Avatar billede Asky Forsker
29. juni 2017 - 10:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

UTF8

I en responsfil har jeg følgende linje:
echo "<h2 >Formularen er blevet sendt med disse oplysninger: <br/> Firma: ".$firma. " ".$navn." ".$adresse." ".$postnummer." ".$by." </br>E-mail: ".$email."</br>  Emne: ".$emne.". Du modtager snarest en e-mail med din bestilling.</h2>";
Hvordan fortæller jeg browseren, at det skal være UTF=8?
Lige nu ser meddelelsen mærkelig ud, da æ,ø og å står forkert.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. juni 2017 - 10:50 #1
hvilke tegnsæt er din responsefil encodet som ??
hvilke tegnsæt er din responsefil gemt som ??
sender du nogle headers med over fra din responsefil ??
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. juni 2017 - 10:56 #2
Jeg hat selv til tider været ude for dette. Når jeg har skullet skrive en e-mail, og har villet printe den ud inden afsendelse vises "æ" "ø" og "å" med netop mærkelige tegn.
Dette er kun forekommet periodisk med det er møgirriterende.
Desværre har jeg ingen forklaring på det.
Avatar billede Slater Ekspert
29. juni 2017 - 11:40 #3
Eftersom du udskriver html, kan du vel bare bruge meta charset som normalt?
Avatar billede Asky Forsker
29. juni 2017 - 11:44 #4
Jeg har ikke nogen headers i responsfilen. Responsfilen er kodet i UTF-8. Der genereres en e-mail, som står helt rigtig. echo-meddelelsen er kun til at vise modtageren, at bestillingen er gennemført. Miseren er måske fordi nogle ord genereres fra det kunden taster ind?Jeg har som nævnt haft skrevet en UTF-tag i starten af linjen, men den viste sig at være årsagen til en HTTP 500 fejl. Den fejl var næsten umulig at finde.
Avatar billede Asky Forsker
29. juni 2017 - 12:02 #5
Indsatte denne header i responsfilen:
header('Content-type: text/html; charset=utf-8');
Det hjalp