of original" til f.eks. 75%, 66% eller 50%. Men hvis det er meningen, at modtagerne af DVD'en kun skal se billederne på en TV-skærm, kan du i stedet vælge den første mulighed og angive en fast højde på f.eks. 1080 pixels. Hvis ikke du er sikker, bør du vælge procent-tilpasningen. Klik OK og vend tilbage til Batch-menuen.

Klik på Add all (hvis alle billedfilerne i mappen skal konverteres).

Angiv en output-mappe. Klik på [Browse] for at navigere til den ønskede mappe. Opret evt. en helt ny, f.eks. C:\DVD\.

Klik til sidst på [Start batch].
... Nu skulle du gerne få komprimerede versioner af billederne i den valgte output-mappe. Prøv at sammenligne mappestørrelsen på hhv. orginalmappen og output-mappen. De skal højst fylde halvt så meget som originalerne, hvis de skal være på din DVD (du havde jo over 8 gb og en DVD kan rumme cirka det halve). Hvis de fylder mere, må du justere lidt på JPG-kvaliteten eller resize-procenten og prøve igen.

Når du har fundet de rette indstillinger, kan du indlæse hele hovedmappen til Batch-konvertering. Husk da at markere checkboxen "Include subdirectories".

Lige et spørgsmål: Er du helt sikker på, at der ikke ligger videoklip (f.eks. MP4 eller MOV filer) i mapperne?
Avatar billede OOHHOO Juniormester
27. juni 2017 - 21:37 #10
Mit forslag ligger lige på grænsen, da du skriver, billederne fylder ca 10 gb  pr. stk.
Har du mulighed for at bruge DoubleLayer dvdskiver? Hvis du har, ligger du lige på grænsen.
Jeg bruger for øvrigt selv CDburnerXP.
Avatar billede Martin Juniormester
27. juni 2017 - 22:08 #11
#9
den siger ingen fejl, men advarsler på alle filerne...
warning: destination file already exists, NO overwrite: koloni 2....
Avatar billede Martin Juniormester
27. juni 2017 - 22:08 #12
Og der er KUN billeder i mapper :-)
Avatar billede milter Ekspert
27. juni 2017 - 22:14 #13
OG HUSK LIGE:

Alle de ting, du foretager dig med billederne mht. resizing eller ændringer af komprimering skal gøres med kopier af originalbillederne, hvis du vil beholde originalerne, som de er.

Dvs., start med at kopiere nogle få billeder og arbejd med dem, indtil du har opnået det ønskede resultat. Når du så har fundet en god metode, så kopier alle billederne til  en eller flere nye mapper, og dem resizer/komprimerer du så.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. juni 2017 - 15:21 #14
Jeg gen-tester lige selv proceduren, når jeg kommer hjem. Jeg kan ha' overset noget.
Husk, at du skal vælge en output-mappe, som ikke er den samme som input-mappen. Du skal også ha' skriverettigheder til denne mappe (højreklik og kør evt. IrfanView i administrator-tilstand).
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
28. juni 2017 - 17:54 #15
Her er nogle gratis programmer, der kan bruges

http://www.fookes.com/easy-thumbnails
Easy Thumnails, Vælg selv størrelse i pixels, tip: brug "lanczos 3" algoritme. Dette program har langt bedre kvalitet end mange andre komprimeringsprogrammer.

www.faststone.org
Faststone, billedorganisering (gratis alternativ til AcDSee)
Vejledning her www.youtube.com/watch?v=Q8TUmJmg9F8
Ændre rækkefølge: Brug musen til at trække rundt på billederne (omdøb derefter).
Omdøb flere billeder på en gang: Værktøjer, omdøb de valgte billeder fx. til 1996-

https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/7110/burning-software/burning-studio-free
Brænding af dvd mv. nemt at bruge.

Vedr nummereringen, du bliver nødt til at omdøbe og nummerere billederne som fx. billede001, billede002, billede003 osv. altså med 3-4 cifre og 0´er først. Ellers får dine modtagere af cd´en problemer med rækkefølgen når de kopierer dem videre.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
28. juni 2017 - 18:09 #16
I Easy Thumbnails kan du fx vælge flg. settings
http://www.fookes.com/easy-thumbnails
max with = 4000, max height = 3000 (den tilpasser det endelige antal pixel så man bevarer aspect ratio så iungen grund til bekymring over at denne ikke passer)
Resize = Shrink to fit
Algoritm = Lanczos 3
JPEG Quality = 90
Sharpness = 1 (eller 0, men 1 giver lige en tand skarphed)

Du kan også eksperimentere og fx anvende den fulde opløsning på 6000 x 4000 og så sætte JPEG quality til 80, det vil også fylde langt mindre.

Selv bruger jeg normalt dette program med settings
max with = 1980, max height = 1080 så får man knivskarpe billeder, der kun fylder få hundrede MB og som alligevel fylder en full HD skærm. De fleste ser billederne på en Full HD skærm. Ulempen ved så små billede er at man ikke kan zoome ind på dem og at de ikke er god til store udskrifter.

Med dette program og disse settings får du superflotte billeder, der overgår andre prof programmer i resize kvalitet, og lang overgår resize i mail-programmer mv. De vil ofte på en billedskærm fremstå bedre end originalen.
Avatar billede milter Ekspert
28. juni 2017 - 21:17 #17
Der er kommet en del forslag, så jeg vil tillade mig at prøve at korte det hele lidt ned.

A: Du har nogle billedfiler, som du ikke kan få plads til på en enkelt  DVD-skive, som du tilsyneladende håber på at kunne.

