Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 00:10 Der er 63 kommentarer

Seagate external hdd død, kan jeg redde data fra den selv eller måske fra et firma

Hej.

Min Seagate expansion desktop drive 3 Tb  ( model: srdoof2 )
er død, eller er det der er på den til at redde ?
Hver gang jeg prøver at få adgang til den beder den mig om at reparere og scanne den, men intet sker når jeg trykker ok til det.
Jeg kan mærke at den kører, ingen klik lyde eller noget der lyder unormalt, kan høre at den spinner op, den lyser blåt ( nogen gange når jeg starter op, så blinker den, og bliver ved med det )
Har prøvet en hel masse programmer til at finde den og reparere bad sectors, men programmerne kan ikke få adgang til den, kan man reparere den i dos måske ?
Den var i en boks, snakkede med seagate om det og de sagde at jeg kunne prøve at tage den ud og sætte den i computeren som sata, det virkede ikke, nu dukkede den slet ikke op på computeren.
Er helt på bar bund nu, kan jeg få et firma til at redde mine data, kan i anbefale et sted i københavn, hvad koster den slags ( så et sted at det kostede omkring 800 kr )
Bruger windows 7, ved ikke hvilke oplysninger i har brug for.
Håber nogen kan guide mig i den rigtige retning, tak
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 00:53 #1
Ok det er altså en ekstern Sata disk du har taget ud af kassen og sat til computeren som ekstra disk. Hvordan er den sat til? det bedste er direkte til bundkortet.
Har du set i Diskhåndtering om den er der, og hvis, om den har et drevbogstav?
Hvis du kan se den, kan du muligvis køre et Recovery program og hente data ud på den primære disk, men ellers er der kun et firma, som kan klare det. Men du skal regne med noget mere end 800 Kr.
Der er flere firmaer, jeg har ikke selv nogen erfaring med dem.
Hvis du kan vente i 20 dage koster analysen 299 Kr.  men skal det være inden for 3-5 dage koster det 2.000 Kr. https://www.ibas.dk/redde-dine-data/?gclid=CIK5nsSLitYCFdHKsgodOygKIQ
Og prisen på analysen dækker selvfølgelig ikke prisen på data redningen.
Men ellers, søg på nettet efter tilbud.
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 01:34 #3
Den har været sat til både som usb og direkte på bundkortet.
Den kan ses i enhedshåndtering, i egenskaber har jeg klikket på diskenheder og udfyld, intet sker, der står ingenting ( jeg kan ikke engang trykke annuller )
Faldt over titanspcreparation.dk hvor der står:
Datarecovery (backup af data fra defekt harddisk)  800 Kr.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 01:43 #4
Det lyder ikke godt, men til gengæld lyder for godt med de 800 Kr.
Jeg kikkede lige forbi, men kunne kun se, at man kunne få et gratis tilbud.
Men det er måske fordi jeg er søvnig? Der kommer nok flere folk på i morgen.
God nat. 😊
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
04. september 2017 - 07:19 #5
Jeg er vandt til at arbejde med disse modeller og vil anbefale dig at få den undersøgt inden du evt. selv gør et forsøg på at redde data. Den disk model der er monteret i din Seagate enclosure er ret sikkert en ST3000DM001 eller en fra den samme familie. Disse er kendt for at udvikle problemer med en medie cache funktion, typisk opstår fejlen når et eller flere hoveder i disken ikke mere læser korrekt. Så er dine data vigtige så vil jeg råde dig til ikke selv at forsøge yderligere. Det kan skade diskens data.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 08:07 #6
Skulle der stå RAW i stedet for NTFS under format Kan dine filer reddes ligeså Harddisken Tryk på Windowstasten +Xtasten og vælg Diskhåndtering.
https://billedeupload.dk/images/fV7pi.png
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
04. september 2017 - 08:20 #7
Jeg vil anbefale bb69 ikke selv at forsøge yderligere, få disken undersøgt og så kan du efterfølgende selv fortsætte hvis data på disken ikke er prisen værd som evt. dataredning vil koste.
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 08:21 #8
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 08:23 #9
digitalsupport.dk
Det er vigtige ting der ligger på den, men det er voldsomt dyrt at få nogle til at redde dem, havde håbet på at jeg måske kunne lave en scandisk eller chkdsk i dos, men kan ikke huske hvordan man gør det.
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 08:28 #10
i denne computer ser det sådan ud, tidligere hed den kun seagate H:
nu hedder den seagate ( H: ) ( H: )
https://billedeupload.dk/images/V6ghM.jpg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. september 2017 - 08:36 #11
Du kan sagtens selv reparere mindre logiske fejl, men har en harddisk eks. "Bad blocks" skal man ikke bruge meget tid på at reparere - så skal man have data ud hurtigst muligt. Hver en runde skiven drejer i kabinettet, vil gøre skaden værre.

