Avatar billede Dolle Praktikant
21. juli 2017 - 13:38 Der er 10 kommentarer

Dell Optiplex260

Jeg har fået denne ældre PC. Problemet er, "den gør knuder": Blå skærm med diverse beskeder, der gør, at den lukker ned.
Jeg har forsøgt at boote den med et program, der renser Hard drive totalt. Har så forsøgt at installere Windows XP. (Da den ikke vil boote med hverken windows 7 eller windows 8.1.
(Der er vel næppe kapacitet til at installere windows 10?)
Nu vil den ikke længere boote fra Cd-rom drevet, og der kommer stadigvæk blå skærm med advarsel om, at den lukker ned.

Nu er så mit spørgsmål: Kan jeg installere mere RAM, ny CPU og Harddisk, og så få bæstet til at køre Windows 10?
Her er data vedrørende Dell Optiplex SX260 :
Microprocessor
Microprocessor type Intel® Pentium® 4 and Celeron® microprocessors.
Design provides for future processor upgrades.
Supported processor upgrades are available from
Dell.
Level 1 (L1) cache 8 KB
Level 2 (L2) cache 1.5–2.0* GHz processors: 256-KB pipelined-burst,
eight-way set-associative, write-back SRAM
2.2–2.6 GHz processors: 512-KB SRAM
*Certain 2.0-GHz systems may be upgraded to 512-
KB cache.
Memory
Architecture 200- and 266-MHz DDR SDRAM
Dual in-line memory module (DIMM) sockets two (non-ECC only)
DIMM capacities 128, 256, 512 MB, and 1 GB
Minimum RAM 128 MB
Maximum RAM 2 GB
BIOS address F0000h
Computer Information
Computer chip set Intel 845G
Data bus width 64 bits
Address bus width 32 bits
Direct memory access (DMA) channels 7
Interrupts 23
Computer BIOS 4-Mb flash chip
System bus speed 400- or 533-MHz quad-data rate; 100- or 133-MHz
clock (matches external bus speed)
Network interface controller integrated PCI Network Interface with ASF (Alert
Standards Format) support as defined by DMTF.
Audio
Audio type AC97, Sound Blaster emulation; optional internal
speaker
Audio controller Integrated AC97 Codec
Stereo conversion 16-bit analog-to-digital; 20-bit digital-to-analog
Interfaces:
Internal PCI bus/AC97
External stereo line-in minijack and line-out minijack on the
rear I/O panel; headphone and microphone
connectors on the front panel
Video GMCH embedded graphics
Expansion Bus
Bus type USB 2.0
Memory module connector size DDR — 184 pins
Drives
Externally accessible bay one module bay for Dell portable devices
Internally accessible bay one bay for a 2.5-inch IDE hard drive P

Med Venlig hilsen: Dolle
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2017 - 13:55 #1
Mit bedste råd - glem alt om den maskine.

Teoretisk ville Win10 kunne køre i 32bit udgave på den - men CPU og (maks) RAM vil være helt nede på de laveste specifikationer.
Glem alt om at opgradere CPU for at få mere ud af en så gammel maskine - dine omkostninger vil langt overstige en nyere, hurtigere maskine.

Og så er der dit blå-skærm problem - det kan skyldes alt fra (men mest sandsynligt) beskidt kabinet til løse forbindelser i stik og indstikskort. En opgradering og reinstallation vil ikke nødvendigvis løse dét problem.

Så derfor.... - glem den - kør den på genbrugspladsen. Skal du kunne genbruge noget af det, skal det udelukkende være kabinettet - hverken strømforsyning eller andre af de gamle dele vil kunne genbruges.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2017 - 13:58 #2
En tilføjelse - nu da du alligevel har brugt en masse tid på den, så smider du den næppe bare ud, selv om jeg siger det :-)

Så koncentrer dig om Windows XP. Hvis du kan få al indmaden renset godt af (undgå trykluft - det kan ødelægge blæsere og komponenter), og kan få WinXP installeret, så kan du da lege med den.... - men sæt den ikke på internettet - XP har ikke været opdateret i flere år (med enkelte undtagelser), og vil være et ret let mål for en hacker og malware...
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2017 - 14:04 #3
#2
Ja at sætte en PC Windows XP installeret til nettet, svarer næsten til at forlade huset, låse døren og derefter lægge nøglen under måtten. Det er let for folk med mindre pæne hensigter at komme ind.
Avatar billede Dolle Praktikant
21. juli 2017 - 14:20 #4
Hej. Tak for anvisninger.
Genbrugspladsen er ikke ret langt væk!
Men jeg prøver med en rensning for at se, om det afhjælper "blå skærm".
Problemet er endvidere, at  jeg mangler en enkelt fil for at få Windows XP "op at køre".
Denne fil findes på XP Professional Service Pack1 disk. Den har jeg ikke.
Hvad kunne løsningen være?
Venlig hilsen, "Dolle"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2017 - 14:39 #5
Det kommer helt an på hvad det er for en fil... - en hvilken som helst udgave af WinXP burde kunne køre på maskinen, forudsat du har en produktnøgle.

Den mest udbredte problematik var, at en ny harddisk-controller arkitektur blev ret udbredt, efter WinXP var lavet... - SATA controlleren. Er det denne du mangler, er det en driver til controlleren, og ikke en XP systemfil.

Så skal du på Dells hjemmeside og spore en SATA driver til din maskine, og lægge denne på et flytbart medie, som XP installationen kan se - et USB drev burde kunne gøre det.
Avatar billede Dolle Praktikant
21. juli 2017 - 15:15 #6
Hej.
Der synes ikke overhovedet at være støv/snavs inde i computeren.
Blæservingerne er helt rene.

Imidlertid: Jeg har prøvet at installere et andet Windows System (XP Home SP2), men Computeren vil ikke boote fra denne. Hvad gør jeg?
Jeg får blot denne besked: Strike F1 to retry boot, F2 for setup utility.
Trykker jeg F1, får jeg samme besked, igen og igen.
Computeren er sat til  IDE CD-ROM Device.
Venlig hilsen, John
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2017 - 15:40 #7
Enten er CD-rom drevet slået helt fra i BIOS, eller også er det udeladt fra boot-rækkefølgen (ligeledes i BIOS)

Prøv at hakke F12 (el. F10, hvis den ikke virker) flere gange når du har tændt den (typisk når første tekst viser sig på skærmen) - så vil du (sandsynligvis) komme i en "tvungen" boot-menu, hvor du måske kan se og vælge CD-drevet... - ellers må du i BIOS og nulstille den til default (eller selv rode med indstillingerne)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2017 - 16:13 #8
#6
Så vidt jeg ved skal man først installere SP 1 derefter SP 2 og til sidst SP 3. Det skyldes vistnok, hvis f.eks. SP 1 ikke installeret, kan SP 2 ikke installeres, da der i SP 1 ligger nogle nødvendige filer for at SP 2 kan installeres. Det samme gælder for SP 3.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2017 - 23:23 #9
Nej, det gælder ikke når service pakken er slipstreamet ind på et installations medie. Så starter man med den sp, som medier beskriver, her sp1.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2017 - 23:36 #10
Men på en installeret udgave, har du ret :-)