Avatar billede Lars Beck Novice
29. august 2017 - 10:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Outlook 2010 - Søg efter mails indeholdene tal

Kære eksperter

Er det muligt at søge efter mails i Outlook 2010, der indeholder eksempelvis 8 cifre i træk i beskedfeltet, uanset hvilke cifre, der er tale om. Fx hvis jeg skal søge efter alle mails, hvor der er oplyst et telefonnummer.

Kan dette lade sig gøre, eller er vi ude i et lidt for avanceret ønske?
Avatar billede finb Ekspert
30. august 2017 - 09:17 #1
Er det altid
eller kan det være
eller
osv ?
Avatar billede Lars Beck Novice
30. august 2017 - 10:51 #2
Det vil typisk være 12345678

Andre kan forekomme, så hvis der findes en løsning, hvor der også kan søges efter fx 12 34 56 78 vil det være optimalt.
Avatar billede acore Ekspert
30. august 2017 - 11:12 #3
Du kan lave en Rule, der kører en makro, som markerer alle mails, der matcher, en bestemt kategori. I en makro kan du bruge regular expressions. Så den er meget fleksibel, og vil kunne løse opgaven jf dit ønske i #2.

Kan det være en løsning?
Avatar billede Lars Beck Novice
31. august 2017 - 14:27 #4
Hej acore

Tak for dit svar. Jeg er desværre ikke så stærk makro - vi er nok ude over, hvad jeg kan hitte ud af.

Jeg tænkte eksempelvis på, om man i avanceret søgning under avanceret kunne definere, at der skal søges på meddelelser, der indeholder 8 vilkårlige cifre i træk i enten emnet eller i tekstfeltet.
Avatar billede acore Ekspert
31. august 2017 - 15:17 #5
Men lidt hjælp måske?

Her er en forklaring på hvordan du laver en Rule, der kører en makro: https://www.slipstick.com/outlook/rules/outlooks-rules-and-alerts-run-a-script/

Og her er en makro, der giver alle mails der indeholder 8 tale i streg kategorien "Test category":

Public Sub NumberFilter(Message As Outlook.MailItem)
    Dim MatchesSubject, MatchesBody
    Dim RegEx As Object
    Set RegEx = CreateObject("VBScript.RegExp")

    RegEx.Pattern = "([0-9]{8})"

    If (RegEx.Test(Message.Subject) Or RegEx.Test(Message.Body)) Then
        Set MatchesSubject = RegEx.Execute(Message.Subject)
        Set MatchesBody = RegEx.Execute(Message.Body)
        If Not (MatchesSubject Is Nothing And MatchesBody Is Nothing) Then
            Message.Categories = "Test category"
            Message.Save
        End If
End Sub
Avatar billede Lars Beck Novice
01. september 2017 - 14:24 #6
Måske har jeg brug for lidt ekstra hjælp.

Jeg har været inde i VBA'en og skrive koden ind. Efterfølgende kan jeg lave en regel som beskrevet, og vælge det pågældende script. Men når jeg kører den, sker der ingenting med de meddelelser, som jeg ved burde blive påvirket. De får altså ikke tildelt kategorien "test category".

Overser jeg et eller andet?
Avatar billede acore Ekspert
01. september 2017 - 15:44 #7
Jeg oprettede også kategorien. Men det virker hos mig. Så tror du gør det rigtige. Som et forsøg kan du køre den i en udvalgt mappe med få mails, og rette koden til

Public Sub NumberFilter(Message As Outlook.MailItem)
    Message.Categories = "Test category"
    Message.Save
End Sub

Den skal sætte kategorien på alle beskeder. Så ved du da om makroen overhovedet kører/virker.
Avatar billede Lars Beck Novice
04. september 2017 - 09:28 #8
Hej igen

Jeg kunne i første omgang heller ikke få den kode til at virke. Det viste sig så, at makroer var "disablede" i outlook. Da jeg fik rettet det, virkede det sørme!

Tusind tak for hjælpen. Meget fornemt.
Avatar billede acore Ekspert
04. september 2017 - 12:16 #9
Godt du fik det til at virke og tak for tilbagemeldingen