Avatar billede MagnusLaursen Praktikant
05. juli 2017 - 11:43 Der er 6 kommentarer

Bærbar viser sort skærm ved opstart, ingen bios

Hjælp - i går opdaterede jeg min bærbar (Lenovo Y510p), først med nyt antivirus-program (Avira) og derefter driver til grafikkortet (x NVIDIA GeForce GT 750M). Jeg fik dog en meddelelse fra Nvidias kontrolpanel om, at opdateringen ikke blev installeret korrekt. Derefter begyndte min computer at ‘flimre’. Jeg fandt frem til, at det sandsynligvis skyldtes skærmkortet, da joblisten også flimrede.

Derefter læste jeg mig frem til, at man kunne fjerne skærmkortet for derefter at opdatere det igen via Windows Update. Det løste imidlertid ikke problemet. Derefter forsøgte jeg at gå ind via Nvidias kontrolpanel, men det kunne jeg ikke, da “You are not currently using a display attached to an NVIDIA GPU" (jeg havde på det tidspunkt aktiveret skærmkortet igen i enhedshåndtering).

Derefter gik jeg ind på Nvidias hjemmeside og fandt driveren til mit grafikkort, installerede den og genstartede. Herefter gik computeren i sort efter introen med Lenovo. Jeg trykkede f2 og gik ind i bios, hvor jeg havde læst mig til, at man kunne prøve at ændre indstillingen fra uefi til legacy. Det var dog en fejl, for nu vises Lenovo-skiltet ikke mere, og jeg kan derfor ikke en gang komme ind i bios.

Jeg har prøvet at tilslutte bærbaren til et eksternt tv, men uden held. Er næste skridt at prøve at resette cmos/bios? Og er der noget håb for, at jeg får gang i bærbaren igen? Jeg håber meget, der sidder en, der kan hjælpe :)
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2017 - 12:03 #1
så den står til legacy lige nu ?
du skal få den til at stå på internt grafikkort (bundkort) - om legacy betyder det ?
prøv at sætte skærmen til det interne stik

få den ti at køre på internt, og installer så nvidia helt fra bunden af.
skift herefter i bios

desværre kan nogle versioner af nvidia driver, ødelægge kortet.
du skrev at det flimrede, det er ikke gode tegn.
Avatar billede MagnusLaursen Praktikant
05. juli 2017 - 12:10 #2
Mange tak for svar. Ja, den står på Legacy nu. Hvordan sætter jeg skærmen til det interne stik?
Avatar billede INK Ekspert
05. juli 2017 - 12:44 #3
Med en bærbar er det vist ikke så enkelt at tilslutte en skærm til internt stik.
Har du prøvet at tilslutte en ekstern skærm med VGA stikket. Du kan være heldig at det virker. Så kan du opdatere og ændre i bios m.v.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juli 2017 - 12:48 #4
Prøv at holde FN nede samtidig med at du tipper F2 når du starter op
Avatar billede MagnusLaursen Praktikant
05. juli 2017 - 13:07 #5
Det hjælper desværre ikke med FN + F2. Jeg har ikke et VGA-stik, hvor jeg er nu, men prøver det senere. Tak for rådene.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juli 2017 - 13:35 #6
Det kunne også være F1 Og i Windows 10 skal du trykke utallige gange på F8 for at komme i fejlsikret tilstand