Avatar billede Stein Praktikant
04. august 2017 - 23:55 Der er 4 kommentarer

Køb a varer til eget brug "momsregistreret"

Jeg har et lille firma som er under opbygning.
Kan bestille en drawing pad til godt de 2800 kr men uden moms er det godt de 2100 kr.

Jeg skal ikke sælge den videre, den skal bruges til egen brug. Men hvornår skal jeg så betale den skat tilbage som jeg ikke betalte for da jeg købt den udenmoms ?
Avatar billede htx98i17 Professor
05. august 2017 - 06:54 #1
Sælgeren opkræver moms af varesalget (salgsmoms for ham).

Den moms hedder købsmoms for dig og indgår i dit momsregnskab.
I dit momsregnskab har du selv salgsmoms, altså den moms du har opkrævet af dine kunder og du har købsmoms som er den moms du selv har betalt for dine varekøb.
De to beløb udgør dit momsregnskab. Du betaler differencen til SKAT.
Avatar billede htx98i17 Professor
05. august 2017 - 06:58 #2
Momsregnskabet skal indberettes halvårligt for virksomheder med omsætning under 5 mio.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2017 - 19:50 #3
hvis det er til brug i firmaet, så kan du trække moms fra med det samme - og straksafskrive resten (det er under grænseværdien) i dit regnskab for året (men du skal være registreret cvr før indkøb) Så underforudsætning af, at du tjener penge i firmaet så sparer du også skat (ingen indtjening = ingen fradrag).
Men - det er så en firma-ejet ting, og er ikke dækket af din private forsikring og garanti på varen er b2b (=stort set ingen), og hvis firmaet går ned, så skal du købe den (til restværdi) eller lade den indgå i boet.
I mange kommuner har man rådgivning for nystartede - tjek det ud, og hør om de regler der er for indkøb og afskrivning af udstyr til firmaet.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2017 - 19:55 #4
btw: hvis det er til eget brug, så er der en konto i dit regnskab til det - så du vil blive beskattet. Men du har så stadig købt den via dit firma, så b2b-reglen gælder (dit firma har typisk ingen reklamationsret overfor sælger) så hvis dimsen går død, så må du kontakte dit eget firma og få det til at dække rep-omkostninger.
Reelt kan det som privatperson ikke betale sig at købe varer gennem eget firma hvis man følger regnskabsregler efter loven