Avatar billede krigskokken Praktikant
07. juli 2017 - 16:13 Der er 8 kommentarer

Hvad er min gamle pc værd?

Hej allesammen,
Jeg har lige bestile mig en ny computer, og overvejer at sælge den gamle dreng på dba eller lign. men jeg er godtnok i tvivl om hvordan jeg skal prissætte den?

Den består af flg:

Kabinet: Coolermaster  CM Storm Trooper Black
CPU: Intel Core i7 3770K
CPU Køler: Antec kuhler h2o 920 AIO
Bundkort: ASUS SABERTOOTH Z77
GPU: Asus 970-ROG Strix
RAM: Corsair  Vengeance DDR3 PC1600 16GB
SSD: OCZ Agility 3 Series 120GB
PSU: Cougar GX 1050W
Samsung DVD/RW + Blu-ray
Zalman Blæserstyring & wattmeter
evt. OS: Windows 7 ultimate - opgraderes gratis til win10 pro
evt . Skærm: Asus PB287q 2560x1440

Jeg mener selv at den burde prislægges et sted mellem 7.000 og 8.000. og et godt stykke over 10.000 med OS og skærm

men jeg kunne godt tænke mig at få jeres input.

mvh Henrik
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juli 2017 - 16:47 #1
Uden at nedgøre nogen/noget tror jeg (uden at have regnet på stykpriser) at du skal være ualmindelig godt tilfreds med 5.000,-

Gamle PC'ere ER ikke lavet af guld, uanset hvad de kostede i nypriser.

Bragt lidt ned på jorden handler det ret beset om en Core i7 fra '12 m. 16GB RAM, et mellemklasse grafikkort og 120GB SSD - resten er reelt pynt der ikke umiddelbart løfter prisen betydeligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2017 - 17:02 #2
Enig i #1.
Avatar billede krigskokken Praktikant
07. juli 2017 - 17:03 #3
Helt ok. jeg havde også forventet at få hug.
CPU'en koster dog stadig 2.160
http://www.pricerunner.dk/pl/40-2808598/CPU/Intel-Core-i7-3770-3.4GHz-Tray-Sammenlign-Priser

men det er sikkert pga mangel?

grafikkortet alene vil jeg skyde på at jeg minimum kan få 1.600 for.

Jeg ved godt at vi snakker teknologi der har nogle år på bagen (undtagen GPU der blev skiftet sidste år) Men vi snakker trods alt stadig om en pc der kan køre stort set alle spil. og hvis du skal ud og købe en ny pc idag der tilsvarende skal køre alt, så kommer du altså af med mere en 5.000kr  Et gtx 1070 fx giver kun en smule bedre perfomance, men koster trods alt over 3.000 alene.
Kabinetpriser falder stort set ikke og den strømforsyning finder du ikke bedre selv idag 5 år efter. så er der reelt set kun bundkort og ram tilbage som, ja, har nogle år på bagen, men igen hvad koster det investere i noget tilsvarende idag? de ram jeg har bestilt fx koster 1308kr alene fordi de hedder ddr4 og ikke ddr3.

dette er kun et oplæg til debat. jeg ved godt at træerne ikke vokser ind i himlen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2017 - 17:50 #4
Jo men spørgsmålet er jo så om det ikke er bedre at ofre +5000 kr og samtidigt få 2 års garanti på stumperne. Det ville jeg gøre i hvert fald.
Avatar billede krigskokken Praktikant
07. juli 2017 - 18:41 #5
garanti har selvfølgelig en betydning. Grafikkortet er fra marts sidste år så der er selvfølgelig stadigvæk reklamationsret på. Rammene er der livstids garanti på så det er ikke et issue. En SSD  og en CPU uden bevægelige dele, der får strøm fra en yderst overkill PSU burde heller ikke give anledning til bekymring. Så er vi tilbage til bundkortet igen. Jeg mener ikke at et motherboard typisk bryder sammen uden grund men igen så leder jeg mere efter en pris jeg kan tillade mig at tage for dette uden at snyde folk. og med at snyde så mener jeg den pris de skal ud og give hvis de skal købe noget tilsvarende der kan trække det samme. jeg trækker gerne 150kr fra pga manglende garanti på bundkort.
Jeg mener absolut at hvis man kan tillade sig at tage 6.000 for denne pc
http://www.dba.dk/fed-og-kraftfuld-i7-16gb-r/id-1035298994/

så er det slet ikke urimeligt at forlange 7.000 for min gamle dreng.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2017 - 18:46 #6
Held og lykke med det :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. juli 2017 - 21:55 #7
Jamen du kan argumentere alt det du vil her i forumet for den pris, du selv mener er rimelig - du har hverken fået hug eller kritik, blot den feedback du bad om.

Til syvende og sidst er det jo markedet, der vil vise om du kan få 7.000,- for den maskine; jeg kan kun sige, at jeg vil dæleme være ikke så lidt imponeret, hvis det lykkes for dig, omend det så nok skal være til en konfirmand med alt for mange gavepenge i lommen - men det er jo så lidt udenfor sæson. ;-)
Avatar billede kurtba Ekspert
07. juli 2017 - 23:40 #8
Du kender jo åbenbart svaret på, hvad din pc er værd, så er der jo ingen grund til at spørge :-) Prøv at se i den nye tilbudsavis fra Elgiganten, hvad du kan få for 8000 kr. Eller prøv at se hvad du kan få for 8000 kr. hos www.topdata.dk. Det er vel at mærke helt nye computere med nyeste teknologi.
Jeg tror, at det bliver op ad bakke for dig, hvis ikke op ad et bjerg :-)