Avatar billede Chevy396 Seniormester
03. september 2017 - 10:56 Der er 6 kommentarer

DVD backup?

Jeg har noget af en opgave foran mig, da jeg skal have lavet backup af min musiksamling (ca. 5 TB). Jeg har en ide om at bruge DVD skiver som backupmedie, og kunne bruge Jeres råd om hvilke mærke(r) I har bedst erfaring med.
Mvh.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. september 2017 - 11:19 #1
Jeg bruger selv Virbatim, der fungerer udmærket. Spørgsmålet er så om du vil have brændt musikken ned i MP3 format, eller i det ukomprimerede WAV format!
Der må være tale om en anselig musiksamling når der er ca. 5 TB.
Der findes jo både DVD 5 (4.5 GB) og DVD 9 (8.5 GB)
Yderligere findes der jo også BluRay på hhv. 25- og 50 GB, men disse er nok ikke så aktuelle i dette tilfælde da det kræver at man har en BluRay afspiller.

Jeg har indsat et link herunder:

https://www.billigmedien.de/?page=pi&l1=4&l2=14

Der findes både DVD´er der er til at skrive på med en speciel pen, og DVD´er til at printe på. Sidstnævnte kræver en printer  med mulighed for dette.
Under alle omstændigheder ved du nok hvad du skal få resten af året til at gå med, hvis du går i gang med dette projekt ;-)
Avatar billede Chevy396 Seniormester
03. september 2017 - 11:39 #2
Tak for input Erik.
Jeg har min musiksamling i FLAC format, så derfor den voldsomme størrelse :).
Jeg takker for linket, og Verbatim er klart inde i mine overvejelser.

Havde overvejet JVC - da jeg havde hørt at Taiyo Yuden producerede deres DVD'er.

Taiyo Yuden  er vist blevet opkøbt af et andet selskab, så det er ikke nemt at finde deres produkter mere.

Takker igen for dit input.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. september 2017 - 12:00 #3
Det kræver vel mindst 30-40 DVD'er at lagre det hele på denne måde?
Er det ikke noget sikrere at gemme hele moletjavsen på én eller to harddiske - eller evt. én backup på harddisk og én backup hos en sky/cloud tjeneste? Billigste mulighed er Mega.nz, som tilbyder 50 gb gratis.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. september 2017 - 13:05 #4
#2
Dette format havde jeg aldrig hørt om, men har været inde på Wiki og undersøge det.
Jeg forstår sandelig godt, at du vil passe på din musiksamling, for jeg kunne forstille mig at noget af denne kan svær, for ikke at sige umulig, at få fat i hvis først den er gået tabt.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. september 2017 - 13:24 #5
Til tabsfri kopiering af CD'er til FLAC, bruger jeg programmet Exact Audio Copy (gratis). Det har indbygget funktion til langsom læsning af ridsede cd'er og kan hente metadata fra musikdatabaser.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
03. september 2017 - 20:45 #6
Verbatim diske er noget af det bedste.
Personligt ville jeg bruge en extern harddisk og gemme den fysisk væk adskilt fra computeren.