Avatar billede jensen363 Forsker
03. august 2017 - 16:31 Der er 2 kommentarer

Data fra Excel til MS Access

Jeg har en lang række tabelopslag i Access, som brugerne tilgår via Excel som et extract fra tabellerne.

Det sker af og til at brugeren skal gave data filtreret I forhold til eksempelvis en bestemt dato ( dato fra/til )

Denne dato kunne jeg godt tænke mig at brugeren vælger at angive I Excel, - reelt skal slutbrugeren slet ikke åbne Access, men blot forestage extract i Excel.

Denne dato, kan den via Excel skrives direkte ned i en table i Access, således at denne er direkte anvendelig for den forespørgsel der udføres i forbindelse med extract  ?

Link fra Access til regnearket hvor datoer finds er forsøgt, men performance er ret så elendig, hvorimod en table hvor datoen allerede findes inden forespørgslen kører afvikles problemfrit .... :-(
Avatar billede finb Ekspert
04. august 2017 - 08:45 #1
Så vidt jeg husker
kan Access-brugeren IMPORTERE data
fra Excel, evt. vha makro eller VBA
Avatar billede jensen363 Forsker
08. august 2017 - 09:58 #2
Jeg ønsker ikke at brugeren skal åbne Access overhovedet, blot benytte Access som en kilden hvorfra data hentes, på baggrund af nogle simple input fra brugeren.

Eksempel :

Brugeren indtaster/vælger en 'ID' samt en 'Fra Dato' i 2 felter i Excel. Disse to kriterier vil så skulle fungere som filterværdier i Access forespørgslen som ved aktivering af refresh i Excek, returnerer data til regnearket.