Avatar billede cht22 Professor
02. juli 2017 - 15:58 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Hvor mange RAM skal man vælge til bærbar computer?

Min veninde vil gerne købe en bærbar computer. Den skal bruges til mindre grafisk arbejde og til at spille spil. Vi har kigget på en med 12 GB RAM og hun siger at hun gerne vil have 16 GB RAM, fordi hun vil have en hurtig computer.

Der er i øvrigt i5 processor og SSD harddisk i.

Er det bedre at købe en med 16 GB RAM frem for 12 GB RAM?
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2017 - 16:19 #1
Jeg tror ikke den forskel er mærkbar.  i5 processor og SSD og et godt grafikkort er fint. Men ikke alle SSD er lige hurtige eller holdbare. Samsung Evo er bedst.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2017 - 17:35 #2
12gb lyder som et krumspring.
køb en med 16

1-2-4-8-16-32-64-128-256 sådan arbejder en computer... 12 er "forkert"
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2017 - 17:59 #3
Ja en blok med 12GB lyder forkert, men der er vel tale om 8+4GB eller en skrivefejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2017 - 19:34 #4
Hvis ram er parret som ens (dual ram) vil du få den største hastighed over ram klodserne. Så en skæv tildeling som 12 gb beskriver vil ikke være dual ram.
Mængden af ram behøver nødvendigvis ikke være ensbetydende med hurtigere computer. Det kommer helt an på hvor meget af ram du bruger.
Men 16 GB ram vil i langt de fleste tilfælde være rigeligt.
Avatar billede cht22 Professor
02. juli 2017 - 22:42 #5
Ja jeg kan godt se at det bør være 16 GB for at køre dual channel og ikke 12 GB. Det er også kun meget lidt ekstra det koster. Så det er sådan det bliver.

Tak for jeres svar.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2017 - 23:43 #6
Held og lykke med købet uanset ram, det er processoren og SSD disken som er det vigtigste :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2017 - 08:06 #7
En gang imellem kommer man til at unres over hvad der bliver skrevet her på Eksperten.
Dual ram har altså intet at gøre med at der er to ens blokke Ram men at teknologien på rammen er dobbelt kanal teknologi
og en bestykning med en blok på 4GB og en på 8GB giver et lager på 12 GB og det betyder blot at der som mellem lager er 12 GB til rådighed.
og desuden er det sjældent at der til almindeligt brug udnyttes så meget.
Grafiklager + GPU og CPU hastighed er vigtigere.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2017 - 08:09 #8
unres = Undres og en 1GB Ram kan jo også udmærket være af Dual typen!
Avatar billede cht22 Professor
03. juli 2017 - 09:24 #9
Det er rigtigt nok. Sådan kan man tale så meget for og imod.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 13:48 #10
Jeg har et forståelses problem vedrørende Dual ram.
#7 skriver:"Dual ram har altså intet at gøre med at der er to ens blokke Ram men at teknologien på rammen er dobbelt kanal teknologi"
Hvordan skal det forstås i sammenligning med medenstående?

De fleste bundkort i dag understøtter Dual Channel RAM. Det betyder at overførslen af data kan fordobles ved at bruge to moduler på samme tid, der skrives og læses altså til begge moduler på samme tid. Nogle bundkort har fire RAM-sokler, og så kan du starte ud med at købe to moduler, og så umiddelbart udvide med to mere. Andre bundkort har kun tre RAM sokler, og så kan du selvfølgelig sagtens købe to moduler og smide i, men så er der problemer med at opgradere, for så kan du kun montere et ekstra RAM modul, og så ryger Dual Channel fordelene. I dette tilfælde bør du nok gå et trin op i RAM mængden i første huk.
Der er ikke, som mange tror, 100% hastighedsforøgelse fra Single Channel til Dual Channel RAM. På nogle bundkort er det betydeligt mindre, så måske har du slet ikke behov for at benytte Dual Channel, og så kan du blot montere forskellige størrelse moduler som det passer dig.
http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=128
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 14:00 #11
Ps. Så vidt jeg forstår, er det bundkortet, som kører Dual ram hvis der er 2 ramblokke og ikke blokkene i sig selv, de skal blot være bygget til at indgå i Dual ram?

Addressing Terminology: There Is No Such Thing as "Dual-Channel RAM"

First of all, there's no such thing as "dual-channel memory." I want to get that cleared-up early. Memory channeling exists at the platform level, so a dual-channel chipset or IMC (Integrated Memory Controller, as in modern CPUs) may exist, but the memory itself does not have a special bit or chip that controls this. It is up to the motherboard and supporting platform to offer multiple channels.
http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel?showall=1
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2017 - 14:38 #12
Det er jo netop derfor folk skriver noget vås de forveksler med at køre to ram blokke samtidigt en single ram kører en arkitektur hvor man kører 64bit og en dual ram kører 2 gange 64bit parallelt altså 128 bit i den samme blok. at man så laver bundkort med sokler parvis er i grunden en helt anden sag.
Dual-kanal-aktiverede hukommelsescontrollere i en pc-systemarkitektur anvender to 64-bit datakanaler. Dual-kanal bør ikke forveksles med dobbelt datahastighed (DDR), hvor dataudveksling sker to gange pr. DRAM-ur. De to teknologier er uafhængige af hinanden, og mange bundkort bruger begge, ved at bruge DDR-hukommelse i en dobbeltkanalkonfiguration.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2017 - 15:18 #13
Til sammenligning en Dual Processor består jo heller ikke af to sokler.
Dual-kanal blev oprindeligt udtænkt som en måde at maksimere hukommelses gennemgang ved at kombinere to 64-bit busser i en enkelt 128-bit bus. Dette kaldes efterfølgende "samlet eller dobbelt" tilstanden.
På grund af mangelfulde præstationsgevinster i forbrugerapplikationer bruger mere moderne implementeringer af dobbeltkanaler som standard "enkelt" tilstanden, som opretholder to 64-bit hukommelsesbusser, men tillader uafhængig adgang til hver kanal til støtte for multithreadning med multi- Kerneprocessorer.
”samlet eller dobbelt" versus "enkelt" forskel kunne også forestilles som en analogi med den måde, RAID 0 fungerer på, sammenlignet med JBOD. Med RAID 0 (som er analog til " samlet eller dobbelt" tilstand), er det op til det ekstra logiklag for at give bedre (ideelt jævn) brug af alle tilgængelige hardwareenheder (lagerenheder eller hukommelsesmoduler) og øget overordnet ydeevne. På den anden side er JBOD (som er analog med "enkelt" -modus) afhængig af de statistiske brugermønstre for at sikre øget overordnet ydeevne ved jævn brug af alle tilgængelige hardwareenheder.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 17:27 #14
Mener du, at 2 ram blokke kan køre dual ram, selv om den ene er Kingston og den anden Corsair når bare teknologien på rammen er dobbelt kanal teknologi?