Avatar billede Adam Praktikant
01. august 2017 - 09:36 Der er 5 kommentarer

Ved I, om der er en ny virus i omløb?

Mine forældre fik i går en meddelelse på deres pc, som de mistænkte for at være en virus, fordi der bl.a var stavefejl i meddelelsen.
Meddelelsen sagde:  "Nyeste Windows-funktions opdatering er kommet" og så noget med at man har følgende tre muligheder: genstart nu - vælg et andet tidspunkt - udsæt. Det var et blåt billede.
De udsatte hele tiden, men kom på et tidspunkt til at lukke for pc'en og den kan nu ikke starte op igen. De er selvfølgelig bekymrede for om de har fået en virus.
Jeg har ikke selv set meddelelsen, men har fået refereret hvad der står i den.
Har I nogen oplysninger om denne virus? Den pc det gik ud over var en stationær pc, de har også en bærbar pc hvor meddelelsen også optræder, og ved nu ikke hvordan de skal forholde sig. Jeg er desværre ikke så kyndig i pc, så jeg kan hjælpe dem.
Venlig hilsen Adam
Avatar billede claes57 Ekspert
01. august 2017 - 09:55 #1
hvis det var en reel opdatering og maskinen skulle genstartes, så kan det efterfølgende tage lidt tid før den starter, da den installere opdateringen - tænd, og lad den stå 5-10 minutter, og flyt så lidt på musen (selvom der evt er sort skærm). Så plejer den at komme igang.

ellers http://housecall.trendmicro.com/uk/index.html
klik på start scan (32bit) - og gennemfør (det er på engelsk, så det skal kunnes)
Det henter en virusfri skanner og nyeste data via nettet, og tester maskinen igennem.
Avatar billede Adam Praktikant
01. august 2017 - 10:02 #2
Ok - mange tak. Det vil vi prøve.
Avatar billede wjens Guru
01. august 2017 - 10:21 #3
Det lyder dog bare som windows update på en windows 10. Den skriver ihvertfald noget ligende ved større opdateringer, så man selv kan vælge tidspunkt.
Avatar billede posten Ekspert
01. august 2017 - 11:28 #4
var på besøg hos en hvor han brokkede sig over den var blevet sløv gik ind i hans pc indstillinger i hans classic start menu og kiggede i den sidste hvor der er opdateringer der ku jeg se den var ved at hente en af de store den havde "kun" hentet 60% så jeg sagde han sku la den køre færdig nu virker den perfekt igen da den har hentet ALT så endnu et bevis på vi ku savne muligheden for selv at vælge hvornår den henter opdateringer
Avatar billede 450025 Ekspert
01. august 2017 - 13:31 #5
Ja der skjer masse rare ting i dag på Win 10, Gjenoppretning er flott, har du oppbakk av alle viktige ting til en hver tid, så kan du innstalere Win10 på nytt beholde alle filer, vil du gå mer grundig til vers så fjern Win10 den.
Innstaller  da har du en ny Win10, flunkende ny til og med.

Windows spør deg og seier nå får du 1703 oppdatering, hva tid ønsker du? jeg satte kl 22.00 helt presis starter den, godt 1 1/2 time var den ferdig, jeg gjorde ingen ting jeg så flott at noen jobber for meg det er herlig.

Men ble trøtt det er slik med Gamle Gubber la meg, neste dag hva hadde hent? Ikke noe særlig jeg kunne sjå?

Men utrolig den var like sprek som før å rusler videre.
Klager ikke på jobben jeg, nu har neste maskin fått 1703 også den siste kommer nok den med men ingen hast.
En ting er sikkert det var i- allefall ikke Virus du er i trykke hender Adam ellers så spør Eva.
Håper dette svaret var ok. Ha det godt.
Arne