Avatar billede captn Praktikant
21. august 2017 - 13:26 Der er 8 kommentarer

Pa anlæg - Hvordan får jeg høj lyd uden at distorte?

Jeg har en 300 RMS watt, 8 ohm pa højtaler fra thornton. Jeg vil gerne have den til at spille monsterhøjt, MEN det skal gøres uden strøm fra en stikkontakt. Lige nu spiller den fra et 4 ohm 2*50 watt forstærker board, som får strøm fra et 15-volt lipo batteri. Problemet er at den distorter, når den spiller ved max volume.

Jeg gerne have svar på følgene spørgsmål:
1. Hvorfor distorter anlægget? Er det fordi det ikke kan trække nok strøm ? Eller er det et helt andet problem? Jeg har prøvet at bruge en step-up converter til at matche forstærkerens maximum volt rating, hvilket resulterede i lidt højere dB, men anlægget distortede stadig ved max volume.

2. Jeg er klar over at jeg skal have en forstærker med mere watt, for at få anlægget til at spille højere, men vil dette også løse distort-problemet? (Kender i eventuelt nogle gode forstærker boards, der vil være gode i dette tilfælde?)

3. Der er både en venstre og en højre kanal output. De kan IKKE bridges (hvilket jeg har prøvet), men kan jeg blot sætte de to kanaler sammen (så jeg samler de to plus-ledninger, med de to minus-ledninger)? Og vil dette i såfald løse problemet med at anlægget distorter?

Links til højtaler og forstærker board:
Højtaler: https://goo.gl/qfg4j8
Forstærker: https://goo.gl/qPBt54
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2017 - 19:03 #1
Hej.

Den forvrængning, du kan høre, hedder "klipning" :
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=89700&PN=75&TPN=1

Fortsætter du med eksperimenterne kan du snildt splitte dine PA-højttalere ad - OGSÅ selvom forstærkeren virker lille i forhold til dem.

Du kan ikke brokoble en forstærker med mindre den er designet til det fra starten.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2017 - 20:00 #2
100% enig i #1.

Det er faktisk bedre at køre med en forstærker der er for stor til højttalerne, og kun lige spille så højt så at det stadig lyder helt rent.
Ja det lyder måske forkert, men sandheden er sådan.
For rigtig mange år siden testede Hifi og Elektronik hvor meget en DALI 7 højttaler kunne klare. Den er nominelt beregnet til en belastning på 150 watt kontinuerligt, men man tilsluttede en pro forstærker på ca.600 watt til den ved testen.
Og DALI 7 holdt selvom den næsten blev presset til hvad pro forstærkeren kunne yde.
Delefiltre og spoler blev kun håndlune ved testen.
Kører man med større forstærkere skal man være obs på kantophæng på basserne der vil pulsere vildt med den store effekt bag ved.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. august 2017 - 20:06 #3
Dine 300 RMS watt, 8 ohm pa højtaler er vel for store, til din 2*50 watt forstærker board ;-)

Som kan levere:
"2 × 15 W Into a 8-Ω BTL Load at 15 V (TPA3130D2)"

Den burde kunne brokobles:
"7.4.1 Mono Mode (PBTL)
The TPA31xxD2 family can be connected in MONO mode enabling up to 100W output power."

Sikkert ved 4-Ω og 26 V
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2017 - 20:18 #4
Undskyld mig, men uanset hvordan man regner på det, så bliver 2*15W i 8 ohm aldrig til 100W - uanset i hvilken impedans.

Hvis du har et super veldesignet diskret kredsløb med en virkelig solid strømforsyning bag, kan du til nød fordoble effekten hver gang du halverer impedansen.

Jeg tvivler kraftigt på at det lader sig gøre med sådan en hybrid kl. D dims.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. august 2017 - 20:25 #5
HØJTTALEREN 2 – EFFEKT OG LYDSTYRKE
Myter og fakta omkring højttalere og specifikationer
https://www.hifiklubben.dk/hifimagasinet/eksperthjalp/2016/02/hojttaleren-2--effekt-og-lydstyrke/
Avatar billede store-morten Ekspert
21. august 2017 - 20:39 #6
Fremhævet tekst er sakset fra data blad

TPA3116D2 15-W, 30-W, 50-W
Filter-Free Class-D Stereo Amplifier Family With AM
Avoidance
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3116d2.pdf

Godt nok af: Texas Instruments, selv om linket i #0 er:
Brand Name:Kaisaya (Kina model)
Avatar billede captn Praktikant
22. august 2017 - 10:05 #7
Okay tak for hjælpen. Tror jeg har misforstået noget angående bridging (er det det samme som at brokoble?). Jeg har kun EN pa højtaler. Kan jeg connecte denne til venstre minus-kanal og højre plus-kanal? Hvis dette er muligt vil det så halvere modstanden på den ENE højtaler?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2017 - 14:40 #8
Vejledningen jeg har fundet, er til Texas Instruments, og på den brokobles den på en anden måde, så du skal kikke i den vejledning der fulgte med din fra Kaisaya.

Nej, det vil ikke halvere modstanden på den ENE højtaler?
Men forboble effekten af forstærkeren.