Avatar billede htx98i17 Professor
07. august 2017 - 17:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mysql version af database

Jeg skal oprette en database og jeg kan vælge imellem følgende Mysql versioner:
MariaDB 5.5 and higher
Mysql v5 compatible
MariaDB 10.0

Den database jeg har brugt de sidste mange mange år er en Mysql v5

Bør jeg vælge en anden version eller hvad bruger man de forskellige versioner til?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2017 - 17:27 #1
Altsaa du har et eller andet program hvor man kan oprette database og du kan vaelge melle disse 3?

Svaret maa vel afhaenge af hvilken database du faktisk koerer.

Umiddelbart lyder det som om:

MariaDB 5.0-9.9 => MariaDB 5.5 and higher
MariaDB 10,0- => MariaDB 10.0
original MySQL => Mysql v5 compatible
Avatar billede htx98i17 Professor
07. august 2017 - 18:01 #2
Det er en 5-10 år gammel database som ligger på servage.net og det er i deres kunde-administration (Control Panel kalder de det) man kan vælge hvilken version man ønsker at oprette.

Men jeg ved bare ikke hvorfor det hedder mariadb og ikke bare mysql.
Avatar billede htx98i17 Professor
07. august 2017 - 18:02 #3
altså hvis man skal oprette en ny (den gamle db tror jeg ikke havde nogle valgmuligheder dengang) så der står ved den at det er en mysql v5
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2017 - 18:16 #4
MySQL er en open source database.

Dem der opfandt MySQL databasen havde et firma som levede af at saelge support til kunder.

Oracle koebte saa det firma for en masse penge.

Personerne fulgte med men forlod hurtig Oracle igen.

En af dem har nu klonet MySQL under navnet MariaDB  og startet et nyt firma (det er legalt med en open source licens).

MariaDB og MySQL er stadig kompatible.

Men koerer du MySQL V5.x idag saa er det nok det meste sikre valg.
Avatar billede htx98i17 Professor
07. august 2017 - 18:33 #5
takker