Avatar billede mogens8000 Seniormester
11. september 2017 - 19:15 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Skal om radiosignal

Hej

Kan man lægge skal om wifi radiosignal fra router så den kun rammer mine egne
pc og telefon. f. eks. et vpn?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. september 2017 - 20:20 #1
Hej.

Ikke omkring selve signalet, kun om indholdet af det - netop i form af en VPN.

Snakker vi om OSI-modellen, er WiFi-signalet på lag 1, altså mediet, der bærer kommunikationen.
VPN er (som regel - der er undtagelser) først oppe i lag 4, altså sessionslaget.

De bedste hilsner
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2017 - 20:55 #2
Hvad er det din skal skal forhindre ?
Du kan måske lave noget "macfiltering"
Er dog ikke ekspert nok til at vide om det ikke kan "hackes".
Mit bud er jo, men det kan alt jo i sidste ende.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. september 2017 - 21:32 #3
Jeg vil holde lidt fast i at VPN er den rette vej at gå, da MAC-adresser let kan "spoofes", altså imiteres, af en angriber.

Hvis du sammenligner WiFi-signalet med det signal, der frembæres i en netværkskabel, ser du sammenhængen: Det giver heller ingen mening at gøre noget ved selve det elektriske signal heri - det er højere oppe i kommunikationsstakken, at afgrænsningen skal ske. Det er der så også tilpas solide og gennemprøvede løsninger på, til at man kan have tillid til at der ER lukket af for pilfingre.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
12. september 2017 - 02:03 #4
Hej
Tak OSI er selvfølgelig det der fortæller, jeg er  blevet lidt rusten.
jeg vil gerne have sådan at folk ikke kan side ude på vejen og hoppe på min router.
samt kunne lave en remote forbindelse til min pc fra udlandet uden nogen hopper på med et T i en switz. så jeg kan overføre billeder eller dokunmenter til min pc fra enten telefon eller bærbar.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. september 2017 - 20:30 #5
Dit WiFi sikrer du nemmest med WPA2-Personal. Så er trafikken imellem enhed og router krypteret i tilstrækkelig grad til at det ikke umiddelbart lader sig gøre at hverken opsnappe bruger-info eller andre data, der måtte gå frem og tilbage imellem dem.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
13. september 2017 - 16:09 #6
Hej

Tak alle sammen
Så bliver det vist VPN jeg skal dyrke lidt routeren har allerede WPA-2

Hilsen fra Mogens
Avatar billede puren Ekspert
24. september 2017 - 10:22 #7
hey mogens

det du så skal kikke på er en VPN server du skal have sat op.... har personligt bruge PFsense som "router" og VPN-server.. eneste oversag til at den er gået pension er jeg optaget mikrotik den er meget nørdet, på ingen måder lige til men FUCK alt det power der er i den