Avatar billede mjansen Seniormester
11. september 2017 - 08:43 Der er 12 kommentarer

Decompiler gammelt dos program

Hej

Er der nogen der har et stykke værktøj der kan decomplere et gammelt dos program. har prøvet at søge via google, der kommer en del frem, men de fejler alle sammen.

Der ligger nogle formler i programmet som jeg gerne vil have ud.

PT. køre jeg det i en Virtualbox.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 09:13 #1
hvis det er lavet i gammel basic (før Visual Basic version 5) så kan det køres tilbage til original-koden - men at finde et sæt disketter med basic er nok svært.
Ellers se på https://www.hex-rays.com/products/decompiler/ - men prisen starter på 629€ (i runde tal 4700kr)
Avatar billede finb Ekspert
11. september 2017 - 09:37 #2
Ebay har næsten alt:
"finde et sæt disketter med basic"
Avatar billede mjansen Seniormester
11. september 2017 - 09:55 #3
Kan jeg finde ud af hvad det er skrevet i?
Min første tanke var c eller pascal...

Har ikke arbejdet selv arbejdet med basic på pc før VB6 tror jeg det var....

Men hvis man decompilere det er det vel lige meget hvilket sprog det er skrevet i?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 10:04 #4
De første basic lavede en pseudokode og skulle bruge en fortolker også for at virke. Pseudokoden kan let tilbageføres til basic-koden hvis man har basic programpakken.
Ellers, så åben exe filen i en hex-editor og se, om der er noget tekst der kan give et hint om kilden.
Avatar billede mjansen Seniormester
11. september 2017 - 10:13 #5
Syntes ikke jeg kan finde noget der peger på hvad det er skrevet i men fandt lige denne lille tekst: "Numeric co-processor required"
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 10:39 #6
fra meget gamle dage... Numeric co-processor required... det er indbygget i cpu nu, og har været det længe.
Avatar billede mjansen Seniormester
11. september 2017 - 10:46 #7
jeps!
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2017 - 11:49 #8
der må da være en gratis decompiler på github eller sourceforge...
Avatar billede mjansen Seniormester
11. september 2017 - 20:41 #9
jeg leder men har ikke fundet noget der kan løse mit problem endnu
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2017 - 01:48 #10
Der er masser af decompilere. Dem til byte code sprog som VB, Java, C# etc. virker glimrende, Dem til native kode som C/C++, Fortran etc. virker ikke saa godt - opgaven er for svaer.
Avatar billede mjansen Seniormester
12. september 2017 - 21:01 #11
jeg ved ikke hvad det er skevet i compileret med, vil det så sige at jeg skal opgive?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2017 - 05:11 #12
Det ville jeg gøre - men evt prøve med eksempler at få formler beskrevet så godt som muligt. Så kan der måske findes hjælp via disse data.