Avatar billede Rune Sommer Mester
29. juni 2017 - 12:06 Der er 11 kommentarer

Computeren fryser - uden synlig årsag.

Hej. Jeg har et svært spørgsmål.

Forleden satte jeg en USB-nøgle i min Win10-pro computer, som har en 512GB SSD (2 år gammel) som OS-disk. Denne USB-nøgle duede ikke til kopiering af billedfiler da den 'frøs', så jeg kopierede filerne over på en anden USB-nøgle.

Lige siden er min computer begyndt at fryse på tilfældige tidspunkter. Det går over igen efter mellem 5 sek. og 2 minutter. I starten kom der en boks frem hvor der stod:
Microsoft Windows.
The application is not responding. The program may respond again if you wait.
Do you want to end this process?

Hvis jeg klikkede END PROCESS, lukkekde selve stifinder/windows ned og skærmen blev helt sort. Jeg fik mig læst frem til, at Desktop Windows Manager skulle lukkes ned fra processerne i TaskManager. Det har jeg gjort, og boksen kommer ikke frem igen.
Men computeren fryser stadig. Det kan være ved åbning af et Word-dokument. Det kan være ved åbning af nyt faneblad. Det kan sågar være blot jeg scroller ned på en Facebook-side.

Jeg har forsøgt at lave en gendannelse tilbage til sidste funktionelle pukt, som er ca. 10 dage siden (før USB-oplevelsen). Men computeren fryser stadig tilfældigt.

Jeg er helt blank i forhold til hvorfor sådan en uperiodisk fejl kan opstå.
Og hvordan hulen får jeg computeren til at opføre sig ordentligt igen?

Mvh. Rune
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2017 - 13:55 #1
prøv at køre på ledning uden batteri: hvis det hjælper, så er batteriet defekt
prøv at slå alle former for strømstyring fra, både i windows og i BIOS
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. juni 2017 - 14:23 #2
Inden vi farer ud i forskellige løsningsforslag, så lad os lige høre følgende:
Er det en stationær eller bærbar pc du har?
Har du AV program på pc´en?
Har du scannet din pc for virus og malwareangreb?
/ptj_11
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. juni 2017 - 16:55 #3
sidwave - det er en stationær pc :)
ptj_11 - jeg bruger Windows 10's indbyggede AV. Og nej, det har jeg faktisk glemt! Pinligt...
Jeg scanner igennem med Win10's AV og TrendMicros onlinescanner.
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. juni 2017 - 17:25 #4
Prøv også med malwarebytes.
Du kan også forsøge med dette, når du er færdig med scanning: Sluk for pc´en, tag netledningen ud, og tryk så tænd/slukknappen ind, og hold den i 30 sekunder. Dette tømmer alle elektrolytter for evt. strøm, og dernæst en genstart. Jeg tror ganske vist ikke, at det er der problemet ligger gemt, men så er det prøvet.
/ptj_11
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. juni 2017 - 19:21 #5
Ingen vira eller malware fundet. Og i tiden fra mit spørgsmål og til nu, har der ikke været noget 'frys', men op til spørgsmålet frøs den 5 gange på et kvarter.
Computeren er nu genstartet. Og .... ja, jeg venter jo så på om den fryser igen eller ej.
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. juni 2017 - 22:43 #6
Da problemet opstod efter at du havde kopieret dine billedfiler over på maskinen, så er der en vis sandsynlighed for, at problemet skyldes en af filerne.
Hvis ikke der er for mange filer, så prøv at åbne dem, en efter en.
Hvis der er en af filerne, der ikke kan læses, så prøv at flytte den ud på en anden disk eller usbstick. Du skal selvfølgelig checke alle filerne.
Mange programmer kontrollerer indholdet i kendte mapper, når de åbnes. Hvis der er en defekt fil, så vil programmet hænge fast i forsøget på at læse filen i et vist tidsrum. Det kan for dig virke, som at pc´en fryser. Det kan nogen gange tappe alle ressourcer i forsøget.
/ptj_11
Avatar billede Rune Sommer Mester
29. juni 2017 - 23:08 #7
Efter den frøs første gang, tog jeg USB-harddisken (med billederne på) ud, og alle andre USB-koblinger. Maskinen blev genstartet, men ville ikke engang starte op. Den frøs allerede ved login. Efter 3-4 genstarter kunne jeg komme ind. Og efterfølgende har den 'frosset' lidt på må og få - stadig med billed-disken frakoblet. Så det kunne godt være en årsag, men det virker ikke sandsynligt i dette tilfælde.
Og selv med intensiv brug i dag, er den slet ikke frosset, siden jeg oprettede spørgsmålet.

Jeg hader de her tilfældige fejl. Har været Windowsbruger siden W95, og næsten altid har jeg fundet fejlen selv. De her ikke-periodiske fejl driver mig til vanvid :D
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. juni 2017 - 14:11 #8
Rune.
Prøv at tage et kig på denne side:
http://www.makeuseof.com/tag/13-windows-diagnostics-tools-check-pcs-health/

Se om der er nogle af disse testværktøjer, der kan hjælpe dig med at afklare problemet for dig.
Prøv evt. også at scanne med ADWcleaner:
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/
/ptj_11
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. juli 2017 - 17:11 #9
I formiddags oplevede jeg et massivt frys, gentagne gange. Selv startop bliver et problem. Så valgte jeg at bruge et system-image fra februar og har nu gendannet det vha. AOMEI backupper. Efter første genstart var der en lille frys. Det udviklede sig så igen til et massivt frys.
Dvs. jeg er nu temmelig sikker på, at det ikke kan være softwarerelateret.
Jeg vil nu prøve at un-plugge samtlige harddiske og USB-enheder og så køre med et minimum-setup. Og hvis der stadig er 'forfrysninger', må det være hardwaren den er gal med.
Min PSU har det seneste halve år sagt en underlig klik-lyd (SeaSonic SS12II-430Bronze), så jeg har i dag købt en ny en. Næste step må være at kigge på min system SSD, om den skulle have en dårlig sektor eller ...
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. juli 2017 - 00:16 #10
Har du forsøgt dig med et hardwaretest program?
/ptj_11
Avatar billede Rune Sommer Mester
05. juli 2017 - 09:07 #11
Ikke sådan helt specifikt. Jeg forsøger at eliminere hardware en efter en. har netop forsøgt at klone min SSD (OS) over på en gammel HDD for at se om det kan være den. Har købt en ny PSU, da min nuværende siger mærkelige klik-lyde.
Jeg har mistanke om en af de to ting.
Jeg kender ikke lige noget godt al-round hardware testprogram.