Avatar billede Alice Ankerstjerne Praktikant
12. september 2017 - 10:21 Der er 7 kommentarer

god computer til skolebrug (8.klasse og op)

Min datter skal have en ny skolecomputer!
Budgettet er omkring de ca 8000,- vigtigt er batteritiden ca 10 timer!
Vi har været vidt omkring og hun har lige nu forelsket sig i en Ipad Pro!
De fleste i klassen har en Mac - men har fået oplyst af en forhandler at der er en del problemer med de billigere Macs så det hurtigt kan blive en dyr handel?
Jeg er selv PC bruger og synes nok at det stadig er bedre at købe en god PC og så opgradere til en rigtig god computer om et par år til Gymnasiet!
Hvad skal jeg/vi gå efter?
Avatar billede Carnac Forsker
13. september 2017 - 16:50 #1
Er ikke meget for at anbefale Mac, da jeg er "Apple-hater".

Men hvis stort set alle andre i klassen bruger Mac, tror jeg hun er bedst stillet med en Mac, for at de ligesom "taler samme sprog". Ingen problemer med filer der skal konverteres osv, hvis de skal lave gruppe-opgaver.

Har aldrig hørt at der skulle være problemer med de billigere Macs. Har faktisk aldrig hørt om en billig Mac overhovedet hehe.

Til skolebrug vil en Macbook Air såmænd kunne klare ærterne. Den har dog stadig kun en HD skærm, hvilket synes meget forældret her i 2017. Men den vil være mere end rigeligt tilstrækkelig til folkeskolebrug.
Avatar billede jalved Ekspert
14. september 2017 - 20:01 #2
Det lyder vildt, hvid stort set hele klassen har Mac. Kan det virkelig passe?

Mit forslag ville være at give hende begge dele, såfremt budgettet tillader det. Giv hende en Ipad, som hun jo gerne vil have.

Og så en blilligere laptop med Windows 10 til fx 3000. Det skulle være tilstrækkeligt til de mest almindelige ting.  Vælg én med ssd-harddisk og en nogenlunde størrelse processor. Og gå så derfter udseendet, så hun bliver glad for den.
Avatar billede Alice Ankerstjerne Praktikant
15. september 2017 - 10:18 #3
Tak til jer begge for svar :-)
til Jalved - budgettet holder ikke til en IpadPro (som det skal være for at kunne klare opgaverne til skolebrug) og en Mac! og ja - flertallet har Mac!
hvilken Windows 10 laptop kan man få til 3000? har du et eksempel på noget der er ok?

til Carnac- hmm tja en billig Mac er ca 8000 derefter kommer vi vist op på de 10-13000 ret hurtigt! vi fik at vide i en pc forretning at den billigste version af MacAir kunne have en del fejl og det var sikrere at investere det mere og så en bedre/større model?

Tusind tak for jeres input :-)
Avatar billede Carnac Forsker
15. september 2017 - 10:26 #4
Det er let nok at finde en windows laptop til skolebrug for 3000 kr. Fx denne:

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP14AL092NO/hp-pavilion-14-guld

Det der er nice ved denne er, at den har Full HD IPS skærm, som giver et pænt billede at se på. Hvis hun er til gaming, er det dog ikke denne man skal satse på. Men alm. skolebrug som officepakken, streame youtube-videoer osv. klarer den fint.
Avatar billede jalved Ekspert
15. september 2017 - 10:54 #5
Med begge dele mente jeg egentlig også en Ipad - plus en pc :-)

Det lyder vildt i mine ører, at de fleste i en 8'ende klasse har Mac.Det må være dyrt for forældrene - og en helt unødvendig investering. Men ok, man vil jo gerne ligne de andre - og det er sikkert en lækker maskine.

Som Carnac er jeg dog til dels Mac-skeptisk. Jeg synes, man bliver for bundet af Apples produkter. Men jeg kan godt se, at mange har stor fornøjelse af deres Iphone og Ipads. En Mac ville jeg dog aldrig købe.

Det er ikke så svært at finde en fornuftig laptop til omkring de 3000 kr. Carnacs ovenfor ser helt fornuftig ud. Et andet bud kunne være denne - der dog er en anelse dyrere:

https://www.dustinhome.dk/product/5010994781/510s-white

Her er en ok processor, udseendet vil nok tiltale, og størrelsen er til at slæbe frem og tilbage til skolen. Den har dog kun 6 timers batteritid, hvis det er en væsentlig faktor. Men batteritiden afhænger meget af brugen. Hvis man kun sidder og skriver dokumenter på den, så holder den længere.

Det kan også være væsentligt at holde øje med om du evt. får et skriveprogram med som Office-pakken inkluderet i prisen. Med mindre at klassen måske i forvejen bruger nogle af de gængse gratis skriveprogrammer.

Jeg tror ikke, det vil give store problemer at udveksle dokumenter mellem Mac og PC. Enten finder skriveprogrammerne selv ud af det - eller også finder eleverne hurtigt ud af at gemme i et format, så alle kan være med.

Du kan evt. åbne en ny tråd for et køb af en laptop til skolebrug (eller kigge på nogle der måske har været tidligere), så får du nok en masse ideer. Men hvis du holder dig til de 3-3500, så kan den givet vist alt, hvad en skoleelev, der ikke skal spille på den, kan få brug for.
Avatar billede Alice Ankerstjerne Praktikant
15. september 2017 - 11:04 #6
Hej Jalved,
HUn har en Ipad Air - men det skal være en Pro for at kunne det nødvendige til skolen. Så det er en større udskrivning med tastatur og pen.
batteritid skal være på 9 timer ++ der bliver brugt tunge programmer i folkeskolen idag ;-)
jeg hælder selv mest til en billig laptop med acceptabel processor (hun har gamer laptop hjemme) og så købe "stor" pc om et par år

tusind tak for input til jer begge
Avatar billede jalved Ekspert
15. september 2017 - 11:22 #7
Det har godt nok overrasket mig, at man skal have så dyre maskiner til folkeskolen for at følge med i dag. Det er lidt tankevækkende - bl.a. ud fra et socialt perspektiv.

God jagt :-)