Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 08:20 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

ExportAsFixedFormat - Der opstod en kompileringsfejl: Der er en syntaksfejl

Hej

Jeg har indsat en knap i excel med flg. makro:

Sub GemPDF()

    ActiveWindow.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF FileName:="DV.pdf" Quality:=xlQualityStandard DisplayFileAfterPublish:=True

End Sub

, som gerne skulle gemme som pdf, men jeg får denne fejl:

"Der opstod en kompileringsfejl:  Der er en syntaksfejl"

Kan I fortælle, hvad der er galt?

Vh CHC
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 08:53 #1
know almost nothing about vba in Excel but maybe you should be using activeworkbook instead of activewindow

https://msdn.microsoft.com/en-us/vba/excel-vba/articles/workbook-exportasfixedformat-method-excel
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 09:11 #2
Hi Terry

Thanks for replying.

I already tried that solution, it didn't help.

Kind regards CHC
Avatar billede bvirk Guru
15. august 2017 - 09:59 #3
syntax errer betyder at det du har skrevet ikke er syntaktisk korrekt - med andre ord ikke vba.

Teksten plejer at blive rød, så man ved den er gal. (jeg kender heller ikke excel)

Nuvel - parameterlister er kommaseparerede

sub something(number,message)
  '
end sub

sub useit()
  something number:=1, message:="hej du"
end sub
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 10:40 #4
Hej bvirk

Tak for indsatsen, men...det løste ikke min udfordring.

Kort sagt, så skal jeg have en fane i excel gemt som pdf.

Vh CHC
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 10:48 #5
"syntax errer betyder at det du har skrevet ikke er syntaktisk korrekt "
well that's what I originally thought but comparing the example at the bottom of the link I gave there is almost no difference other than activeworkbook

Although of course examples can also be wrong ;-)
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 10:49 #6
did you notice this in link I gave?

"Note An error will occur if the PDF add-in is not currently installed."
Avatar billede bvirk Guru
15. august 2017 - 11:01 #7
Hej Terry
Har herefter msdn kommenteret på eksemplet i linket - så må vi om der er nogen der læser disse høfligt anderkende feedbacks og smider nogle kommaer ind.
Avatar billede bvirk Guru
15. august 2017 - 11:07 #8
Iøvrigt har jeg tit, efter at have lært meget mere af en fejl i bøger og online end den korrekte tekst ville have bidraget med; tænkt - gad vide om det er med vilje?
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 11:07 #9
Hi terry

I noticed the link and I've got Adobe Reader installed om my Mac, so I guess that should do it or...?

Do I need anything special, when it says PDF add-in?

CHC
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 11:37 #10
Not sure what is needed, I can find a PDF add-in for Excel 2007 https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=7

but have no idea if it will work.

I dont think adobe reader will be enough
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 11:39 #11
but as bvirk correctly mentions, you need , in between your parameters

ActiveWindow.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard, DisplayFileAfterPublish:=True
Avatar billede bvirk Guru
15. august 2017 - 12:00 #12
klippet fra msdn linket:
'
Syntax

expression . ExportAsFixedFormat( Type , Filename , Quality , IncludeDocProperties , IgnorePrintAreas , From , To , OpenAfterPublish , FixedFormatExtClassPtr )

expression A variable that represents a Workbook , Sheet , Chart , or Range object.

'
Så kan man vel heller ikke bruge et activewindow object - hvad med et range object i stedet for - det er vel også en fane
Avatar billede store-morten Ekspert
15. august 2017 - 12:07 #13
Prøv:

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, _
    Filename:="DV.pdf", _
    Quality:=xlQualityStandard, _
    OpenAfterPublish:=True
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 12:46 #14
Tak til alle for forsøgene.

@store-morten: jeg får en "fejl under udskrivning" og efter følgende en "Fejl på kørselstidspunktet: '1004': Fejl i program eller objekt"

Vh CHC
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 13:43 #15
If you compile the code (under debug menu) you will get an error if you use

ActiveWindow.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard, DisplayFileAfterPublish:=True

but if you comment out or remove the last parameter then compile you dont get an error and you should be able to create the file.
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 13:44 #16
sorry, use activeworkbook

With error:
ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard, DisplayFileAfterPublish:=True

Without error:
ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="c:\data\DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard
    ', DisplayFileAfterPublish:=True
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 13:47 #17
change last parameter to OpenAfterPublish instead of DisplayFileAfterPublish and it may work
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 13:49 #18
so you end up with

Sub GemPDF()

    ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard, openAfterPublish:=True
End Sub
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 14:12 #19
Hi Terry

It says "Fejl under udskrivning" ("error when writing") and "Fejl på kørselstidspunktet: '1004': Der opstod fejl i metoden 'ExportAsFixedFormat' for objektet '_Workbook'"

Does it make any sense?
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 14:29 #20
"Does it make any sense? " No, not really :-(

I can copy and paste the code

Sub GemPDF()

    ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard, openAfterPublish:=True
End Sub

into any Excel file with a workbook and it works. And I can see that I have any add-ins for PDF. I'm using Office 2013 if that makes any difference.
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 14:32 #21
I dont have any add-ins for pdf
Avatar billede store-morten Ekspert
15. august 2017 - 14:55 #22
Disse 2 virker hos mig, bruger Excel 2013
Sub Gem_aktive_ark_som_PDF()

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, _
    Filename:="DV.pdf", _
    Quality:=xlQualityStandard, _
    openAfterPublish:=True

End Sub

Sub Gem_alle_ark_som_PDF()

    ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, _
    Filename:="DV.pdf", _
    Quality:=xlQualityStandard, _
    openAfterPublish:=True

End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
15. august 2017 - 15:10 #23
Makro optager giver:
Sub Makro1()
'
' Makro optager
'

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Users\CHC\Desktop\DV.pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True
End Sub

CHC skal til rettes til det du er oprette med i Excel.
Så gemmes PDF filen på: Skrivebordet
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 15:41 #24
@Terry: This is strange. It didn't work at first, then it worked once, and now it doesn't work. I tried it on a Lenovo and it works, so it must be a bug on my Mac.

@Store-morten: Jeg kan ikke få det til at virke på min Mac, men de to første løsninger virker på en Lenovo. Any solutions?
Avatar billede CHC Forsker
15. august 2017 - 15:43 #25
"Fejl under udskrivning" ("error when writing") and "Fejl på kørselstidspunktet: '1004': Der opstod fejl i metoden 'ExportAsFixedFormat' for objektet '_Workbook'"
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2017 - 16:26 #26
So it is working in Office on a windows PC but not with your mac?

Solution: Throw the mac out :-)

well I cant help with anything to do with mac/apple as I never have and never will have one ;-)
Avatar billede CHC Forsker
16. august 2017 - 07:17 #27
I've read that Microsoft has made some changes since the Office 2013, which means some functions are not working. :-(

Thanks everyone for your support.

CHC
Avatar billede terry Ekspert
16. august 2017 - 09:11 #28
I assume that's on your MAC, I very much doubt they would make changes to vba functions just because they release newer versions of Office.

og selv tak
Avatar billede CHC Forsker
16. august 2017 - 09:49 #29
Hi Terry

Yes, it's on my Mac.

See this link:

https://excel.uservoice.com/forums/304933-excel-for-mac/suggestions/9098431-bring-back-a-fully-functional-vbe-visual-basic-ed

I hope they come up with a solution asap. :-)
Avatar billede terry Ekspert
16. august 2017 - 10:41 #30
I hope so too ;-)