Avatar billede Kochens51 Praktikant
06. august 2017 - 22:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

video- problem

Jeg har kæmpe problemer med video optaget på mobil, efter overførsel til PC ligger alle vandret! ?? Hvorfor
Avatar billede eurositi Ekspert
07. august 2017 - 00:51 #1
Medmindre at kameraoptagelsen startede, mens kameraet blev holdt vandret og først derefter blev drejet op til lodret position under resten af optagelsen, lyder dette mystisk.
Vises videoe(r)n(e) i fuld skærm, når du holder din telefon lodret?
At ændre orienteringen på et videoklip kræver normalt en tidskrævende videokonvertering, og det er bestemt ikke noget, der sker ved et tilfælde under en almindelig overførsel af filer fra telefon til PC.

Der findes en gratis værktøjer, der kan rotere video, men det er generelt en rigtig dårlig idé at optage video i lodret position.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. august 2017 - 01:42 #2
"men det er generelt en rigtig dårlig idé at optage video i lodret position." enig. Men det ses desværre ofte at folk filmer med lodret telefon.
Avatar billede mort1 Ekspert
07. august 2017 - 07:32 #3
Hvorfor ? Ja som andre skriver, du har holdt telefonen den forkerte vej, da du optog filmen.
Løsning: Hvis du bruger Windows styresystem på din computer, så har du programmet Movie Maker installeret, hent filmen ind i Movie Maker, på "startsiden" finder du øverst knapperne "roter mod højre" og "roter mod venstre" brug den knap der er relevant for dig og vupti - dit problem er løst - Herefter skal du gemme resultatet - Gem i HD kvalitet, så kan du jo altid lave en kopi i pc kvalitet, hvis det "kun" er her du skal se filmen.
Med mindre du er professionel, og det er du nok ikke når du optager filmen med din telefon, så vil du næppe opdage tab af kvalitet