Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2017 - 18:54 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

DVD-maskiner SP LP EP.....

Hej jeg kender en der spørger om hvor gammel en DVD-maskine skal være for at den ikke er i stand til at afspille DVD´er optaget i LP (long playing) hastighed.
Jeg selv mener ikke, at der er nogen DVD-maskiner der ikke der i stand til det, men måske er der noget her på eksperten der ved noget mere om dette. Jeg har aldrig selv oplevet problemer ifm. med afspilning af DVD´er indspillet med LP. Jeg har selv haft flere SONY maskiner, en Sharp, en Pioneer, og har nu to Panasonic samt en DVD-afspiller af det temmelig ukendte mærke Kennex.
På forhånd tak :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2017 - 19:09 #1
det hedder dual layer. kendt som dvd9 (der er ca 9 gb data på den) en alm har 4,7 gb data.

det burde alle ku spille, ellers skal den være 25 år gammel og ikke lavet korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2017 - 19:10 #2
dual layer diske laver typisk et hak i filmen, når den skifter lag midt i filmen.
(laseren skifter vinkel og læser noget som "ligger ved siden af" det normale spor)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2017 - 19:45 #3
Hej
Jeg ved godt at der er noget der hedder DVD 5 (single layer) og DVD 9 (Dual Layer)
Men det spørgsmålet går på er om ældre maskiner kan afspille i LP kvalitet.
På mange maskiner er der jo en Rec Mode funktion, hvor man kan vælge om optagelsen skal optages i f. eks XP, SP, LP eller EP.
Når man så vil afspille det optagede, ikke på harddisk men når det er brændt ned på en DVD, mener jeg bestemt at alle maskiner selv retter ind. Jeg har været ude for at ældre maskine ikke kunne afspille "hjemmelavede" DVD DL, men ikke DVD single-layer.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2017 - 20:26 #4
Ifølge min hukommelse og kendskab til DVD-optagelser, så er betegnelserne LP, SP og EP kun betegnelser for komprimeringsgraden på optagelserne. Dvs. jo større komprimering, jo mere optagelsplads vil der være på en skive af en bestemt størrelse. Det har intet med optagelseshastigheden at gøre.

Begrebet optagelseshastighed havde kun betydning ifm. de ældre VHS-optagelser f.eks., hvor man kunne få plads til flere optagelser ved at reducere båndhastigheden ved indspilningen.

Det har altid været et kendt problem, at visse DVD-afspillere havde besvær med at aflæse visse hjemmebrændte DVD'er, vist nok især pga. DVD'ernes forskellige farver i overfladebelægningen. Der er også forskelle på, om DVD-afspillere understøtter Dual Layer og alle de andre formater, så oplysninger om selve optagelsesmediet og afspilleren ville være en god ide :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2017 - 21:05 #5
netop, LP er kvalitet i mpeg2 video. det har ikke noget med dvd skiven at gøre.
hvis du smider 8 afsnit star trek ned på en dvd 4,7 - så bliver de temmeligt grimme.

du kan roligt købe enhver dvd afspiller.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2017 - 21:18 #6
Jeg er godt klar over at man ikke kan sammenligne VHS-bånd med DVD´er, bl.a. på grund af at VHS jo er et analogt medie og DVD er et digitalt medie. Det med komprimeringen har du uden tvivl helt ret i.
Jeg har ofte været ude for at en besked popper op på skærmen med en meddelelse om at der ikke er hukommelse nok, og at man skal stille optagekvaliteten ned på et lavere niveau, f. eks fra SP til LP. Dette er sket hvis jeg har ilagt en enkeltlags DVD i maskinen indstillet optagekvaliteten til XP (bedste kvalitet) og optagelsen f. eks. er 1:30. Bruger man derimod en DVD DL er der intet problem da denne kan rumme 2:00 i XP kvalitet. Jeg har selv en Kennex DVD afspiller (med fjernbetjening), som jeg købte for det "fyrstelige beløb" af 150 kr. i DBA. Det var på grund af problemer med afspilning af ældre DVD som min dyre SONY ikke var i stand til at afspille. Dette er Kennex´en derimod i stand til. Samme maskine er yderligere kodefri, og kan spille DVD´er med NTSC standard.

