Avatar billede Emilie Praktikant
25. august 2017 - 20:43 Der er 9 kommentarer

VHS TIL SMART TV. INGEN LYD?

Hejsa, jeg har endelig fået koblet min VHS til mit tv. (Jeg har også købt en masse ubrugelige dele, som medarbejderen i el-giganten foreslog. Nu er problemet så bare, at der ikke er nogen lyd? Er der nogen som kan hjælpe mig.
På forhånd tak :)
Avatar billede INK Ekspert
25. august 2017 - 20:52 #1
Du må nok lige angive hvilket smart TV og hvilken VHS og hvordan du tilslutter med kabel HDMI eller SCART eller andet?
Avatar billede Emilie Praktikant
25. august 2017 - 21:16 #2
Beklager. Det er et Philips S Q552. 4E LA. Og VHS er Panasonic.
Jeg har både købt Scart og HDMI stik, men det er kun SCART stikket der virker
Avatar billede INK Ekspert
25. august 2017 - 22:02 #3
Når du bruger HDMI skal du skifte source til den pågældende HDMI port. På fjernbetjeningen kan du formentlig skifte source til HDMI 1 eller 2 eller ...
Du skal så lige vide hvilket stik, du har anvendt på bagsiden af tv.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. august 2017 - 22:13 #4
Hvilken Panasonic?

Har den virkelig HDMI?

Lyden kan falde ud hvis scart stikket ikke er presset helt ind i soklen (sider skævt).

Du skal evt. have et scart kabel med alle ledere
https://www.av-cables.dk/scart-kabler/scart-kabel-0-6m.html

Evt. kan du bruge composite kabel
https://www.av-cables.dk/composite-med-lyd/standard-composite-kabel-2-x-stereo-1-m.html
hvis tv og vcr har disse konnektorer.

Mit gæt er at du ikke har sat stikket ordentligt fast.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. august 2017 - 23:48 #5
#4
Jeg giver dig helt ret i det med scart-stikket. Denne type kan godt finde på at gå løs, det har jeg adskillige gange prøvet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. august 2017 - 11:09 #6
#4
Jeg vil stærkt tvivle på at Panasonic videoen har HDMI, men kun scart-udgang.
Avatar billede frem-ad Professor
27. august 2017 - 08:18 #7
Mit nye sony tv har slet ikke en scart-indgang, så det er koblet til med et ¨Scart til Composite¨ hvor det er  scart i videoen og phone i tv, det er noget ala denne https://www.av-cables.dk/scart-til-composite/scart-til-3-x-phono-in-out-2-m.html så skal den bare stå til om den skal sende den ene eller den anden vej.
#6 jeg har heller aldrig hørt om en vhs der har en HDMI udtag
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. august 2017 - 10:40 #8
Her står der lidt om HDMI:

https://da.wikipedia.org/wiki/HDMI

Bemærk at der står "digital overførsel". Signalerne i en VHS-video er analoge, og kan overføres via et scart-kabel.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. august 2017 - 19:59 #9
Jeg tror ikke HDMI er aktuelt, men det findes dog nyere VHS combo modeller ( med DVD drev også ) med HDMI
https://www.amazon.com/Panasonic-DMR-ES45VS-Recorder-Combo-Input/dp/B000F4C1H6

Mit gæt er stadig at Scart stikket sidder løst eller at det er et uden alle ledere.