Avatar billede old-faithful Praktikant
21. juli 2017 - 15:50 Der er 3 kommentarer

Overføre fodnoter fra et oprindeligt dokument til et revideret dokument?

Hej

Er der nogen som har en idé til, hvordan man kopierer fodnoter fra et Word-dokument over i en revideret udgave af samme dokument?

Eller sagt på en anden måde:
1. Det oprindelige dokument er "Dokument A".
2. "Dokument B" er som dokument A, men har fået fodnoter.
3. "Dokument C" er som dokument A, men tekst mv. er ændret (og uden fodnoter).

Kan man overføre sine fodnoter fra Dokument B til Dokument C, uden at skulle gøre det manuelt (der er flere hundrede fodnoter)?

Jeg har leget lidt med Words Combine/Compare-funktion, herunder prøvet kun at sammenligne fodnoter, men det fungerer ikke rigtig. Og jeg kan ikke lige udtænke en VBA/makroløsning som kan opnå det.

Nogen bud?

Tak!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. juli 2017 - 19:47 #1
Hvis sammenhængene mellem dokument B og C er helt forudsigelige, kan det lade sige gøre nogenlunde overkommeligt at lave VBA-kode, som kan overføre fodnoterne. Ellers vil det være en langt mere kompleks opgave.

Forudsætninger for, at det med overkommelig VBA-kode kan lade sig gøre er, at afsnittene i dokument C stemmer overens med afsnittene i dokument B - dvs. hvis der f.eks. er en fodnote i afsnit 10, 30, 80 og 100 i dokument B, skal de samme fodnoter være i afsnit 10, 30, 80 og 100 i dokument C. Desuden kræver det, at fodnoterne skal placeres forudsigeligt i afsnittene - f.eks. lige før afsnitstegnet i de relevante afsnit.

Er de betingelser opfyldt?
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. juli 2017 - 00:10 #2
Tak for dit svar. Ændringerne er desværre nok lidt for omfattende til, at den løsning kan lade sig gøre. Nogle afsnit er flyttet, og andre skrevet om.

Det var derfor jeg satte min lid til "Compare" funktionen, med håbet om at man f.eks. kunne angive fodnoteudgaven som den "Nye udgave" og i det sammenlignede slutdokument f.eks. bruge VBA-kode til kun at acceptere ændringer vedrørende fodnoter.

Men tak for forslaget :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. juli 2017 - 00:52 #3
Du kan evt. lave noget i retning af dette - en kombination af forberedelse af slutdokumentet + VBA-kode:

I det dokument, fodnoterne skal overføres til, kan du på de steder i teksten, hvor den enkelte fodnote skal indsættes, skrive fodnotens nummer på en måde, som ikke kan forveksles med normal tekst i dokumentet (##1##, ##2## eller noget i den retning). Numrene skal modsvare numrene på de fodnoter, der skal overføres fra det oprindelige dokument, dvs. at du skal skrive ##7## på det sted, hvor den oprindelige fodnote nr. 7 skal indsættes. Derfor er det ikke sikkert, at numrene kommer i rækkefølge, da du har ændret på indholdet.

Når du har tallene på plads, kan du skrive VBA-kode, som finder de pågældende tal et for et, finder fodnoten i den oprindelige dokument med tilsvarende nummer, erstatter pladsholderen til fodnoten med en rigtig fodnote, som henter indholdet fra den oprindelige fodnote.