Avatar billede htx98i17 Professor
07. september 2017 - 07:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Meta data

Jeg har lavet en hjemmeside hvor jeg i <title> og i META tags udskrevet data fra database om produktet på siden. I de data er dansk tegnsæt og tegn som kan terminere title og meta tags. Og det er jo ikke så godt.

Så hvordan skal formatet helst være i title og meta tags for at søgemaskinerne stadig læser det korrekt?

Jeg har flere muligheder i PHP, etc htmlentities(), addslashes()

Hvad ville være mest korrekt at bruge?
Avatar billede cht22 Professor
07. september 2017 - 11:28 #1
Kan du ikke bare gemme siden som UTF-8 og konvertere til dette når du henter fra databasen?

---

FindLinks.dk - Online adgang til dine bookmarks
https://www.findlinks.dk
Avatar billede S. Enevoldsen Juniormester
07. september 2017 - 15:42 #2
Husk at indsætte det med samme tegnkodning som du specificerer i din meta charset (lad den være det allerførste i din head, også før titel). Hvis data fra din database ikke er i det rigtige format, kan du kalde f.eks. http://php.net/manual/en/mysqli.set-charset.php før du querier, eller endnu bedre konfigurere det i din connection string.

Hvis dit tekst kun skal indsættes mellem et tag kan du bare nøjes med at escape det med htmlentitites(). Ellers bliver det mere kompliceret hvis det f.eks. er attributes.

https://www.owasp.org/index.php/XSS_(Cross_Site_Scripting)_Prevention_Cheat_Sheet#Why_Can.27t_I_Just_HTML_Entity_Encode_Untrusted_Data.3F
Avatar billede htx98i17 Professor
08. september 2017 - 10:41 #3
Tegnsæt er defineret efter alle kunstregler. Jeg kan nu heller ikke se hvilken rolle det skulle spiller ift tegn som terminerer tags eller attributes.

Der hvor jeg indsætter data fra databasen er:

<meta name="description" content="data fra database i utf8" >
<meta name="keywords" content="data fra database i utf8" >
<title>Produktets navn fra database i utf8</title>

Eksempel på data i utf8 fra DB:

Hjul - 12" Dværghjul

Der er både terminator og danske tegn.
Avatar billede S. Enevoldsen Juniormester
08. september 2017 - 14:10 #4
Så længe du har quotes rundt om værdien til dine attributer: content="X" hvor X er teksten du indsætter kan htmlentities klare opgaven.