Avatar billede Martin Juniormester
01. juli 2017 - 02:26 Der er 10 kommentarer

Adobe premiere elements 10

Hej er der nogle herinde, som har erfaringer med Adobe premiere elements 10?

Jeg er lige lidt udfordret og vil stille en masse spørgsmål, hvis der er nogle som bider på :-).

Bedste hilsner
Martin
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2017 - 20:27 #1
Du får nok ikke mange bid, selv om der er en hel del herinde med kendskab til programmet og videoredigering på andre programmer :-)

Videoredigering på computer er ganske kompliceret og kræver, at man kender en hel del til dens tekniske terminologi for overhovedet at kunne stille "gode spørgsmål". Den måde, du stiller dit spørgsmål, tyder på, du ikke kender ret meget til det, og det kan resultere i spørgsmål som f.eks. "Hvad betyder rendering", "Hvilket format skal jeg bruge", osv. med 25 indlæg med 50 henvisninger til brugbare links.

Må jeg foreslå en anden tilgang? Find først ud af, om Elements 10 overhovedet er det program, du har brug for. Det kommer fuldstændigt an på, hvad du vil bruge det til, og måske er et gratis, ikke-så-kompliceret program tilstrækkeligt?

https://filmora.wondershare.com/video-editor/free-video-editing-software-windows.html

Uanset, hvad du beslutter dig for, så er min bedste anbefaling, at du køber en begynderbog om dit valgte program eller printer "Sådan kommer du i gang"-vejledningen til det ud og derefter går i gang. FAQ'erne, de såkaldte "tutorials" og vejledningerne til de fleste videoredigeringsprogrammer er ret omfattende, og mange af dem har webfora, hvor du kan stille spørgsmål. Prøv f.eks. at kigge på det her:

https://www.google.dk/search?q=adobe+premiere+elements+10+tutorial&rlz=1C1AOHY_daDK708DK708&oq=Adobe+premiere+elements+10&aqs=chrome.3.69i57j0l5.4093j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2017 - 20:56 #2
#1
Jeg giver dig ret. Det er meget avanceret. Jeg kender ikke ret meget til det, og kan derfor ikke komme med nogen gode råd. Jeg har snuset lidt til det men det overstiger min fatteevne.
Avatar billede kurtba Ekspert
01. juli 2017 - 23:03 #3
Jeg kender en del til det, selv om jeg nu er nået til version 15, så det er nogle år siden, at jeg arbejdede med version 10.. Men prøv - så vil jeg se, om jeg kan hjælpe dig.
Avatar billede Martin Juniormester
02. juli 2017 - 10:40 #4
Hej

#1
Ja jeg tænkte godt, at det kunne være en ganske uoverskuelig indledning :-).

Jeg har tidligere brugt programmet, og tænker at jeg på amatørbasis er rimelig ferm til det, men nu er det to år siden jeg arbejde med det sidst og har derfor glemt en del detaljer.

Jeg har prøvet at kigge på diverse tutorials, men ikke fundet en som belyser mit umiddelbare problem. har desuden kigget i vejledning osv. og sågar ledt efter en bog, men desværre...

#3
Mit umiddelbare problem, det som gør at jeg slet ikke kan komme i gang er, at der ikke synes at være en forbindelse mellem min monitor og min timeline, så den ikke afspiller det som jeg sidder og arbejder med.
Ind imellem kan den dog godt vise hvad der er på timeline, men jeg kan f.eks. ikke se overgange eller den intro som jeg umiddelbart har lavet..

Jeg har dog en lille tendens til at tro, at problemet skyldes windows 10, mener at huske, at jeg sidste år løb ind i samme problem, og at jeg derfor lagde projektet fra mig.

Jeg har prøvet at åbne program og filer på min søsters maskine som kører window 7, og her kører den direkte ind som jeg tænker at den burde gøre på min maskine også.

Så nu ser jeg umiddelbart to muligheder..

Opgradering til elements 15 eller nedgradering til windows 7 (hvilket jeg tidligere har overvejet da dette ikke er det eneste problem som jeg har oplevet med windows 10 :-(.

#3
Hvad er erfaringerne med Elements 15? Og kører du eventuelt windows 10, så jeg er sikker på, at den ville kunne køre?

