Avatar billede Iboga Juniormester
08. september 2017 - 23:44 Der er 2 kommentarer

Kompatible SSD med NVidia MCP79 AHCI

Er der nogen herinde der har erfaringer med at sætte SSD i en gammel Mac? Mere specifikt; i en Mac der benytter en NVidia MCP79 SATA controller?

Jeg ved at der er problemer med MCP79 og flere forskellige SSD diske. Selvom de burde være bagud kompatible, sættes farten i mange tilfælde helt ned til SATA I, i stedet for SATA II.

Den eneste SSD jeg kan Google mig til, der med sikkerhed passer, er Crucial M500. Desværre er den udgået og ikke lige til at finde brugt pt, her i lille Danmark.

Crucial påstår selv, at deres mx300 diske er kompatible med min iMac 9.1, selvom flere påstår det modsatte.

Så er der nogen her inde med erfaringer? Eller findes der en liste med kompatible SSD'er jeg ikke kan Google mig til?
Avatar billede INK Ekspert
09. september 2017 - 02:10 #1
Lader til du kan købe en Crucial M500 hos Amazon i Tyskland:
https://www.amazon.de/Crucial-M500-Solid-State-Disk-verschlüsselt-MTFDDAK480MAV-1AE12ABYY/dp/B00JOC76GG/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1504915179&sr=8-1-fkmr0&keywords=crucial+m500+2.5+ssd+480gb

Har skiftet til Samsung EVO 850 på 2 gamle MacBooks. Er givet videre til familiemedlemmer. Forbedringen var rigtig god. Fik ikke lige checket om forhandlet hastighed er 1,5 eller 3 Gigabit. Men til almindelig skolebrug er det nok uden betydning.
Har suppleret med en Samsung EVO 850 (1TB) i en iMac fra midt 2010. Den har dog Intel 5 chipset og kører med 3 Gigabit forhandlet. Bundkortet havde ekstra stik, så er forbundet med direkte kabel. Både HDD og SDD kører 3 Gigabit, mens DVD drev kører 1,5 forhandlet.
Avatar billede Iboga Juniormester
09. september 2017 - 02:27 #2
Tak for dit svar ink.

Tror jeg har set det samme drev tidligere i dag på Amazon. Det er desværre kun på 480GB.