Avatar billede Steffi Praktikant
30. august 2017 - 17:46 Der er 5 kommentarer

er et diskotek et offentligt sted? filmning

Jeg vil høre om i ved om et diskotek er et offentligt sted.
Derfor spørger jeg også om jeg så må filme der inde uden samtykke fra diskoteket og derefter lægge det på nettet?

Jeg ved at man ikke må lægge ting op uden personers samtykke, så det er ikke det.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2017 - 18:15 #1
Jeg vil sige ja, også selvom man skal være 18 år for at komme derind. Og ja du skal bede om tilladelse fra diskoteket og personerne for at uploade videoer.
https://da.wikipedia.org/wiki/Offentlige_rum
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2017 - 19:14 #2
nej - arealet foran banker er ikke offentligt, så alle bankernes kameraer filmer kun indefor. Når det ikke er offentligt, så kan et lokale i et disko heller ikke være offentligt.

Derudover, så vil politiet stoppe al visning - om du så filmer en pædofil på din grund, så må det ikke offentliggøres.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. august 2017 - 21:41 #3
Jeg er meget tilbøjelig til at give Claes57 ret - altså at det handler om privat område, idet det vil være diskoteket, der sætter reglerne for om der må filmes. At du skal have samtykke fra alle på videoen gør det jo så reelt nærmest umuligt at styre, så det helt korte (sikre) svar må være at lade mobilen ligge i lommen.
Avatar billede frem-ad Professor
31. august 2017 - 07:39 #4
Generelt skal du have tilladelse fra dem. Det behøver ikke være skriftligt, men noget du kan bevise. Eksempelvis kan det være en udtalelse på kamera.

Man skal som huskeregel have tilladelse fra dem som kan identificeres via optagelserne. Er de langt i baggrunden og uskarpe, er det derfor sjældent et problem. Hvis de er i offentligt rum, er der en tendens til at man godt må optage dem uden deres tilladelse - Som der f.eks. sker i nyhedsindslag - og det accepteres bredt uden problemer.

Uden en tilladelse fra folk kan du dog risikere at de kommer tilbage til dig på et senere tidspunkt og ønsker filmen fjernet (eller i hvert fald de klip med dem på), og det er de i deres gode ret til, så det er altid en vurderingssag hvor mange tilladelser man skal have...

Læs på datatilsynets hjemmeside det er dem der aministrer lovgivningen her er 3 aktuelle men der er mange flere

https://www.datatilsynet.dk/borger/sociale-netvaerk/det-maa-du-ikke-offentliggoere/

https://www.datatilsynet.dk/offentlig/tv-overvaagning/opbevaring-sletning-og-videregivelse/

https://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

Så kort sagt du skal have tilladelse når det er noget der bliver offentlig tilgængelig,
Avatar billede tagelarsen Novice
31. august 2017 - 16:20 #5
Et diskotek er et privat område så ejeren SKAL give tilladelse og der skal gøres opmærksom på at en fotograf er tilstede så man har mulighed for at sige fra - og så må du offentliggøre det som du har aftalt med ejeren.

Og ser man youtube/facebook osv... hvordan administreres hensynet til andre - uha