Avatar billede 1Dorte Guru
29. juli 2017 - 21:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Batterilevetid i Wh?

Hvad betyder "4-cellers litiumion-batteri på 63,3 Wh"?
Hvormange timer kan den pc'er holde på en opladning?

Hele pc'erens specifikationer: https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/hp-omen-15-ax201no-156-laptop/p-523184/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
29. juli 2017 - 22:44 #1
63,3 Wh betyder at batteriet kan yde 63,3W i en time eller fx det halve i to timer.
Det fortæller ikke meget om batteriets levetid idet man ikke ved hvor meget strøm  (Watt) pc´en bruger. Det afhænger af hvad den bruges til. Spil kræver fx en del strøm. Men det virker som et stort batteri.  I HP´s dataark (link) skriver de op til 11 timer, men det er nok optimistisk, regn hellere med det halve ved alm. brug.

https://media.flixcar.com/f360cdn/HP-1874439131-c05373105.pdf
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. juli 2017 - 22:50 #2
4 cellers lihium-ion batteri betyder, at batteriet er sammensat af  4 lithium elementer, - svarende til at man fx har 2stk 1.5 volts elementer (tørbatterier)i sin lommelygte.
Tørbatterier kan ikke genoplades . men det kan lithium-on.
Wh betyder watt-timer, - så teoretisk er der energi til en 63.3 wats pære i 1 time.
I praksis noget kortere tid , da man ikke kan 'tømme' batteriet ved alm. brug,
Dine data for din computer oplyser ikke  strømforbrug - det er jo også afhængig af, hvor meget de enkelte dele skal arbejde.
Hvis vi antager, at comp. bruger fx 25 Watt ( i gennemsnit) ,så indeholder et fuldt opladet batteri teoretisk energi til ca. 2,5 timer,- i praksis noget kortere.