Avatar billede MichaelP Praktikant
01. september 2017 - 11:39 Der er 4 kommentarer

Scanning af en stor mængde papir dokumenter

Jeg har skal planlægge/tilrettelægge en stor opgave om scanning af en masse papirdokumenter, som efterfølgende skal arkiveres elektronisk. Det kan være mails, anbefalinger, kontrakter og andet.
Overvejer lidt lavpraktisk at opdele med en blank A4 mellem hver dokumenttype, så de letttere kan splittes og arkiveres elektronisk frem for en en kæmpe pdf fil der er vanskelig at finde rundt i.
Er der nogen der har et bud på hvilken scanner ville kunne hjælpe med sådan en opgave?
På forhånd tak
Avatar billede finb Ekspert
01. september 2017 - 11:55 #1
I stedet for et blankt A4-ark, så læg et ark ind med en stor stregkode
(udtænk din egen systematik), så kan div scan-programmer selv opdele.

Jeg har prøvet en Kodak 2-side-scanner, ark A3 x 10 meter, den
var fantastisk, men til 300.000 kr.
Mindre kan også gøre det, find en 2-sidet scanner < 20.000 kr,
og sørg for, at den kan tunes til at springe over blanke sider.
Søg: double sided / two sided / skip blanks.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. september 2017 - 12:10 #2
Det afhænger RIGTIG meget af hvor mange dokumenter vi snakker om... - er det 1000-1500, kan en helt almindelig "dødelig" scanner med duplex (scanner begge sider) klare det. Her har jeg benyttet Scansoft Paperport som scannerprogram, der er i stand til at detektere en blank side som dokument adskiller.

Men er du over denne mængde, skal du op i en Kodak scanner som nævnt ovenfor... - og så er det altså et kæmpe arbejde at sætte op.

Husk der også er firmaer i Danmark der lever af den type opgaver - PostNord, Iron Mountain er et par af dem... - og de er normalt overraskende konkurrencedygtige, i hvert fald hvis opgaven er så stor at man overvejer ansættelser...
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
02. september 2017 - 16:23 #3
Brother og Epson er en mulighed
Fx har Brother mange dobbeltsidede scannere til rimelige priser
https://www.brother.dk/scanners/desktop-scanners

Generelt vedr. scannere (også flatbed) kan man overveje softwaren Vuescan
https://www.hamrick.com/
Med den er det utroligt nemt at scanne mange sider til en samlet pdf fil
Avatar billede finb Ekspert
12. september 2017 - 12:06 #4
Overvej, om du vil have OCR.
Dyrt, men derefter nemt at søge i det scannede.
Scan om dagen, lav automatisk OCR om natten.