Avatar billede DB7 Juniormester
11. juli 2017 - 14:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Avanceret udgave af ERSTAT funktionen

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe.

Jeg har to regneark, hvor det ene henter data fra det andet. I det regneark der hentes data fra, er der to felter: "Selskab" og "Udskift med". Det andet regneark har kun ét felt, "Selskab". I nogle tilfælde udfyldes "Udskift med" ikke, og der skal dataen fra "Selskab" kopieres direkte over i det andet regneark. I andre tilfælde vil begge felter være udfyldt, men i de tilfælde skal det være "Udskift med" feltet der kopieres over i feltet "Selskab" i det andet regneark.

Når det ene felt blot skal kopieres over er det nemt nok, men hvordan kan jeg få indarbejdet den funktion, at det varierer mellem de to felter, hvilken et der skal kopieres over, alt efter om de begge er udfyldt? Jeg håber det giver mening, ellers giver jeg gerne eksempler/mere information!
Avatar billede ebea Ekspert
11. juli 2017 - 14:40 #1
Umiddelbart noget forvirrende at læse! Prøv at uploade et eksempel af det du ønsker, med en lille forklaring i filen! Brug evt.  www.dropbox.com
Avatar billede kim1a Ekspert
11. juli 2017 - 15:40 #2
Du skal bruge en if sætning.
Hvis du bare kopierer over i en lang række kan du skrive noget i retning af:
if(udskift med = ""; selskab; udskift med)
if = hvis på dansk Excel

Så hvis det er ark1 kolonne A og B der er selskab og udskift med så skriver du blot:
if('ark1'!B2="";'ark1'!A2;'ark1'!B2)
Avatar billede DB7 Juniormester
11. juli 2017 - 15:41 #3
Jeg forsøger med et eksempel i stedet.

Vi kalder det ark der hentes data fra Ark 1, og det ark der kopieres ind i Ark 2.

Eksempel 1: I Ark 1 står der i felt A1 et selskabsnavn. I A2 står der ikke noget. Vi skal derfor have kopieret selskabsnavnet fra A1 over i Ark 2, også i feltet A1.

Eksempel 2: I Ark 1 står der i felt A1 et selskabsnavn, og i A2 et andet selskabsnavn. I dette tilfælde skal vi have kopieret selskabsnavnet fra A2 over i Ark 2, da det er "overlegent" ift. det navn i A1. Det skal kopieres over i Ark 2, og stadigvæk i feltet A1.

I realiteten har jeg en lang liste af navne, hvor der i A1, A3, A5, A7 osv. altid er et selskabsnavn, mens der i A2, A4, A6 osv. kun nogle gange står noget, og andre gange er tomt. I det andet ark skal der være en liste af selskabsnavne fra Ark 1, hvor det skal kopieres fra de ulige rækker hvis IKKE der står noget i de lige rækker, men fra de lige rækker hvis der står noget i dem.

Nedenfor et mere visuelt eksempel, hvor viser hvad Ark 2 skal hente fra Ark 1:

Ark 1:                                                                      Ark 2:
A1: Maersk                                                            A1: Maersk
A2: tomt                                                                  A2: Google
A3: DSV                                                                  A3: Novo Nordisk
A4: Google                                                              A4: Novozymes
A5: Novo Nordisk
A6: tomt
A7: Microsoft
A8: Novozymes
Avatar billede kim1a Ekspert
11. juli 2017 - 16:04 #4
Hvor mærkeligt at have dem under hinanden, fremfor ved siden af hinanden.

Hvor kommer data fra? Er dette en engangsforestilling, eller er det ofte denne operation skal udføres?
En formel i en ny kolonne a la:
=IF(ISODD(ROW(A1))=TRUE;IF(A2="";A1;A2);"")

...giver dig den rigtige rækkefølge med tomme for hver anden i forhold til dit eksempel. Hvis du vil have dem i rækkefølge uden de tomme felter kan du filtrere de blanke og slette dem.
Hvis dette er noget som skal foregå tit vil jeg dog foreslå at du enten får en vba løsning, eller også arbejder lidt med inputtet, hvis det blev i kolonne a og b (som jeg troede i mit første svar) vil en simpel formel altid kunne styre det.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2017 - 10:21 #5
Hvis du skulle være interesseret i en frygtelig lang matrixformel, så:

=IFERROR(INDEX(IF(ISODD(ROW($A$1:$A$8))=TRUE;IF($A$2:$A$9="";$A$1:$A$8;$A$2:$A$9);"");SMALL(IF(IF(ISODD(ROW($A$1:$A$8))=TRUE;IF($A$2:$A$9="";$A$1:$A$8;$A$2:$A$9);"")<>"";ROW($C$1:$C$7));ROWS($1:1)));"")

Husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
Avatar billede DB7 Juniormester
12. juli 2017 - 11:59 #6
Kim1A, jeg brugte din simple formel, og den virker - tak for hjælpen!