Avatar billede holstebro7500 Novice
09. august 2017 - 22:19 Der er 12 kommentarer

Putte regnestykke ind i php

Hej.

Er det muligt at putte et regnestykke ind i php?
regnestykke består af :
gældens størrelse, afdrag = måneder tilbage.

Mvh
Holstebro7500
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. august 2017 - 22:26 #1
det korte svar må være Ja

du laver en form der submitter dine 2 input felter (gældens størrelse, afdrag) til din php side og aflæser de 2 felter med get/post, og laver derefter regnestykket

ellers må du uddybe dit problem
Avatar billede holstebro7500 Novice
09. august 2017 - 22:37 #2
Ehh, heh jeg er ikke god til det med programmering,
kan du vise mig et eksempel på koden?

Mvh
Holstebro7500
Avatar billede Slater Ekspert
10. august 2017 - 08:31 #3
Det kommer jo fuldstændig an på, hvordan du vil have det udformet. Der er uendeligt mange måder at gøre det på.

Selve regnestykket et jo let nok:
$months = $debt / $installment;

Men at få de forskellige værdier og spytte dem ud igen, kommer an på hvor de skal komme fra, hvordan de skal overføres, hvordan de skal vises, osv.
Avatar billede holstebro7500 Novice
10. august 2017 - 10:40 #4
Men hvordan gøres det lettest, med mysql database, eller hvordan??
Jeg søger hjælp til at lave det så det virker.

Kan man lave det så siden evt kan vise hvis der er 3 regnestykker?

Jeg vil gerne have lavet det sådan at jeg selv kan tilføje et nyt regnestykke/postering,
og en side som kan vise det.

Jeg vil gerne betale for det.
Avatar billede frexxit Juniormester
10. august 2017 - 11:28 #5
<?php

//MySql connection
$results = $mysqli->query("SELECT * FROM whereever ORDER BY id ASC");

echo '<table width="400" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">';
    while($obj = $results->fetch_object())
                {

        $mdr = $obj->beløb / $obj->afdrag;

                echo '
                <tr>
    <td>'.$obj->BELØB.'</td>
    <td>'.$obj->AFDRAG.'</td>
    <td>'.$mdr.'</td>
  </tr>';
            }
        echo '</table>'
                    ?>
Avatar billede holstebro7500 Novice
10. august 2017 - 14:58 #6
frexxit:

Vil du hjælpe med connect filen til mysql, og databasen også?
Avatar billede nemlig Professor
10. august 2017 - 19:17 #7
Jeg tillader mig lige at spørge ind til dit ønske til regnestykke, idet du skriver "...måneder tilbage".

Jeg kunne godt opfatte dit spørgsmål til regnestykket, at du ønsker at beregne hvor mange måneder, der er tilbage af et lån.

Ovenstående forslag til løsninger er korrekte, hvis der er tale om et "serielån" (samme afdrag hver måned + rente af restgælden), men hvis det er et traditionelt lån, hvor der betales samme ydelse hver måned, så hedder det et "annuitetslån". Her bliver afdraget større og større med tiden, mens renten bliver mindre og mindre (men samme ydelse). Så er det et helt andet regnestykke, og så mangler der flere variabler til udregningen. Det er rentens størrelse, og skal det være mere præcist/korrekt, skal der også angives frekvens for ydelsen og frekvens for renten. På et traditionelt banklån betaler man typisk pr. måned, mens renten tilskrives pr. kvartal.
Avatar billede holstebro7500 Novice
10. august 2017 - 21:54 #8
"Jeg kunne godt opfatte dit spørgsmål til regnestykket, at du ønsker at beregne hvor mange måneder, der er tilbage af et lån."

Det er korrekt.

"Ovenstående forslag til løsninger er korrekte, hvis der er tale om et "serielån" (samme afdrag hver måned + rente af restgælden)."

Det er også korrekt, og det er et "serielån" som jeg vil beregne den resterende løbetid på.
Avatar billede nemlig Professor
10. august 2017 - 22:10 #9
Bare for fuldstændighedens skyld:

Hvis du har et serielån, hvor restgælden er 5.000 kr., renten er 2% pr. måned og afdraget er 1.000 kr. pr. måned, så ser dine månedlige ydelser sådan her ud:

Måned 1, afdrag=1.000 kr. + rente = 100 kr. Ydelse = 1.100 kr.
Måned 2, afdrag=1.000 kr. + rente = 80 kr. Ydelse = 1.080 kr.
Måned 3, afdrag=1.000 kr. + rente = 60 kr. Ydelse = 1.060 kr.
Måned 4, afdrag=1.000 kr. + rente = 40 kr. Ydelse = 1.040 kr.
Måned 5. afdrag=1.000 kr. + rente = 20 kr. Ydelse = 1.020 kr.

Konklusion: Ydelsen falder på serielånet. Denne type lån er meget sjældne i dag, med mindre det er en kassekredit, der skal nedbringes med et fast beløb + renter pr. termin.
Avatar billede holstebro7500 Novice
11. august 2017 - 01:46 #10
Kan det ikke laves uden rente?
Jeg skal bare kunne se antal afdrag tilbage.
Avatar billede nemlig Professor
11. august 2017 - 08:25 #11
Jo, hvis der er tale det sjældne serielån, hvor man betaler mindre og mindre i månedlig ydelse.
Så er det blot restgæld / afdrag = antal måneder tilbage - altså som der allerede er kommet forslag til i denne tråd.
Avatar billede holstebro7500 Novice
12. august 2017 - 05:19 #12
Jo men jeg søger koden, og databasen, og en side hvor jeg kan tilføje endnu et lån,
og hvis siden kan vise alle de lån som der er i databasen.