Avatar billede fiefiedk Praktikant
28. juni 2017 - 11:38 Der er 16 kommentarer

Sort skærm

Når jeg tænder min PC vil den ikke vise noget på skærmen. Den lyser tændt og siger computer lyde som normalt og skærmen blinker bare som den plejer nede ved knappen men der kommer intet frem på skærmen. Jeg er ikke så prof til PC så jeg vil gerne have hjælp til hvad jeg skal gøre. Ved ikke om jeg skal købe et nyt skærmkort eller om der er noget andet galt? Ved ikke hvad jeg ellers skal sige om den. Det er sket før men jeg ventede bare like 10 min og efter det kunne den tænde igen. Nu viser den intet på skærmen selvom den har været slukket i en dag. Jeg ved at det ikke er skærmen for der kommer start logo på når man tænder skærmen. Mit tastatur lyser heller ikke som det plejer. Help me..
Avatar billede INK Ekspert
28. juni 2017 - 11:54 #1
Formoder det er en bærbar? Men giv lige fabrikat, model, type m.v. Windows10?
Du kan prøve at slutte den til en ekstern skærm for at se om det virker. Kan også være HDMI forbindelse til et TV.
Når du kan se noget på den eksterne skærm, kan du forsøge at opdatere driverne.
Men vend lige tilbage med flere oplysninger.
Avatar billede fiefiedk Praktikant
28. juni 2017 - 16:16 #2
Det er en stationær computer. Og den er selvbygget og har virket før. Den er Windows 8.1. Den virker ikke på andre skærme og jeg har ikke rørt noget. Jeg har ikke opdateret nogen driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2017 - 17:42 #3
Har din computer også intern grafik på bundkortet kunne du prøve at fjerne det eksterne og koble på det interne.
Hvis den så viser billede er skærmkort defekt. Hvis ikke den kan kan du have problem med både bundkort eller psu.
Avatar billede fiefiedk Praktikant
28. juni 2017 - 18:16 #4
Det har jeg ikke... Kan det ikke både være strømforsyningen bundkortet OG skærmkortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2017 - 18:19 #5
Nej det kan det ikke nødvendigvis. Man er nødt til at bruge udelukkelses metoden.
Prøv at fjerne strømmen fra computeren.
Hold derefter start knappen nede i 30 sekunder ca. Gen monter strøm og prøv at se om du så får billede.
Avatar billede INK Ekspert
28. juni 2017 - 19:15 #6
Det kan være mange ting. Har du tjekket, at grafikkort sidder korrekt monteret (at det ikke har rystet sig løst over tid) ? Har du både et grafikkort som en integreret del af motherboard og som et separat kort?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2017 - 19:44 #7
#6 Hun har som jeg forstår det kun eksternt kort. Se svar i #4 og mit spørgsmål #3 :-)
Avatar billede INK Ekspert
28. juni 2017 - 20:02 #8
#7 - Fik ikke lige opdateret inden svar ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2017 - 20:46 #9
Det er du ikke alene om ink. Det forekommer også fra mig ;-)
Avatar billede fiefiedk Praktikant
28. juni 2017 - 22:21 #10
Jeg har prøvet at tage ledninger ud og sætte dem i igen. Og jeg forstår ikke helt hvad jeg skal gøre ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juni 2017 - 16:02 #11
#10 Du trykkede så ikke på startknappen så bundkortet blev drænet for rest strøm?
Avatar billede fiefiedk Praktikant
29. juni 2017 - 19:30 #12
Der er ikke en startknap på bundkortet
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juni 2017 - 20:12 #13
Det er den startknap du starter computeren med du skal trykke på ;-)
Avatar billede fiefiedk Praktikant
30. juni 2017 - 13:22 #14
Nåår ja den virker men her i går fik jeg den til at virke og der kom lys i tastaturet lys i musen og i min mic men hvis man bare rykker lidt i den så kommer der ikke strøm til noget af det og den vil ikke tænde. Kan det måske være min psu der ikke giver nok strøm? Eller er det bare usb portene der er løse? påvirker det noget?
Avatar billede fiefiedk Praktikant
13. juli 2017 - 19:05 #15
Hvis nogen stadig kan svare på dette indlæg så har jeg fundet ud af at hvis jeg rykker lidt i ledningen til skærmkortet kommer der billede på skærmen og når jeg spiller så kommer der prikker og streger på skærmen både i spillet OG på desktoppen. Er der ikke en meget stor sandsynlighed for at det er mit skærmkort?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2017 - 19:47 #16
Jo det tyder det på.