Avatar billede Henry Poulsen Mester
28. august 2017 - 23:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

bekræftelse på, glæder

Godt råd søges.
Jeg har siden udgivelsen brugt Windows 10 Pro.
Jeg har  nu fået en mail fra Boxer Tv (en  foreløbig ordrebekræftelse) i anledning af ændring i mit abonnement.
Når jeg læser mailen på Google (som er min mail-konto) står teksten som jeg vil forvente den skal.
Når jeg læser den i Windows Mail, der er min daglige mail klient, står teksten i Emnefeltet rigtig (Foreløbig ordrebekræftelse), men når jeg åbner mailen, er overskriften FORELØBIG ORDREBEKRÆFTELSE og og nede i teksten  bekræftelse pÃ¥, glæder.
Det er tilsyneladende  de danske æ - ø - å bogstaver, som i Google er rigtig vist, i Mails emnelinje er rigtig vist, men i Mail-visning er ændret til fremmede karakterer.
Jeg har enkelte gange tidligere set tilsvarende, når jeg har kopieret lidt tekst fra en netside til et Word dokument.
Hvordan kan jeg rette det ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. august 2017 - 23:54 #1
Jeg har flere gange været ude for noget tilsvarende i Windows Live Mail. Når jeg skræv en mail, var bogstaverne æ, Æ, ø, Ø og å, Å korrekte, men hvis jeg ville printe mailen ud, kom tilsvarende tegn som dem du viser i stedet for.
Jeg har installeret Windows 7 på min(e) computere, så jeg tror egentlig ikke at problemet kun opstår i Windows 10. Hvordan jeg fik rettet fejlen, er et såkaldt 10.000 kr. spørgsmål, for jeg ved det ikke, men rettet det blev den.

Prøv at kikke på linket:

https://answers.microsoft.com/da-dk/windowslive/forum/livemail-email/danske-karakterer/5e5d5ab2-14eb-41d6-9fed-fb6b1d1bfe64?auth=1
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2017 - 00:25 #2
det er fordi windows mail bruger en forkert codepage i ascii tabellen, og hvis den kun gør det ved boxer mailen er det fordi boxers mailserver har sendt den med forkert codepage. den skal vistnok være 850. (vesteuropa)
Avatar billede Henry Poulsen Mester
29. august 2017 - 21:55 #3
Der er lige nu ikke noget der løser problemet.
Men da fejlen ikke forekommer så ofte, vil jeg hermed lukke spørgsmålet med en tak for de 2 indlæg.
Hilsen Henry