Det lyder ikke nødvendigvis som det problem du har, men når nu du har gjort forsøget med flere programmer, uden held, må du nok erkende at kommunikationen til disken ikke fungerer rigtigt - og her er det kun professionelle der kan hjælpe.

Prøv at kontakte https://computer112.dk/ som Valby1 også linker til. Han er en lille uafhængig fyr på Amager, der bestemt er til at snakke med. Jeg har både brugt ham og IBAS i professionelle sammenhænge, og netop denne type fejl vil han være 100% kvalificeret til at kigge på (han åbner din disk og lægger skiverne over i en tilsvarende).
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 08:46 #12
ole_madsen:
Jeg prøver at skrive til ham.
Kan det måske være en løsning at prøve at reparere den i dos ( kan bare ikke huske hvordan man gør )
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 08:51 #13
Han siger at det vil koste ml.5-7000 kr
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 08:58 #14
Prøv lige i Diskhåndtering at højreklikke på disken vælg Diskbogstav og sti tryk på fjern! Gentag dette og lad den selv vælge.et nyt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. september 2017 - 09:20 #15
Det var noget af en pris :-/

Prøv lige det Poko1 foreslår.

Ellers - for egen risiko:

chkdsk h: /f /r

...hvor h: er det drevbogstav den har...
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 09:30 #16
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 09:39 #17
poko1:
Den står bare og tænker med timeglasset.

https://billedeupload.dk/images/XDdY9.jpg

undrer mig over at der står at den er i orden
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 10:01 #18
Nu ser den sådan ud, jeg kan ikke åbne drevet, der står at enheden ikke er klar
https://billedeupload.dk/images/2pEy3.jpg
et sted står der " marker denne partition som aktiv"
skal jeg gøre det ?

den skriver ikke at jeg skal scanne og reparere mere
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 10:06 #19
Og i den Situation burde du kunne redde dine filer med Recuva
https://www.piriform.com/recuva/download/standard
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 10:08 #20
I Recuva skriver den at enheden ikke er klar/tilgængelig
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 11:00 #22
rasmus64745  har jo været berørt i #11 og #13

bb69 Se om den har muligheden Converter til Dynamisk disk?
Ellers skal du formatere og derefter køre Recuva!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. september 2017 - 11:19 #23
Lige en gentagelse af tidligere - hvert forsøg du gør, vil ødelægge din data mere og mere.

Har du opgivet professionel hjælp, så fortsæt...  men overvejer du den professionelle hjælp, er du allerede langt over, hvad du burde gøre.

Vejen Poko1 kører, er et forsøg på at få kontakt til disken, for muligvis at kunne redde data ud. Men du risikerer at ende i en blindgyde, hvor selv professionelle har svært ved at gøre noget.
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 11:22 #24
Har prøvet så mange ting at det nok er for sent alligevel, og jeg har ikke råd til at få det ordnet af professionelle
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 11:34 #25
Hvis Recuva er købeversionen, er det måske værd at overvej  MiniTool professionel datarecovery kr. 430
http://www.minitool.com/data-recovery-software/power-data-recovery-personal.html
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 11:41 #26
Nb. Trækker forslaget. Så lige at der stod: Supported OS: Windows XP/Vista/7/8 .
Måske betyder det, at der ikke er support for Windows 10?
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 11:43 #27
Det er windows 7 jeg har.
Umiddelbart ser det ikke ud til at formatering virker
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 12:02 #28
Windows 7 Ok, så holder jeg fast på mit forslag.
Formatering, nej så kan kun et Recovery program se data.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 14:14 #29
Har du prøvet om du kan konvertere til dynamisk disk?
https://billedeupload.dk/images/B7SRW.png
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 14:34 #30
det kan jeg ikke
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 16:19 #31
Hørte på et tidspunkt at man kunne få fat i en identisk hdd og skifte printet ud, er det en mulighed
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
04. september 2017 - 16:31 #32
Du kan ikke skifte printet på din Seagate disk, det kræver at adaptive data fra printet flyttes med. Monterer du et print fra enden disk kan det ødelægge data. Dit print fejler ikke noget, din disk har problemer med medie cache som følge af et eller flere hoveder der ikke mere læser korrekt, det er den mest almindelige fejl på disse modeller. Jeg redder data fra dem næsten hver dag.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 16:33 #33
Ja det er en mulighed, hvis printet er 100% identisk. Det kan blive svært at finde og dyrt at købe. MEN hvorfor tror du at det er printet som fejler?
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 16:37 #34
Det var et skud i tågen, undrer mig at intet virker af de råd jeg indtil nu har fået.
Hvad er det stik hvor der står APH på ( er det noget med jumpere )
Da jeg snakkede med seagate, sagde de noget med at sætte den til som sata, men der kan computeren slet ikke se den.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 16:44 #35
Jumper? Der er ikke jumper på en Sata disk. Det var på de ældgamle Ata diske.
Noget andet er, har du prøvet et af de foreslåede Recovery programmer?
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 16:48 #36
jeg har prøvet recovery programmer uden held, det er som om den bare ikke kan få adgang, en tanke er at det kan være nogle dårlige sectorer, men så burde scan og reparer funktionen vel virke
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 17:06 #37
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 17:10 #38
skift drivbogstan og sti
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 17:14 #39
Hvis den ser ud som på Billederne Kører den nu MBR nu skal du så tildele et drevbogstav og derefter Formatere.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 17:16 #40
"Formatere" for bliver alle data slette
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 17:21 #41
https://billedeupload.dk/images/0VIt8.jpg

