Avatar billede M_M Mester
30. juni 2017 - 16:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Splitte antal arbejdsdage i datointerval ud på alle årets måneder

Hej.

Jeg har uden succes siddet hele dagen for at lave en formel, der fordeler antal ugedage i et datointerval (indenfor et kalenderår) ud på alle årets 12 mdr. På dette link findes filen:

https://www.dropbox.com/s/12gqgjad3suxlwb/Splitte%20datointervaller3.xlsx?dl=0

Det er i Ark2, range E3:P4, hvor jeg gerne vil have formler.

Jeg har forsøgt med en del sum.hvis/sum.hviser - og hertil lavet en kalender med navngivne felter (T2:U15) - men kan ikke lave noget, der virker. Mads32 har lavet en fungerende dynamisk løsning i Ark1 - men som jeg ikke har evnerne til at omdanne til en (statisk) løsning, der angiver antal arbejdsdage for alle årets måneder, også for de tomme måneder (=0).

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Mvh. Martin
Avatar billede kim1a Ekspert
30. juni 2017 - 19:56 #1
Jeg ville sætte datoerne under (eller over) dine data i E3:P4 fordi de så er nemmere at trække. Jeg lavede løsningen i dit ark, men jeg kan ikke kopiere den nemt da der er en tabel jeg ikke kan fjerne - det gør også din formel lidt mærkelig at se på.

=IF(F$14>Tabel_Datointerval5[@Slutdato];NETWORKDAYS.INTL(Tabel_Datointerval5[@Startdato];Tabel_Datointerval5[@Slutdato]);NETWORKDAYS.INTL(Tabel_Datointerval5[@Startdato];F$14))

Basalt set:
hvis månedens sidste dag større end slutdatoen, så network-formlen med start og slut, ellers network-formlen med start og månedens slut

https://www.dropbox.com/s/zyr3qt8p2ye07wy/Splitte%20datointervaller3.xlsx?dl=0
Avatar billede M_M Mester
30. juni 2017 - 20:53 #2
Tak for buddet - men jeg kan se på din formel, at du for perioden 22-01-2017 - 17-04-2017 får -35 arbejdsdage i februar. Det tænker jeg ikke er korrekt:-) For perioden er der totalt 61 arbejdsdage (man-fre), som er fordelt således
januar: 7
februar: 20
marts:23
april:11
Og det er det resultat jeg gerne vil opnå i en formel. Jeg troede det var nemt få Excel til at angive hvor mange arbejdsdage der er i hver måned af et interval - hvor man har listet alle årets måneder (jan-dec) som overskrifter. Jeg tænkte, at når Excel kan udregne at ovenstående interval giver 61 arbejdsdage må man også kunne få Excel til at angive hvordan de fordeles, altså angive:
januar: 7
februar: 20
marts:23
april:11
maj: 0
...
december: 0

Mvh. Martin
Avatar billede ebea Ekspert
30. juni 2017 - 23:48 #3
Her er et Link til en opsætning. A1 og B1, må ikke slettes, da de styrer dit årstal, og kan blot skiftes hvert år, som de er angivet. Så kan "Kalenderen køre igennem alle år!
Der er taget højde for Helligdage i alle årene, til at beregne arbejdsdagene!
https://www.dropbox.com/s/i7xgfyzy8dx6ik2/Splitte%20datointervaller.xlsx?dl=0
Avatar billede M_M Mester
01. juli 2017 - 07:57 #4
En perfekt løsning fra ebea - tusind tak! :-)
Avatar billede ebea Ekspert
01. juli 2017 - 08:29 #5
#4  -  Du er velkommen ;-)
Avatar billede kim1a Ekspert
01. juli 2017 - 08:38 #6
Fedt du fik en løsning, men du burde læse svaret jeg skrev. Den virkede ikke FORDI du har en mystisk tabel på dine data, så den ikke tager rigtigt når man trækker :-)
Avatar billede ebea Ekspert
01. juli 2017 - 09:59 #7
#6  -  kim1a  -  Løsningen du viser i dit eksempel, vil nu ikke virke, selvom han fjerner tabellen!