Tak for bemærkninger indtil nu :-)
Avatar billede eksmojo Forsker
02. juli 2017 - 11:08 #5
Jeg ville først undersøge om min computer kan kører

Adobe premiere elements 10

Systemkrav:

http://www.adobe.com/dk/products/premiere-elements/tech-specs.html

Go' fornøjelse
Avatar billede eksmojo Forsker
02. juli 2017 - 11:14 #6
Prøv at se

HUSKELISTE vedr. videoredigering
http://www.country-house.dk/huskeliste-vedr-videoredigering/

Håber du kan få noget brugbar viden her

Go’ fornøjelse
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2017 - 11:25 #7
#4.

Hvilken computer bruger du, dvs. mærke og modelnummer? Umiddelbart ville jeg gætte på problemer med grafikkortet.
Avatar billede Martin Juniormester
02. juli 2017 - 13:56 #8
#7

Har lige prøvet at opdatere grafik kortet, hvilket desværre ikke virkede. Jeg har ikke skiftet pc eller andet (Udover opdateringen til windows 10), siden jeg kørte det sidst (for to år siden) hvor det virkede...

Jeg er ret sikker på, at der ikke er problemer med specifikationerne ellers...

Intel core I5 2500 CPU 3,3 GHZ.
16 GB Installeret RAM.
Samt lidt mere en d 20 GB ledig disk plads på en SSD disk.
Ved umiddelbart ikke hvad mærke og hvilken model.

Er ret tæt på at købe nr. 15 .....
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2017 - 17:19 #9
Er det 20 ledige GB, før du starter dit projekt eller efter?  Der er en del faktorer, som spiller ind, men under alle omstændigheder er 20 GB ledig plads på en SSD/harddisk  ikke ret meget, hvis den skal bruges til videoredigering, især hvis det er HD eller højere opløsning. Måske kan det gå an til korte klip på et par minutter, meen .... Prøv at kigge på linket herunder.

https://documentation.apple.com/en/finalcutpro/usermanual/index.html#chapter=13%26section=3%26tasks=true
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juli 2017 - 00:24 #10
Jeg bruger windows 10 og har ikke prøvet elements 10 på den. Da jeg havde den var det sammen med windows 7. Jeg har vist kun brugt version 14 og 15 med win10. Tidligere versioner med win 7.
Jeg har lige søgt lidt på nettet og har bemærket, at adobe på et spørgsmål om elements kan bruges med windows 10 svarer, at det kan version 14 og 15. De skriver intet om andre versioner.
Men jeg kan se, at mange beskriver, at de ikke kan få elements 10 til at virke efter opgradering til 1 win 10. Bl.a. skriver en, at han kan høre lyden fra filmen, men den viser ikke noget billede. Jeg har ikke nærlæst alle indlæg nærmere, da jeg blot konstaterer, at det åbenbart er et kendt problem.
https://www.google.dk/search?q=premier+elements+10+and+windows+10&ie=&oe=
Der er sket meget med elements i de nye versioner. Især version 13, 14 og 15 har bragt mange nye tiltag med sig. Man kan en masse nyt og meget af det kan man på nemmere måder. Bla. slowmotion, stabilisere rystede optagelser osv.
Du kan på youtube finde reklamer for disse versioner, hvor nye ting beskrives. Dernæst kan du også finde et  utal af tutorials til at arbejde med programmet. Der er i øvrigt også indbygget en del tutorials i programmet nu.
Se dig godt for, hvis du vælger at opgradere. Der er virkelig forskel på priserne. Hvis du også laver fotobehandling, skal du måske kigge efter en pakkeløsning, hvor du også får Photoshop elements med i pakken. Da jeg købte pakken, kostede det kun 100 kr. mere, at få Photoshop med.
Photoshop elements er efterhånden også et meget omfattende program med mange hjælpemidler til at forbedre fotos. Er selvfølgelig ikke på højde med alm. Photoshop, men de fleste vil fint kunne nøjes med udgaven fra Elements.
Er sluttelig enig med dem, som stiller spørgsmålstegn ved, at du "kun" har 20 gb hd plads tilbage. Især mens man renderer filmen, bruger den rigtig meget plads.
Held og lykke - uanset hvad du vælger.