Avatar billede JSH2 Juniormester
31. juli 2017 - 09:45 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Grafikkort ??

Hej
Jeg skal bruge et nyt grafikkort, men er i vildrede om hvilket jeg skal vælge.
PC, i7, 16 GB ram.
Jeg skal bruge det til videoredigering, ikke det store jeg laver med alligevel. Det vil være Adobe CS6 pakken samt Davinci Resolve jeg vii arbejde med.
Kan et GeForce GTX 1050 bruges, det er jo rimeligt i pris, eller skal jeg højere op.. Budgettet er ikke det store, så hvad kan du anbefale til (low budget) :-)
Hilsen John
Avatar billede poko1 Ekspert
31. juli 2017 - 10:38 #1
Det kan fint og uden problemer klare de ting du nævner.
Avatar billede JSH2 Juniormester
31. juli 2017 - 11:33 #2
Jeg kan se at der findes flere typer af samme kort.. hvad er mon bedst til mit brug ??
Avatar billede eurositi Ekspert
31. juli 2017 - 13:21 #3
Selv om sitet primært fokuserer på performance i spil, bør du sammenligne modellerne ved at fremsøge dem på https://www.videocardbenchmark.net/ og klikke "compare" ud for de enkelte modeller, du overvejer at købe. Husk på, at 1060-modellen performer mærkbart bedre end 1050'eren, også når sidstnævnte

Husk at selve kodningsprocessen ikke speedes op, hvis du f.eks. benytter Adobe Premiere. Derimod er der andre programmer, som giver mulighed for GPU-accelereret kodning/komprimering. Det går langt hurtigere, men det kan kun anbefales til quick & dirty konvertering, da billedkvaliteten slet ikke er lige så god som ved traditionel komprimering/kodning.

Her er nogle detaljer, som viser hvor GPU acceleration kommer i spil ift. videoredigering. En ny i7 processor giver formentlig en hastighedsforbedring på mindst 40%. Lige nu venter vi på, at AMD's Ryzen-processorer kommer rigtigt ud på markedet.
https://forums.adobe.com/thread/2122549
https://helpx.adobe.com/premiere-pro/using/effects.html#gpu_accelerated_effects
Avatar billede poko1 Ekspert
31. juli 2017 - 14:00 #4
Tilbage på min plads igen!  #3 Nu blev der spurgt om det kunne klare opgaven og nævnt budget ellers havde jeg nok kunnet anbefale kort der ikke kun var dobbelt så dyre.Det drejer sig jo ikke om spil.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. august 2017 - 00:55 #5
Jeg testede det faktisk for et stykke tid siden: Jeg havde et 2 år gammelt Radeon 270 og smed i stedet et Geforce 1060 i min maskine (også i7 med 6 kerner).

Der var kun 5% forskel i rendering med video. Også selvom spil blev 2x så hurtige.

Så køb et nyere kort, men der er ingen grund til at købe noget vildt (eller med meget RAM fx). 1050 er sikkert fint.