Avatar billede Npw Novice
06. september 2017 - 14:59 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

udskifte cat5e med cat6

Jeg er lige flyttet ind i et hus, og har med glæde konstateret at der er trukket netværkskabler ud til alle værelse. Det viser sig dog at være cat5e kabler der er trukket og alt mit udstyr er gigabit. Jeg vil derfor gerne trække cat6 kabler i stedet. Kan jeg bare binde cat6 kablerne i enden af cat5e og så ellers bare trække igennem indtil cat6 kablet kommer ud ved stikkene? eller er der en anden metode? skal der måske en autoriseret elektriker? til?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2017 - 15:35 #1
bare du er sikker på, at du trækker i det rigtige. Det er ret dumt at binde fast til kabel#2 og så trække kabel#4 ud.
Jeg ville nu nok indføre et mellemled, så nuværende bindes fast til en snor (det kan bindes bedre fast, knob fylder mindre - læs om knob på nettet) og så trækkes igennem - og derefter fra snor til cat6 og et træk mere.
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. september 2017 - 15:37 #2
Du kan da godt forsøge dig med at binde det nye kabel i det gamle, og så trække kablet igennem. Men har du et stort internt netværk, ellers vil jeg sige at du ligesågodt kan beholde det eksisterende kabel. Gigabit vil du jo udelukkende have i din hus installation, når du skal "ud i verden" går hastigheden alligevel ned på noget der kan håndteres i telenettet.
Avatar billede wjens Guru
06. september 2017 - 16:58 #3
Cat 5e kabler er udmærkede til almindelig brug og trækker gigabit.
Cat 6 går endnu længere op, men behøver du at skifte?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. september 2017 - 20:13 #4
#3 Præcis - Cat5E er netop Gbit... :-)
31. oktober 2017 - 20:25 #5
det er kun cat5 og ned der kun kan håndtere 10BASE-T og 100BASE-T

cat5e kan udmærket håndtere gigabit men det kræver så også at alt dit andet udstyr kan dette(netværks kort, switch, router/gateway)

cat 6 derimod er certificeret til det da det er bedre i uvenlige miljøer(så som kørsel tæt på strøm kabler og lys)