Avatar billede KlausBL Praktikant
03. august 2017 - 21:53 Der er 6 kommentarer

Flere røgsensorer med én central alarm

Hej eksperter,

Jeg bor i en villalejlighed, hvor vi gerne vil have sat røgalarmer op på en måde, så vi kan alarmere hinanden på tværs af etagerne.

Jeg har kigget på en del af de serieforbundne røgalarmer, der findes på markedet, men problemet med dem er at ALLE alarmerne går i gang, hvis bare en af dem registrerer røg. Pga. lejlighedernes størrelse er der ikke behov for, at alle alarmer i alle rum går i gang på samme tid.
Kravet er bare, at hvis en hvilken som helst (lydløs) sensor i et hvilken som helst rum registrerer røg, så går én central alarm på hver etage i gang med at hyle.

Er der nogle af jer kloge hoveder, der har hørt om en sådan løsning?

Håber set-uppet var forståeligt ellers uddyber jeg gerne! :-)

- Klaus
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 23:38 #1
du er på gale vej :)

er der røg, så vækkes hele familien, og alle hører alarmen, og netop derfor er det og skal det være på den måde :)

hvad vil du gøre ? en computerløsning der nede fra dit soveværesel skal fortælle din søn at i har røg i jeres soveværelse ?  = lige så forkert som at snakke med din familie et sted på grunden, ved at sende din kone en sms ude i haven :)

nej, du står da selvfølgelig op og alarmerer hele huset og går igang med at slukke ilden: det gøres med brandtæpper. så kan du klare meget ild, indtil brandvæsnet kommer.

elektronik fejler, og skal den nu også ku snakke med andre i huset på en mere avanceret måde, så er der nu større fare for at det computerlort ikke virker :)

anyway, det er bare min mening!
håber ikke det lyder alt for ulogisk! :D
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 23:40 #2
skaf nogle brandtæpper. du kan ikke slukke noget med en 10 liters spand.
kvæl istdet ilden med et tæppe. tag et brandslukningskursus - nu har du endnu mere sikkerhed, mens du venter på at brandvæsnet kommer.
Avatar billede martens Guru
04. august 2017 - 02:06 #3
Nu skriver Klaus jo villalejlighed ( det kan være nogle ordentlige kasser sådanne huse med villalejligheder i.... )
Så idéen er skam ikke dum, og hvis du ( Sidwave ) mener at elektronik fejler, så er der i hvert fald ingen grund til at benytte sig af røg/gasalamer...;o)
Så jeg vil da mene at en villa med X antal lejligheder vil være et oplagt mål for en løsning med røg/gas/brand alarmer, der kan kommunikere på tværs af lejlighederne fra kælder til kvist.
Stødte lige ind i denne side med et sådant produkt : http://www.housegard.com/da/products/housegard-system-link/

Afslutningsvis vil jeg da lige spørge Sidwave, hvem der skal sidde og holde brandvagt med brandtæppet når alle beboere sover ? ;o)
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2017 - 03:30 #4
"Nu skriver Klaus jo villalejlighed ( det kan være nogle ordentlige kasser sådanne huse med villalejligheder i.... )"
Ja, det må være "store" forhold!!!!

"Så idéen er skam ikke dum...."
Klaus skriver:
"Pga. lejlighedernes størrelse er der ikke behov for, at alle alarmer i alle rum går i gang på samme tid."
Så han er ikke intereseret i disse trådløse alarmer!!!

Klaus skriver:
"Kravet er bare, at hvis en hvilken som helst (lydløs) sensor i et hvilken som helst rum registrerer røg, så går én central alarm på hver etage i gang med at hyle."
Hvem skal så have ansvaret for at alle i huset med villalejlighederne bliver evakueret?

Prøv at Google:
ABA automatiske brandalarmanlæg.
(Dyr løsning, med lovkrav der skal overholdes)
Avatar billede acore Ekspert
04. august 2017 - 08:21 #5
Måske en WiFi eller GSM løsning - se fx https://www.gsmteknik.dk/.

Du kan få separate brand/røgalarmer og sirener. En fordel er det nok, at det reducerer behovet for kabling. Hvor fleksibel opsætningen er i forhold til dine krav må komme an på en nærmere undersøgelse, eller måske en anden kender mere til mulighederne...?

I den mere nørdede kategori, så kan du få røgalarmer til en Raspberry Pi, men så skal du kunne kode selv og være indstillet på at bruge meget tid på projektet. Og så er der lige spørgsmålet om man tror det er sikkert nok så...
Avatar billede finb Ekspert
04. august 2017 - 09:12 #6
Som I nævner, kan elektronik fejle,
derfor har du fordel af,
at alle alarmer
alarmerer alle andre alarmer,
da du jo ikke ved, hvilke(n)
alarm, der evt. fejler.
Hvad er værst: En alarm for meget
eller en villa for lidt ?