så dukkede der en boks op hvor der stod at disken skulle formateres, jeg trykkede på ja, så står der formateringen kunne ikke fuldføres
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 17:26 #42
vis du formater så bliver det du har på disken slette !!

men har selv prøvet med. denne her fra HP http://filehippo.com/download_hp_usb_disk_storage_format_tool/
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 17:26 #43
prøvede igen, fjernede markering i ekspres formatering og valgte standardallokeringsstørrelse
nu brokker den sig ikke, den grønne bjælke i bunden bevæger sig.

https://billedeupload.dk/images/xcZ3F.jpg
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2017 - 17:28 #44
okay :)
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 17:44 #45
imens den arbejder har jeg et andet spørgsmål, skal ud og finde en ny ekstern hdd, hvad skal jeg gå efter, er blevet anbefalet kingston.
Er der andre der er gode
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 17:52 #46
Bare du går udenom Seagate!!!!! Og når du har formateret den så se alligevel efter med Recuva om den finder noget?
Bagefter vil jeg også anbefale at du deler disken op lige som min 2TB i mine billeder Det plejer altid kun at gå ud over en enkelt Partition Som man så kan slette og genskabe.
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 17:58 #47
lige nu ser det sådan ud

https://billedeupload.dk/images/pguS1.jpg

jeg krydser fingre.

ja, jeg vil se om jeg kan finde data med et program, bla. recuva

Og seagate går jeg langt udenom
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 18:00 #48

wd
toshiba
verbatim
er gode nok
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 18:15 #49
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 18:53 #50
nåh men det gik ikke, formateringen kunne ikke gennemføres, er der andre indstillinger jeg kan prøve under "formater"
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2017 - 18:59 #51
Du kan prøve at dele disken op og formatere partitioner efter tur når du så kommer til hvor du ikke kan er det den del på HDD der har en Bad sector
Avatar billede bb69 Seniormester
04. september 2017 - 19:06 #52
dvs. ændre allokeringsstørrelsen og give forskellige drevbogstaver ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. september 2017 - 22:45 #53
Jeg ville nok undgå at forsøge mere formattering. Når du laver en kvik-formattering, er det blot Master FAT tabellen der overskrives, men når du laver en "fuld" formattering, bliver alle blokkes start overskrevet - d.v.s. at allerede her gør du det rigtig svært for recovery programmer at gendanne data.

Et program som Recuva eller Minitool behøver ikke nødvendigvis en formatteret disk, for at kunne søge efter data - du skal blot bede programmerne om at søge efter data i RAW mode.

