Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 10:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Er min SSD'er stået af?

Hej

Her i går frøs min PC totalt! Jeg kunne intet gøre ud over at genstarte den på 'den hårde måde'. Men efter genstart prøvede den at reparere windows, og frøs igen i processen. Nu kan jeg slet ikke komme i kontakt med den igen.

efter et Cmos reset, kunne jeg komme ind i Bios, hvor den sagtens kan se begge mine diske (både min SSD og min lagerdisk). Men den kan ikke komme ind i windows, den skriver bare 'reboot and select a proper boot device'

sætter jeg min org windows disc i starter den op som en ny installations som altid, men her kan jeg KUN se min lagerdisk og ikke min SSD'er.

Det var/er en win10 der ligger på SSD'eren (clean install efter upgrade fra win7), og installations disken jeg har er en win7.

nogle bud?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2017 - 11:04 #1
Jeg tror ikke din SSD er stået af, når den kan ses i BIOS.

Men den windows installations DVD du har indeholder nok ikke de rigtige drivere, så du kan ikke se harddisk controlleren - og derfor heller ikke harddisken.

Prøv at oprette et USB medie med "medieoprettelses værktøjet" på denne side: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Den burde du kunne reparere installationen med.
Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 11:09 #2
Tak for dit svar, det vil jeg prøve.

Jeg har installeret eksakt samme kopi af win7 på denne SSD før. Der havde jeg ingen problemer med at finde den!

Det er en hjemmebygget stationær der er snakke om, og SSD'en er en samsungPRO 256 GB.

Jeg har lige prøvet at starte den op med en installation på lagerdisken. Den kan heller ikke findes inde i selve windows.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2017 - 11:33 #3
Hvis du siger du har nulstillet BIOS, kan det ske du har fået slået harddisk controlleren i en tilstand, der kræver mere end Win7 kan se... - eks. hvis din Win10 installation var UEFI/Secure Boot baseret.

Men jeg må indrømme det lyder lidt søgt, baseret på min viden om standardkonfigurationer...

Jeg har en SATA->USB adapter - hvis du kender nogen der har sådan en, kan du forsøge at sætte SSD´en på denne, og slutte til en fungerende PC. Så får du i hvert fald vished, om den kan tilgås eller ej.
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. august 2017 - 12:05 #4
Prøv eventuelt at boote maskinen fra en Ubuntuskive, og prøv så om du kan tilgå dine diske.
Hvis du kan se diskene, og kan tilgå filerne, så fejler hverken dine diske eller din HD-controller noget.
Det er et godt sted at starte, da du så har en afklaring på det grundlæggende.
/ptj_11
Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 12:22 #5
tak for svarene!

jeg har lige haft den sat til en kammerats PC, og den kunne heller ikke se den. Da jeg satte den tilbage i mit eget system igen, var den også forsvundet fra bios.

Vi prøvede for sjov at sætte hans til min, også kørte alt som det skulle (med lidt skæve drivers selvfølgelig).

Så den er sgu nok desværre afgået ved døden !
Avatar billede poko1 Ekspert
29. august 2017 - 15:58 #6
Lige et spørgsmål Hvad siger Diskhåndteringen?
https://billedeupload.dk/images/AIhHN.png
Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 16:08 #7
"Jeg har lige prøvet at starte den op med en installation på lagerdisken. Den kan heller ikke findes inde i selve windows"

sikkert mig der ikke har udtrykt det helt klart. Men det var det jeg mente med denne udtalelse :)
Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 16:10 #8
Men det er også en snart 5 år gammel disk, og det er ikke just fordi den ligget stille ret længe ad gangen.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. august 2017 - 16:14 #9
Ikke fordi men min Samsung er lige så gammel og den kører 16-17 Timer i døgnet!
Det er vel ikke fordi du har brugt værktøjer som Defragmentering eller lignende på den?
Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 16:35 #10
Nej det har jeg ikke, og det er ca samme time antal den har kørt på. Men til gengæld har den været lidt langsom hen over den sidste måneds tid, men har bare tænkt at den har haft trængt til en formatering og/eller grundig oprydning. Min spil jeg har haft liggende på den, har også haft nogle underlige lagspikes i samme periode. Hvorimod de lidt ældre jeg har haft kørende på lagerdisken har der ikke været noget med.

Men som sagt, troede jeg bare det bundede ud i at den trængte til lidt oprydning!

Men nu har jeg bestilt en ny, der gerne skulle komme her en af de næste dage. Hvis det 'bare' var den der var problemet, skal jeg nok lige give lyd!
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. august 2017 - 17:00 #11
Husk på, at for harddiske er der to, nogle gange tre års garanti.
/ptj_11
Avatar billede Rasmus Serup Novice
29. august 2017 - 17:05 #12
Der er 3 på denne, men den er som sagt næsten 5 år
Avatar billede Rasmus Serup Novice
01. september 2017 - 15:35 #13
Så kom der en ny SSD i, og nu spiller alt som det skal igen!