Avatar billede N2access Praktikant
09. august 2017 - 14:57 Der er 3 kommentarer

Access DB Data relationer

Jeg vil gerne modellere forholdet mellem Turledere og Ture - men jeg er ikke sikker på, om jeg modellerer det korrekt?
- en Turleder kan lede mange Ture, og omvendt
- en Tur kan have mange Turledere
Kan Turleder tabellen have en fremmed nøgle til Ture tabellen og
Ture tabellen, have en fremmed nøgle til Turleder tabellen - jeg er usikker om det er rigtigt?
Avatar billede keysersoze Guru
09. august 2017 - 16:13 #1
Det lyder som en mange-til-mange relation - dvs du har behov for en ekstra tabel med TurlederId og TurId.
Avatar billede N2access Praktikant
10. august 2017 - 11:27 #2
Mange tak! - det afklarede mit problem. Jeg er ny til Access, og har problemer med at modellere dataene korrekt - hvor kan jeg få hjælp til mere komplekse modellerings spørgsmål? dvs. individuel hjælp til en bestemt model.  - er der brugere på CW sitet som kan hjælpe, eller andre? Fx. Jeg vil modellere forholdet mellem Tur agenter. En Agent kan have eget firma, og de kan også arbejde sammen med andre Agenter - som kunne være andre virksomheder eller andre personer, som tilhører en gruppe som Dansk Vandrelaug - kan jeg have en tabel som indeholder alle navne med flere selvforbindelser til det samme tabel for hvert forhold, eller er det forkert?
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2017 - 10:26 #3
Du bør kigge på normalformer fx https://support.microsoft.com/da-dk/help/283878/description-of-the-database-normalization-basics - engang lavede IDG nogle access-hæfter, der gennemgik det ret godt så måske kan du få dem endnu og ellers er der masser af materiale på nettet.