Men jeg gætter altså på at det er nummeret for sent for den disk - den er vist død...
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2017 - 00:52 #54
Jeg er helt enig med #53.
Og så bryder jeg mig ikke om Verbatim. Det er et firma som køber harddiske fra andre firmaer og udgiver dem udedr eget navn. Jeg har selv oplevet en Verbatim som ikke fungerede,da jeg åbnede kassen, lå der en Samsung disk i, som ikke fejlede noget, så fejlen var Verbertims.
Avatar billede bb69 Seniormester
05. september 2017 - 06:24 #55
Hvis jeg har forstået det rigtigt så kan det skyldes nogle dårlige sectors ( måske i starten af disken ) som gør at den ikke vil samarbejde, det kan selvfølgelig også være andre ting.
jeg har valgt at lade være med at få nogle til at få data frem, jeg har sgu ikke råd til det, det billigste sted jeg fandt kostede min.1700 kr ( måske ville prisen blive højere )
oveni det en ny hdd til 700-900 kr, så jeg dropper den metode.
jeg vil prøve at arbejde videre med den og nogle af de programmer jeg kan finde, har i nogle andre ideer til formatering/partitionering oglign. tager jeg meget gerne i mod dem.
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2017 - 11:43 #56
Jeg må desværre melde pas, tror ikke længer på muligheden for at redde disken.
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2017 - 12:53 #57
Avatar billede bb69 Seniormester
07. september 2017 - 17:51 #58
Nåh men jeg har stort set prøvet alt hvad jeg kunne, da jeg ikke har råd til at få nogle til at fikse den, fandt jeg nogle videoer på youtube hvor de beskrev at det kunne være læsearmen ( tror jeg den hed ) kunne sætte sig fast, så jeg åbnede og kiggede.
På billedet kan man se hvad der må være problemet, 2 ridser på pladen.
Kan man på på nogen måde få den til at springe de 2 ridser over og læse længere inde på disken.
Muligvis er det et dumt spørgsmål, men har ikke den ringeste ide om sådan noget kan lade sig gøre.

https://billedeupload.dk/images/2ORDh.jpg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2017 - 22:04 #59
Det er ikke to ridser der er kommet af sig selv - det er mest sandsynligt sket da du åbnede disken, så de har næppe noget med den oprindelige fejl at gøre.

Var de opstået under driften, havde de siddet på langs af skiven - ikke på tværs: http://rejectreality.net/wp-content/uploads/2009/01/hard-drive-head-crash.jpg.

Jeg tror stadig ikke du får gang i disken igen - men prøver du videre, så husk at den skal være lukket - ellers får du ikke det lufttryk, der gør at læsearmen svæver hen over overfladen, og SÅ får du ridser.

Som jeg ved det, skrives der fra midten af skriveområdet, og ud til begge sider - så ridserne sidder i yderområdet - næppe her der ligger mest data. Og hvis der gør, vil disken gå i stå, indtil den har konstateret at området ikke kan læses - så bliver området markeret som "bad clusters".

Og husk at åbne disken i et 100% støvfrit miljø, så der ikke kommer det mindste støvkorn ned i... - disse er nemlig tilstrækkelig store til at komme i klemme mellem skiven og læsehovedet.... - øh.. -men det er vist for sent nu :-)
Avatar billede bb69 Seniormester
07. september 2017 - 22:35 #60
som sagt var det også et sidste desperat forsøg da jeg egentlig har opgivet.

jeg var absolut forsigtig, så ridserne må have været der inden jeg åbnede, jeg skruede dækslet løs og løftede det lodret af, så hvordan noget skulle have ramt skiven kan jeg altså ikke helt se.

findes der et program af en slags der kan få disken til at læse bestemte områder så den undgår ridserne ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2017 - 22:50 #61
Ikke et man kan få adgang til - men professionelle firmaer har givetvis noget egenudviklet software der kan.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. september 2017 - 23:03 #62
Godt nok en mærkelig tråd her på eksperten. Med alle de mærkelige råd og forsøg er det næsten helt sikkert, at du absolut ikke kan gøre noget selv mere. Kun et af de dyre firmaer kan hjælpe dig nu.
Data er forsvundet, og så bliver man opfordret til at formatere disken (slette data), oprette nye partitioner (slette data) osv. osv.
Jeg ved godt, at man kan redde data, også efter en formattering, men man formaterer da ikke en disk eller opretter nye partitioner i forbindelse med, at man vil redde data.
Grundreglen for at redde data er = absolut ikke pille/ændre på data og disk. Man forsøger med forskellige programmer, som kan læse/se disken, uden at disse programmer ændrer noget som helst på disken.
For hver gang man ændrer noget = man ødelægger mere.
Hvis ikke man kan skaffe 1700 kr. til dataredning, kan de næppe være meget nødvendige, men nok meget ærgerlige at miste.
Avatar billede bb69 Seniormester
15. april 2020 - 08:07 #63
jeg fik nogle professionelle til at kigge på, så vidt jeg husker kunne intet på den reddes, og hvis de prøvede ville det koste ret mange penge, tak for jeres input.
har lidt svært ved at finde ud af hvem jeg skal markere havde løsningen