Avatar billede Laura Novice
27. august 2017 - 11:23 Der er 10 kommentarer

Spørgsmål omkring VPN

1. Er VPN lovligt?

2. Man bliver anonym på internettet osv., men man kan vel stadig se selve computeren, der er blevet brugt, på en eller anden måde?
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. august 2017 - 11:53 #1
1: Ja
2: Du bliver ikke anonym, men "tricket" er...

Lad os sige du besøger hjemmesiden:
https://www.computerworld.dk/eksperten

Så kommer du fra ip: 1.2.3.4, den ip kan man så tracke tilbage til din internet udbyder og de ved præcist hvilken ip de har tildelt dig på et givent tidspunkt og dermed er du ikke anonym.
Hvis så du kører via en vpn (virtuel private network) og du besøger igen hjemmesiden:
https://www.computerworld.dk/eksperten

Så vil de kunne se du kommer fra en ip der f.eks. er: 2.3.4.5
Men du havde jo 1.2.3.4 og dermed er du "skjult".
Dog vil VPN udbyder jo vide, at 2.3.4.5 er brugt af ip: 1.2.3.4, så de vil have den info.
Avatar billede Laura Novice
27. august 2017 - 12:51 #2
Okay tak, det forstår jeg, men man kan vel stadig se computerens tal?
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. august 2017 - 13:16 #3
Hvad mener du med computerens tal ??
En computer har jo ikke et "id/fingerprint" eller noget, hvis det er hvad du tænker?
Men hvis du logger på facebook, så kan de jo godt se det er dig, selvom du gør det via vpn eller lign.
Avatar billede Laura Novice
27. august 2017 - 23:16 #4
Nej, det var forkert sagt. Jeg ved ikke, hvad det lige hedder.
Mht. det du skrev med facebook, kan man vel se, at det er mig pga. navnet, eller mener du, at de kan se "gennem" (Hvis man kan sige det sådan.) vpn?
Avatar billede Laura Novice
27. august 2017 - 23:20 #5
Navn og navn, mente email.
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. august 2017 - 09:11 #6
Uanset hvor mange VPN for sikkerhed osv..
Logger du ind på facebook, så kan facebook se det er dig ja. :)
Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 19:23 #7
Hej igen.

Jeg mente nu, hvordan facebook kunne se, at det var mig via VPN. :)

Men ellers tak for hjælpen. :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. september 2017 - 20:07 #8
Fordi du jo enten angiver brugernavn og kodeord eller fordi du allerede er logget ind og har angivet automatisk login, denne info, får facebook jo om du kommer direkte eller via 1000 vpn-forbindelser.
Avatar billede Laura Novice
06. september 2017 - 20:55 #9
Okay tak. :)
Avatar billede ETM2017 Praktikant
06. september 2017 - 21:28 #10
Jeg mener, at det er lovligt.