Avatar billede peterfup Nybegynder
24. august 2001 - 14:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Langsom PC ved 2 harddiske...

Hejza...

Jeg har lige et mærkeligt spørgsmål, syntes jeg selv!
Jeg har lige formateret min pc. Før kørte jeg winME og havde én ibm hardisk på 30 gb og én på 75 gb.

Jeg afinstallerede ME fordi den ikke lukkede ordentligt og skiftede tilbage til 98. Nu er problemet bare at når begge harddiske er slået til i bios kører pc\'en utroligt langsomt (10 min for at starte op og der er jo kun win på den lige nu!). Men når jeg så slår harddisk 2 (75 gb\'en) fra går det hurtigt nok! Hvorfor det?

Da jeg installerede win var begge diske slået til, så den vidste jo godt at den var dér.

De sidder begge på IDE1 med 30 gb som primary og 75 gb som secondary...

Nogle gode forslag?

IRQ:
14: VIA Bus Master PCI IDE-controller
14: Primary IDE-controller (Dual fifo)

15: VIA Bus Master PCI IDE-controller
15: Secondary IDE-controller (Dual fifo)

Håber at I kan hjælpe!

PeterFup
Avatar billede mgk2 Nybegynder
24. august 2001 - 14:50 #1
Du snyder garanteret.
Avatar billede seider Nybegynder
24. august 2001 - 14:58 #2
du skal bare ind og tilpasse diskene sådan at du ikke bruger utodetect men har dem korekt konfigureret.

hvis du går ind i biosen og konfigurere dine diske til at bruge pio mode og alle de andre gode ting under periferial configuration, burde det bare spille, men prøv eventuelt at resete configuration data under plug\'n\'play
Avatar billede peterfup Nybegynder
24. august 2001 - 14:58 #3
? ...og hva\' mener du lige med dét... ?
Avatar billede peterfup Nybegynder
24. august 2001 - 15:16 #4
seider> Alle diske og cd-rom drev er sat til auto i bios\'en, og pio er ozze sat til auto på alle sammen!
Jeg har prøvet at sætte begge diske fra auto og over på user hvor alt er konfigureret i forvejen, men det hjalp ikke!

Hvad skal pio stå på? 1, 2, 3 eller 4?

BTW: resete configuration data under plug\'n\'play? Hvor er det?
Avatar billede driis Nybegynder
24. august 2001 - 15:21 #5
Sæt din 30 GB som Primary Master, og din 75 GB som secondary master. Hvis diskene sidder på samme IDE kabel, kan kun én af dem overføre data til motherboardet samtidigt, hvilket naturligvis nedsætter hastigheden, hvis du forsøger at bruge begge diske samtidigt.
Avatar billede peterfup Nybegynder
24. august 2001 - 15:27 #6
Ja, det kan jeg godt forstå, men for det første duede det fint da jeg kørte ME og for det andet skal pc\'en ikke hente nogen data fra D: (75 gb) når den starter op! Den indlæser jo bare autoexec.bat og læser system-filer fra C:, så jeg forstår det ikk! Det er lige som at de forstyrrer hinanden!

Lige nu sidder de begge på IDE1 med 30 gb primary og 75 gb secondary.
Men som sagt ingen problemer førhen, da de sad på samme måde!
Avatar billede dgj Nybegynder
24. august 2001 - 17:09 #7
Mærkerne på harddiskene
Avatar billede magic_benja Nybegynder
24. august 2001 - 17:11 #8
Begge er IBM
Avatar billede dgj Nybegynder
24. august 2001 - 17:14 #9
Godt det styre
Avatar billede magic_benja Nybegynder
24. august 2001 - 17:17 #10
har du et forslag til en løsning???, jeg skriver for PeterFup........
Avatar billede dgj Nybegynder
24. august 2001 - 17:24 #11
;D
Nej men jeg mener bare at det burde virke
GODT
Avatar billede intel4004 Novice
25. august 2001 - 06:33 #12
Du mener at begge sidder på IDE1(primary) som hhv. master og slave - korrekt???

Måske kan 75GB\'eren ikke lide at være slave under 30GB\'eren. Måske skal du sætte en jumper på 30GB\'eren som ændrer noget ved dens styring af slave disken(75GB)??

Måske er den store harddisk beskadiget??

Jeg kan ikke se at det kan være en software fejl...men måske har windows bare svært ved at initialisere så stort et drev. Hvordan har du partitioneret den, som en stor på 75GB??

INTEL4004
Avatar billede peterfup Nybegynder
25. august 2001 - 15:33 #13
intel4004> Korrekt til det første...

75 gb\'en var ozze slave under 30 gb\'en da jeg kørte winME. Den er ikk\' beskadiget...

Den har kun én partition, dvs. alle 75 gb i én!

Måske har du ret i at win98 ikke kan li\' så stor en disk, så jeg tror at jeg prøver at installere winMe igen og se om det funger dér!
Så må jeg jo bare se om jeg har samme problemer med Me igen som før (Kunne ikke lukke ned ordentligt!).
Avatar billede dgj Nybegynder
25. august 2001 - 15:47 #14
Hvor store er din computer.
Avatar billede dgj Nybegynder
25. august 2001 - 15:55 #15
Sæt bioset til:

HARD DISKS        TYPE  SIZE  CYLS  HEAD  PRECOMP LANDZ  SECTOR  MODE
Primary Master  : Auto    0    0      0      0      0      0  Normal
Primary Slave  : Auto    0    0      0      0      0      0  Normal
Secondary Master: Auto    0    0      0      0      0      0  Normal
Secondary Slave : Auto    0    0      0      0      0      0  Normal

Husk at lade være med at sætte auto på der hvor der ikke er nået drev
det sløver bios (Opstarts tid)
Avatar billede dgj Nybegynder
25. august 2001 - 16:03 #16
HARD DISKS            TYPE    SIZE    CYLS    HEAD    PRECOMP    LANDZ    SECTOR    MODE
Primary Master:     Auto    0    0    0    0    0          0    Normal
Primary Slave:     Auto    0    0    0    0    0          0    Normal
Secondary Master:     Auto    0    0    0    0    0          0    Normal
Secondary Slave:     Auto    0    0    0    0    0          0    Normal

Håber det hjalp
Avatar billede dgj Nybegynder
27. august 2001 - 19:50 #17
Hvor stor er din processor!!!
Avatar billede peterfup Nybegynder
27. august 2001 - 20:01 #18
Jeg har fået det til at virke nu!
Det var win98 der ikke kunne lide det store drev, men det kører fint under winME såå det holder jeg mig til...

Tak for hjælpen
PeterFup
Avatar billede intel4004 Novice
27. august 2001 - 20:38 #19
Rart at kunne hjælpe og tak for point.

INTEL4004