Noget der også kan drille er de CD/DVD´er med påsatte etiketter der kan købes i dyre domme, til at på sætte på CD/DVD´er. Jeg har en mistanke om at disse etiketter bringer CD/DVD´en i ubalance, og er gået helt væk fra disse, og bruger printbare CD/DVD´er i stedet. Det kræver selvfølgelig at man har en printer der er i stand til at printe på disse medier, men problemerne er væk.

Men efter hvad jeg kan udlede så kan alle DVD-optagere og afspillere afspille i en hver kvalitet. Det med SP LP EP er lidt misvisende for det stammer fra det forældede VHS system.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2017 - 21:32 #7
XP, SP, LP, EP, eller hvad de nu kaldes,  på en DVD, de er alle sammen mpeg2, bare med forskellige bit rates. Oplysninger om bit rate skrives til skiven, som afspilleren derefter aflæser og indretter afspilningen efter.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2017 - 21:39 #8
Jeg takker for alle svarene :-)
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2017 - 21:50 #9
Jeg har fundet en side, som forklarer lidt om det med de forskellige betegnelser for optagekvalitet. Jeg tror ikke, den siger noget, som ikke allerede er blevet nævnt.

https://www.lifewire.com/dvd-record-modes-and-times-1846582

Du nævner selv problemer med en dyr Sony, som ikke kunne afspille visse skiver. Faktisk var Sony-afspillere dem, som ofte dukkede op ifm. problemer med afspilning af hjemmebrændte medier for 10 - 15 år siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2017 - 22:37 #10
Det kan jeg godt nikke genkendende til........
Da YouSee slukkede det analoge signal i februar 2016, købte jeg i oktober 2015 en Panasonic DMR BCT84 med to DVB-C tunere og en til i december 2015 fordi de gamle Sony maskiner ikke længere ville kunne optage TV-programmer. Disse Panasonic maskiner er bare super gode, og der er ikke de problemer som der var med Sony maskinernes uvillighed til at afspille hjemmelavede DVD´er.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. august 2017 - 22:56 #11
DVD Video er per definition *altid* MPEG2 video. Det er desuden altid i opløsningen 720x576p25fps (eller 720x480p30fps). Da DVD'erne benytter et gammelt filsystem, er maks. størrelsen pr. fil 1 gb. Det er derfor, man typisk ser, at en DVD med en spillefilm indeholder 4-5 VOB-filer (eller det dobbelte antal på 8,5 gb DVD'er). VOB-filer fuldstændig det samme som almindelige MPG-filer og kan uden videre omdøbes efter behov.

SP, LP og EP er nogle trinvise bitrate-kompressionsgrader, som for en 4,7 gb disc modsvarer cirka: 2 timer; 4 timer samt (vistnok) 6-8 timer. Disse trin er blev dog meningsløse, så snart der (allerede for 12-14 år siden) dukkede værktøjer op (f.eks. DVDshrink), der kunne optimere diskpladsen mere præcist til spilletiden.

Eksempelvis risikerede man med standard-trinnene at være tvunget til at ændre bitraten til LongPlay, fordi den akkurat var et par minutter for lang til at kunne være på disken med den normale StandardPlay bitrate, hvilket gav en ekstremt ringe billedkvalitet, som mindede mere om VHS.

Jeg kunne ikke drømme om at brænde en DVD Video i dag, men der kan selvfølgelig være selskabelige situationer, hvor det er nødvendigt. :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2017 - 23:59 #12
Jeg kan ikke se hvorfor man skulle afholde sig fra at brænde en DVD i dag. Jeg har optaget flere TV-serier, og for mig at se er kvaliteten ganske udmærket.
Panasonic DMR BCT 84 maskinerne som jeg beskriver højere oppe, kan også brænde BD/BD DL og her er kvaliteten fremragende.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. august 2017 - 08:38 #13
#12 - Så længe optagekvaliteten ikke overstiger 480p/576p, og outputtet fra ens DVD/BD-afspiller er lydmæssigt bedre end fra computeren, giver det vel mening.
Men ellers gør det ikke.

Optiske medier er sårbare, fylder meget (ift. en fil på en harddisk/server). Hvori ligger fordelen ved en hjemmebrændt DVD sammenlignet med en 1:1 kopi i en Matroska- eller MP4-fil på en harddisk?