Avatar billede akse0435 Seniormester
02. august 2017 - 22:24 Der er 8 kommentarer

Digitalisering af kassettebånd

Hej

Jeg skal hav digitaliseret nogle kassettebånd, men jeg mangler udstyr til at afspille båndet med. Jeg leder efter en afspiller med meget god lydkvalitet, og men så lidt støj som muligt. Det kunne også være godt med mulighed for at ændre hastigheden, så hvert bånd kunne blive afspillet i den helt rigtige hastighed, men det er ikke så vigtigt igen. Er der nogen, der har nogle gode anbefalinger til afspillere med nogenlunde de nævnte ting?

På forhånd tak

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2017 - 23:01 #1
det bedste er faktisk en walkman..
der er støj på bånd, dette kan fjernes med software.
afspille i rette hastighed.... casettebånd har kun 1 hastighed. det skal walkman nok sørge for.

jeg spillede 115 bånd over i 1995, og rensede støjen, så har derfor en klassisk samling 80er electro :) --det ku næppe ha blevet bedre, og jeg brugte bare min walkman (som stadig virker)

du kan finde en go en på ebay.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1311.R4.TR12.TRC2.A0.H1.Xwalkman.TRS0&_nkw=walkman+cassette+player&_sacat=0
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2017 - 23:08 #2
ja der skal selvfølgelig være line out på den. så sætter du bare minijack-->pc lydkort (line in) - og så skal du ha noget software der også kan fjerne støj, adobe audition.
Avatar billede finb Ekspert
03. august 2017 - 08:23 #4
Du kan også købe et brugt kvalitets-stereo-deck, som det vist hed i 70'erne,
en kvalitets-båndoptager, der skal tilsluttes stereo-anlæg,
som så tilsluttes pc.
Det kunne være en kvalitets-båndoptager, der forstår chrom-/metalbånd.
De er til at betale på ebay.
Avatar billede akse0435 Seniormester
03. august 2017 - 08:29 #5
Kan i anbefale én speciel walkman eller sterio-deck.
Med hensyn til hastigheden, var det mest fordi, at jeg havde lagt mærke til, at ikke alle afspillere køre med samme hastighed. Dog er forskellen meget lille. Desuden prøvede jeg på et tidspunkt en form for walkman/ntatbåndoptager, der havde et drejehjul til justering at hastighed.
Avatar billede finb Ekspert
03. august 2017 - 09:31 #6
Nej, men gå ind i Wurtz/Frederiksborggade/Kbh.
De fleste båndoptager-motorer har et potentiometer, du kan skrue på,
men så skal du ind i maskinrummet.
Bla. Pioneer kunne optage+afspille i dobbelt hastighed = dobbelt kvalitet.
Avatar billede frem-ad Professor
03. august 2017 - 09:39 #7
Jeg stod i det samme for ½år siden, da jeg ville have mine bånd over.
Jeg havde stadig nogle gamle afspiller til og stå men det blev ikke helt godt, så prøvede jeg købe denne https://www.avxperten.dk/kassette-adapter/kassettebaand-til-mp3-adapter.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=1&gclid=CjwKCAjwk4vMBRAgEiwA4ftLsxpQzk2kEwVmund0BDXyURlhvAik7xsOG8fK9rdz693pBpHqGRNAnhoCTyIQAvD_BwE  og det fortrød jeg ikke bare det kom via usb, og så brugte jeg Audacity til og optage det med på pc og der kan man man fjerne noget støj, klippe pauser ud, jeg lærte og bruge programmet via YouTube. Der var kun 1 bånd ud af 20 som jeg ikke kunne bruge.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. august 2017 - 01:52 #8
Enig med nr. 7, det virker