B:  Hvis du skal have alle billederne på en enkelt skive i oprindelig komprimering, har du flere muligheder:
1: Du kan reducere pixelantallet ved at skære noget væk i kanterne.
2: Du kan reducere pixelantallet ved at reducere de oprindelige 6000x4000 til f.eks. 4000x2000 i et billedredigeringsprogram uden at fjerne noget i kanterne. Det reducerer størrelsen i MB af billederne til ca. en tredjedel, men en del af kvaliteten forsvinder.
3: Du kan forhøje jpeg-komprimeringen af billederne for at gøre filstørrelsen mindre. Det kan også gøres i et billedredigeringsprogram, men de anvender alle forskellige termer for graden af reduktion, så der må du eksperimentere dig frem til, hvordan du når frem til det bedste kompromis mellem filstørrelse og kvalitet.

C: Du kan bide i æblet og dele billederne op på to DVD-er. På den måde undgår du al bøvlet med at skulle reducere/komprimere noget som helst.

Som andre tidligere har skrevet, hvis forældrene udelukkende ønsker at se billederne på en PC, kan du roligt reducere pixelantallet til f.eks. max 2500 i bredden og lade højden følge proportionalt med. Hvis billederne skal printes ud, vil dine 6000x4000 pixels kunne printes ud på papir i 60x40 cm i rigtig god kvalitet, men det er der nok ikke ret mange, der virkeligt ønsker :-)
Avatar billede milter Ekspert
28. juni 2017 - 23:17 #18
Og måske lige et spagt og forsigtigt indslag, som jeg nok kun ville hviske dig i øret, hvis jeg kunne:

Brugen af digitale kameraer har medført, at der i dag tages tusindvis af billeder i situationer, hvor en tiendedel ville have været tilstrækkeligt. Da jeg for mange, mange år siden var på fotosafarier blandt løver og elefanter i Kenya, var ti ruller ASA 400, hvor der på hver rulle var plads til 36 billeder, tilstrækkeligt til otte dage. Efter jeg gik over til digitalt, blev der selvfølgelig taget mange flere billeder på de ture. Professionelle fotografer gør det samme, tager en bunke billeder, men et fåtal af dem bliver brugt til noget som helst andet end at optage plads på en harddisk eller andet. I dokumentarfilm f.eks. er det ikke usædvanligt, at kun et minut af hver times optagelse bliver brugt til den endelige dokumentar.

Pointe? Hvad ville der ske, hvis du sorterede lidt og kun brugte de bedste billeder og dermed kom ned på måske 3-400 billeder? Mine drenge har været på ture til bl.a. USA, New Zeeland og flere andre steder, hvor digitale billeder blev samlet sammen og fordelt til forældre bagefter, og jeg ville garanteret være blevet totalt overvældet, hvis jeg skulle kigge 864 billeder igennem :-)
Avatar billede Martin Juniormester
01. juli 2017 - 02:09 #19
Hey alle

Tusind tak for de mange inputs, jeg fandt en løsning hvor jeg fik kogt billederne ned til næsten ingenting og beholdte samtidig en rimelig kvalitet.

Jeg brugte programmet Pixresizer https://pixresizer.en.softonic.com/ og har tjekket kvaliteten på fjernsynet og det virker så absolut ok.

Brugte så programmet CDBurnerXP til at få dem brændt, og den beholdte rækkefølgen på billederne :-).

#18 Billederne er faktisk allerede kogt ned fra godt 1300 billeder, så det værste og de mange "dobbeltgængere" er fjernet. Da vi er godt 40 børn af sted og det at vi har været af sted i 4 dage  gør at det resulterer i mange billeder og der skal jo helst være lidt af alle, men er ellers enig i at det kan virke overvældende.

Bedste hilsner
Martin

I øvrigt.. er der nogle der ved hvordan jeg får windows til at navngive/numere billederne på anden måde feks. 0001, 0002 osv.?
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2017 - 11:31 #20
Herunder er lidt om, hvordan du i Windows 10 kan "batch rename" f.eks. billeder:

http://www.thewindowsclub.com/batch-rename-files-extensions-windows

I de fleste kameraer (hvis ikke alle) kan du selv i nogen grad være med til at bestemme, hvordan billederne skal nummereres, men hvis du tager rigtigt mange billeder, er der ingen vej uden om et godt gennemtænkt arkiveringssystem, og du skal starte nu! , før arbejdet bliver uoverskueligt. Herunder et par artikler med forslag. Nogle foreslår at opbevare og organisere billederne "i skyen", men jeg vil til hver en tid anbefale i det mindste også at have dem fysisk på  eget opbevaringsmedie, dvs. harddisk eller SSD med back-up.

http://naturalexposures.com/a-numbering-system-to-keep-track-of-your-digital-pictures/

https://www.techlicious.com/how-to/10-tips-to-keep-your-digital-photos-organized/

https://photographylife.com/how-to-organize-pictures
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. juli 2017 - 13:30 #21
Hej Martin

Du skriver "kogt billederne ned til næsten ingenting og beholdte samtidig en rimelig
kvalitet." Det lyder lidt selvmodsigende. Hvis der er plads på cd´en er der ingen grund til at gå helt ned i en "tv" kvalitet. Man mister i så fald muligheden for at zoome ind på detaljer i billedet (fx ens barn). Jeg har som "forælder" mange gange modtaget billeder udsendt i ringe kvalitet og med et lille antal pixels.

Hvis kvalitet er vigtig, så brug http://www.fookes.com/easy-thumbnails
Easy Thumnails (se beskrivelse i mon tidligere post) med de settings jeg angav.
Jeg kender ikke "Pixresizer" det er muligvis OK

Til masse-omdøbning og generel billedorganisering vil jeg anbefale AcDsee eller det gratis www.faststone.org  (se beskrivelse i mon tidligere post)