Avatar billede john_dk_83 Novice
25. juli 2017 - 10:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Master boot record defekt i min usb hard disk

Jeg kører med Windows 7 64 bit. Når jeg indsætter en ekstern usb hard disk siger kan mit system godt genkende hard disken, men kan ikke formater det. Når jeg dobbelt klikker på hard disken får jeg en fejl meddelse om, at der er en I/O fejl.

Jeg har forsøgt at diagnosticere det selv, og kommer frem til at en master boot record i min usb hard disk er defekt. Spørgsmålet er, hvilket software (gerne gratis), jeg skal anvende for at fix dette problem?

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2017 - 10:57 #1
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2017 - 12:29 #2
MBR fejl kan ikke være årsag til, at HDD ikke kan formateres. Manglende MBR bevirker kun, at man ikke kan se hvad der er på HDD.
I/O fejl betyder, at der er en input output fejl. Det kan skyldes flere ting, hvis man er heldig kan det bare være kablet. Det kan også være fejl i computeren, eller hvis den HDD ligger i en kasse kan der være fejl i de komponenter som forbinder kassen med HDD. Det sker ofte, men desværre er disse kasser også ofte limet sammen, så man skal brække dem op. Heldigvis kan man købe en ny kasse billigt.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2017 - 12:32 #3
Ps. Du kan selvfølgelig prøve den HDD på en anden computer, så ved du om det er den eksterne eller computeren som fejler.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2017 - 15:52 #4
Du skriver master boot record.
Er du sikker på at det ikke er filtabel der er gået, ved at du ved en fejl har trukket disken ud medens der blev skrevet til den?
Avatar billede john_dk_83 Novice
25. juli 2017 - 16:16 #5
#2 det har jeg ikke tænkt over, men det kan være at det så er en komponent fejl. Når du siger at man heldigvis kan købe en kasse billig, mener du så ikke en helt ny hard disk? Jeg har ikke noget imod at købe en ny hard disk. Jeg synes bare at det er syndt at smide hard disken ud hvis det viser sig at det er en software fejl som kan udbedres.

#3 Det har jeg prøvet. Det er hard disken der er problemet.

#4 Hvad er filtabel? Jeg menes at jeg ved en fejl har trukket disken ud da den stadig var i gang med at skrive. Ved ikke om det er nok til at få ødelægge hard disken så man lige frem skulle købe en ny.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. juli 2017 - 16:35 #6
Prøv om du kan komme i kontakt med den
Tryk på denne Pc. Nu får du en side frem hvor du ser Denne Pc, gå nu ned til den syge Harddisk Højrelik på den og vælg egenskaber i den dialogboks der kommer vælger du fanen Funktioner i næste dialogboks tryk på undersøg. Når den er færdig så Genstart Pc.
https://ibb.co/mELPPk
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2017 - 16:37 #7
#6 Ja det er et forsøg værd :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2017 - 16:53 #8
#5 En filtabel er groft sagt en oversigts plan med navne på de filer der ligger på harddisken med de atributter der er på filerne og hvor på disken de ligger.
Der skrives derfor også til filtabel når filen lægges på disken.
Færdig gøres det ikke korrekt kan denne tabel blive defekt. Og når dette sker kan man ikke se indholdet på disken, selvom filerne stadig fysisk er til stede.
Løser en kontrol af disken ikke dit problem, så skulle du hvis du har filer du vil passe på køre et gendannelses program, der måske kan gendanne dem.
Nogle bruger Recuva til dette, men jeg ved også at poko1 har god erfaring med et program der hedder File Scavenger til lige denne opgave. Så vi må lige se hvad du får ud af kontrollen af disken.
Avatar billede john_dk_83 Novice
25. juli 2017 - 16:57 #9
#6 det er lige prøvet. Når jeg vælger den syge hard disk og højre klikker får jeg intet frem. Herefter ender jeg med "Computer not responding". Lampen på hard disken bliver ved med at blinke som om at den arbejder, men der sker ingen ting. Efter et styk tid forsvinder hard disk ikonet fra Denne Computer.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2017 - 17:04 #10
#5 Harddisken ligger inde i en kasse. Fra HDD til kassen er der nogle komponenter,
som kan være gået i stykker, men det er ikke sikkert, at HDD fejler noget.
Man kan så tage HDD ud af kassen og afprøve den.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2017 - 17:07 #11
Ps. Her kan du se nogle kasser plus en Dock.
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2017 - 17:09 #12
#10 Det er korrekt.
Men nogle eksterne diske er jo desværre limet sammen, så jeg mener man skal prøve andet hvis dette er tilfældet. Lidt ærgerligt at ødelægge kabinettet hvis det ikke fejler noget.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2017 - 17:15 #13
#13 Det er jeg enig i, men der er konstateret I/O fejl så jeg tror desværre, at der ikke er noget at gøre. Jeg går ud fra, at ledning er undersøgt.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2017 - 17:38 #14
Ja det kan du have ret i desværre.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. juli 2017 - 17:41 #15
Er der en chance for at se Diskhåndteringen med disken sat til?
Avatar billede john_dk_83 Novice
26. juli 2017 - 17:00 #16
Tak for alle jeres kommentarer. Der kan desværre ikke tilgås diskhåndteringen med disk sat til. Jeg tror bare at jeg smider HD ud. Den er iøvrigt limet sammen, så man kan ikke engang pille kassen ud. Heldigvis har jeg backet data op dengang da jeg anet uråd.

Tusind tak for alle jeres inputs.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2017 - 17:06 #17
#16
Velbekomme.
Man kan altid brække en kasse itu og få disken ud. Det er kun din fritid det går ud over :-)
Fejler disken ikke noget kan du altid bruge den igen. En løs kasse koster ca 100 kr.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2017 - 21:32 #18
Jeg er enig med #17. Har selv gjort det med en Verbatim. Med noget besvær fik jeg kassen brækket i stykker og tog HDD ud. Det var en Samsung disk, og den var helt i orden. Problemet er jo ikke at brække kassen i stykker, men at gøre det forsigtig nok, så HDD ikke også går i stykker, men der er jo ikke noget at tabe. Og så må du selvfølgelig vurdere værdien af den HDD, om den er værd at bruge penge på - hvis den er i orden :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2017 - 23:15 #19
Ja og også værdien af det der ligger på den :-)