Avatar billede johnnybp Juniormester
14. juli 2017 - 23:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Win 10 update KB 4022405 (13/7 2017) giver mange problemer

Computeren er blevet langsom
Edge browser, har mistet funktionalitet (kan ikke streame video, IE, chrome of firefox kan godt))
Total Media 3,5 crasher ved tv
Many Cam blev afinstalleret (er sket før i forbindelse med windows updates)
Alle mine restore punkter er blevet slettet, selv om der er masser af ledig plads.
Jeg ville derfor rulle pc'en tilbage til før opdateringen og opdagede at mine ældre restorepunkter var blevet slettet.(Jeg havde lavet et manuelt inden opdateringen for at være på den sikre side) Jeg har afset 25GB til restorepunkter og "system vol Information" fylder kun 5,52GB
Så ville jeg fjerne opdateringen, men "fjern" funktionen in Windows update manglede for denne opdatering. (andre opdateringer kunne godt fjernes).
Computer er en AS Rock mini pc med Atom processor,  8GB ram, 120GB SSD harddisk til system, 40GB ledig og 500GB HD til brugerdata.
PC'en er tilsluttet et TVtuner usb stick, og jeg bruger den hovedsagelig som smart TV til optagelse af film m.m og Webcam chat , men efter denne opdatering kan PC' ikke længere anvendes som smartTV  med det udstyr og software jeg har
Hvordan kommer jeg tilbage til før denne forbandede opdatering?
Windows er win10 64bit professionel
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. juli 2017 - 23:33 #1
Hvis du hverken kan fjerne den specifikke opdatering og heller ikke har gendannelsespunkter at vende tilbage til, er der jo reelt kun tilbage af starte forfra.

Nu mener jeg at man kan manipulere en Pro til at "udskyde" en specifik opdatering på ubestemt tid, så måske det var en løsning, når du er tilbage på banen?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juli 2017 - 06:32 #2
Hvis du ikke har kørt oprydning og stadig har mappen Windows. Old på Harddisken
Burde du kunne gå tilbage til det Tidligere Build
https://ibb.co/jvypxv
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2017 - 07:04 #3
Tror faktisk det er en forholdsvis kort periode man kan gå tilbage før muligheden ikke er til stede mere. Så hvis dette er en mulighed så ville jeg prøve poko1.s forslag hvis jeg var dig :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juli 2017 - 07:43 #4
Hvis Man ikke foretager sig noget er standard 30 dage så sletter windows selv mappen Old. der kan som "regel" være undtagelser hvor Old efterlader enkelte filer i mappen. Forsvinder dog ved senere opdateringer.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juli 2017 - 11:21 #5
Først går du tilbage til dit tidligere Build.
https://ibb.co/jvypxv
Der efter skal du udskyde til næste opdatering men du kan undervejs udskyde.
https://ibb.co/k2UeFF
Avatar billede johnnybp Juniormester
15. juli 2017 - 20:43 #6
Foreløbig har jeg disabled Windows update i "administration/ tjenester" på alle mine pc'er. Så overvejer jeg at restore en backup fra en fungerende pc på den fejlbehæftede. Der kan blive et problem med HW drivere, der ikke er kompatible, men det har windows selv løst for mig tidligere, hvor jeg har gjort det samme. Så skal de rigtige drivere indlæses og opdateres.
Jeg har selvfølgelig taget en back up først, da jeg er indforstået med at denne metode er farlig. Jeg kører i princippet de samme programmer på alle mine pcér, så der bliver ikke ret meget der skal geninstalleres (hvis det lykkes).
( forøvrigt er Total media ikke crashet en eneste gang efter, at jeg disablede windows update - Så jeg vil lige prøve om det har løst mit problem) Gad vide om der ere andre tjenester jeg med fordel kan disable,
Avatar billede johnnybp Juniormester
24. juli 2017 - 13:38 #7
At være windowsbruger er fast (men desværre) ulønnet arbejde. Efter en snak med Microsoft support besluttede jeg efter deres råd at trille pc'en tilbage til forrige build.
Ak det virkede ikke. Tværtimod. Forrige build eksisterede stadig på min pc i mappen windows.old, men efter denne procedure, virkede pc'en ikke - Den kunne ikke starte og windows repair kunne ikke løse problemet.
Jeg bruger easytodobackup, og havde en backup liggende som jeg nemt kunne restore. Desværre var backuppen IKKE en system backup, men en partition backup. og derfor fik jeg ikke drevbogtavet C: men f: efter  restore, og så var jeg lige vidt, for jeg aner ikke hvordan man ændrer drevbogstavet til C:.
Lavede en ny backup af min hovedPC - denne gang som system backup, og det lykkedes at restore den på den anden pc uden problemer med hardware driverne.
Så var resten let - geninstallere hardwaredriver fra originaldiskene og tilpasse skrivebordet checke at alle programmer virkede og så disable winupdate i mappen tjenester.
Ca tre dages arbejde - men hvad jeg er pensionist og har tiden.
Og hvad har jeg så lært? Jo stol aldrig på Microsoft  især ikke på deres systemgendannelse - for den sletter de efter forgodtbefindende. Lav en backup regelmæssigt, men find ud af hvordan den skal restores inden det bliver alvor.
Jeg skal nu have slettet alle de mange partition backups jeg har liggende af mine forskellige computere og i stedet oprette system backup's
Easytodobackup et meget let at anvende til backup, men at restore er en helt anden ting for hjælpefilerne giver ikke den store forklaring