Avatar billede Claus Broge Meyer Juniormester
02. september 2017 - 09:36 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Brugernavn og password

På min hjemmeside oprettet hos One.com har jeg flere menupunkter og vil gerne oprette en log-in boks for et af menupunkterne således, at en besøgende uden brugernavn og password IKKE kan klikke sig ind på det specifikke menupunkt.
For at kunne klikke sig ind på dette menupunkt (åbne det), vil jeg gerne have oprettet en dialog boks, hvor en besøgende med et brugernavn og password, som jeg har bestemt, kan logge sig ind.
Hvordan gør jeg lige det ?
Hilsen
CBM
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2017 - 17:33 #1
det kræver at der er en "opret bruger" funktion.
man gemmer brugeren og password i en database
når nogen så vil se bestemte ting der kræver login, så skal man checke at brugernavn og password eksisterer i database, så kan de se posten

for at styre det, skal der programmeres lidt, det checker om brugernavn=det brugernavn som står i databsen, ligeledes med password

og hvis man har glemt en af oplysningerne, skal det være muligt at få dem, eller lave nyt password, ved at systemet sender brugeren en mail, så han kan se/resette sit password

da jeg formoder at du ikke har forstand på hverken programmering eller database, så er det klogest at portere din hjemmeside til for eksempel wordpress content management system. (wordpress)

i wordpress kan man oprette brugere, og det er relativt nemt at bestemme, hvad man så må læse, logget ind eller ej.

??
Avatar billede Claus Broge Meyer Juniormester
04. september 2017 - 11:28 #2
Du har ret, jeg har ikke forstand på programmering og databaser på Expert niveau, men tak for dit forslag, hvortil jeg har følgende bemærkninger som måske og forhåbentlig kan få dig til at give mig en enklere løsning - nemlig følgende:

På min hjemmeside har jeg også et menupunkt, der hedder KONTAKT.
Jeg havde den ide' at såfremt en person - til hvem jeg havde tillid - kontaktede mig via KONTAKT og gerne ville have et "gæste login" til det "spærrede" menupunkt, da kunne jeg sende vedkommende et brugernavn og et password, som personen herefter kunne anvende for at logge sig ind på den bestemte side.

Har du et forslag ?
Hilsen
CBM
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
19. september 2017 - 08:08 #3
Hvis du bruger Wordpress, kan du oprette siden/området som adgangskodebeskyttet.

Det gør du i panelet "udgiv" på den enkelte side under "synlighed"
Avatar billede Anders Juniormester
19. september 2017 - 15:33 #4
Du kan også lave adgangskontrol med .htaccess, hvis dit webhotel altså kører på apache. Her kan du nemt beskytte en betstemt fil eller mappe. Så behøver du ikke at kode funktionen og tænke på sikkerhed osv.
Avatar billede Claus Broge Meyer Juniormester
19. september 2017 - 16:58 #5
Hej og tak for dit forslag.