Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 10:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

definition af tegnsæt

Er det korrekt at tegnsættet utf8/utf-8 skal defineres på forskellig vis:

set_charset("utf8")

og

header("Content-Type: text/html; charset=utf-8")

Altså med og uden bindestreg?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. juli 2017 - 10:46 #1
ja det er korrekt
ref http://php.net/manual/en/mysqli.set-charset.php
$mysqli->set_charset("utf8");

ref http://php.net/manual/en/pdo.construct.php
$link = new PDO("mysql:host=localhost;dbname=DB;charset=UTF8");

ref https://css-tricks.com/css-variables-with-php/
<?php
    header("Content-type: text/css; charset: UTF-8");
?>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. juli 2017 - 10:48 #2
ref https://stackoverflow.com/questions/4279282/set-http-header-to-utf-8-using-php

Use header to modify the HTTP header:
header('Content-Type: text/html; charset=utf-8');
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2017 - 15:44 #3
Database connection char set fortaeller databasen hvilket char set som som den skal levere data til din applikation i.

Content char set fortaeller browser hvilket char set den skal fortaelke applikationens outout som.

To forskellige ting.

I teorien kan de godt vaere forskellige.

I teorien kan du ogsaa koere bil paa motorvejen med bind for oejnene.

Det kan klart anbefales at lade dem vaere ens.
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 15:50 #4
Jeg vil gerne skrive det ens, uden bindestreg, begge steder, men er det korrekt at gøre? jeg tænkte at browseren ikke ville genkende tegnsættet hvis jeg ikke brugte bindestreg?
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 15:53 #5
hvorfor står der nu "løst" med et tegnsæt-problems-spørgsmålstegn i titlen på denne side i browserens fane? gør der også det hos jer? altså her i dette spm...
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 15:55 #6
Sådan som jeg forstår jer, så er I ikke helt enige i det oprindelige spørgsmål?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2017 - 15:58 #7
Jeg tror at jeg har misforstaaet det. Jeg gik ud fra at spoergsmaaler var UTF-8 vs et ander char set. Men du spoerger kun om hvordan du skal "stave" UTF-8?
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 16:04 #8
Korrekt :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. juli 2017 - 16:05 #9
#5 hvorfor står der nu "løst" med et tegnsæt-problems-spørgsmålstegn i titlen på denne side i browserens fane? gør der også det hos jer?
ja, E har tilsyneladende et tegnsæt problem i deres titel
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 16:07 #10
aarg de tegnsæt frustrerer mig helt vildt og nu ser jeg det alle vegne :)
Avatar billede htx98i17 Professor
08. juli 2017 - 16:20 #11
så det er rigtig nok hvad hr olsen har skrevet?

Jeg forstår bare ikke hvorfor det pludseligt er et problem med de data fra databasen som udskrives i pdf'en... men hvis jeg tilføjer utf8_decode() på dataene fra udtrækket, så vises de nu korrekt...